Höjd leasingavgift var fel – ARN fattar vägledande beslut

Höjd leasingavgift var fel – ARN fattar vägledande beslut

Lästid: 3 min

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fattat första beslutet efter att en leasingtagare klagat över höjda månadsavgifter. Kostnaden skulle vara fast, enligt reklamen, och ARN ger nu kunden rätt att få pengar tillbaka.

Text: Pär Brandt

Djävulen bor i detaljerna, brukar man säga. Och just nu är det många med leasingbil som är upprörda över det finstilta i kontraktet de skrivit under.

I marknadsföringen har det ofta varit tydligt att månadskostnaden vid privatleasing är fast. Men det är den inte, då de flesta leasingföretag använder en rörlig ränta. 

När Riksbanken höjt sin styrränta har det inneburit att även leasingkostnaden ökat. En av dessa kunder, Mats Jonas Danielsson, lämnade in en anmälan om felaktigt höjda leasingavgifter till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

För några dagar sedan kom ARN:s beslut, som ger Mats Jonas Danielsson rätt i sin anmälan. Därmed ska leasingföretaget betala tillbaka de pengar man – enligt ARN – felaktigt tagit ut. Något som Ekot var först med att berätta.

Vägledande beslut av ARN

ARN:s beslut kan bli vägledande för andra konsumenter som anmält liknande fall. Det är många som står på tur, hittills i år har antalet anmälningar om leasingkostnader ökat med 370 procent jämfört med samma period förra året.

De beslut som Allmänna reklamationsnämnden fattar är dock inte tvingande. Ett företag kan välja att inte följa ARN:s beslut, utan något mer ”straff” än att man hamnar på den så kallade Svarta listan som tidningen Råd & Rön publicerar (kräver prenumeration).

De flesta seriösa företag väljer dock att följa ARN:s beslut. Flera branschorganisationer kräver också av sina medlemmar att de följer besluten hos Allmänna reklamationsnämnden. Det finns dock undantag, nyligen valde Tesla att inte följa ARN:s beslut.

När elbilen MG ZS EV skulle lanseras i Sverige 2021 gick den att privatleasa för 1.990 kronor i månaden. Idag kostar den 5.019 kr/mån.

Du hyr bil – köper inte

Att köpa bil hos en bilhandlare ska vara säkert och då skyddas man av konsumentköplagen, som ger många fördelar. Bilägaren får även mångåriga garantier av tillverkaren.

Men privatleasing är inte ett köp, utan i juridisk mening är det ett hyresavtal. Villkoren som står i hyresavtalen är de som gäller och här hjälper alltså inte konsumentköplagen, tyvärr.

Har man skrivit under ett leasingkontrakt så har man också förbundit sig att följa villkoren som finns angivna i den finstilta och i många fall rätt långa texten.

Marknadsföringslagen

Om en leasingtagare däremot kan bevisa att man blivit lovad en fast månadskostnad blir läget annorlunda.

Om leasingföretaget utlovat fast månadskostnad – exempelvis i sin marknadsföring – måste man uppfylla detta löfte. Annars bryter man mot marknadsföringslagen, som är den övergripande lag som styr hur företag får marknadsföra sig.

Företag som bryter mot marknadsföringslagen kan få olika sanktioner eller tvingas betala skadestånd. Det är Konsumentverket som har tillsyn över marknadsföringslagen.

Förutom att konsumenter anmäler till Allmänna reklamationsnämnden är det inte omöjligt att även Konsumentverket undersöker hur företag marknadsfört sina erbjudanden om privatleasing av fordon.

Mer läsning i samma ämne:

Privatleasing blir allt dyrare – detta måste du tänka på

Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar

Blocket förbjuder friskrivningar – en seger för bilköparna

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll