Efter hjulskiftet – 5 saker du absolut måste ha koll på

Efter hjulskiftet – 5 saker du absolut måste ha koll på

Lästid: 5 min

Även om du fått hjälp med att skifta hjul finns det saker du måste kontrollera – annars kan det gå illa. Här är 5 områden du måste känna till för att undvika en olycka, böter eller hög bränsleförbrukning.

Text: Pär Brandt

Många av oss tar proffshjälp för att byta däck – eller skifta hjul som det egentligen heter. Det kan också vara någon vänlig kompis eller släkting som hjälper till med vinterhjul och sommarhjul.

Men bara för att någon annan gjort jobbet är du inte befriad från bekymmer. Eller ansvar. I värsta fall kan till exempel felaktigt åtdragna hjulbultar leda till att ett hjul lossnar – och det vill du inte uppleva!

Däcktryck, slitage och hjulens förvaring är också sådant du måste ha koll på för att undvika onödiga kostnader. Följ våra 5 tips!

Ett fälgkors kan få duga för att efterdra hjulbultarna.

1. Efterdra hjulbultarna

Det kan låta underligt men efter några mils körning kan hjulbultarna bli ”lösa”. De är inte så hårt åtdragna som de ska vara och kan i värsta fall vibrera ut och lossna helt.

I en del fall kan också personalen som skiftat hjul vara så stressad att man glömt att dra hjulbultarna till alla fyra hjulen.

Den här typen av olyckor eller tillbud är inte ovanliga, tyvärr. Enligt en rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet är tappade hjul orsaken till 900 trafikolyckor varje år.

Mest korrekt är att efterdra med en momentnyckel, 5–10 mils körning efter bytet. Men ett långt skaft med hylsa eller ett fälgkors kan duga. Viktigast är att känna efter så att inte någon eller några hjulbultar är lösa.

Kontrollera däcktrycket ofta, helst en gång i månaden.

2. Kontrollera däcktrycket

Tyvärr är det inte ovanligt att stressad personal trycker i 2,5 bar i alla hjul – och sen får det vara bra med det. Oavsett vilket tryck som bilen borde ha.

Att ha korrekt däcktryck är viktigt för att bilen ska få säkra vägegenskaper, bra komfort och inte minst rulla lätt. För lågt däcktryck leder till att däcken slits snabbare, dessutom rullar de tyngre och bilen drar mer bränsle.

Ta reda på rätt däcktryck för just din bilmodell och däckdimension. Det går att hitta på nätet men brukar även anges med en klisteretikett på bilen. Exempelvis på tanklockets insida eller på dörrstolpen vid framdörrarna.

Det finns specialverktyg för att mäta mönsterdjupet. Men en linjal eller tumstock kan också funka.

3. Mät mönsterdjupet

Det finns lagkrav på minsta tillåtna mönsterdjup. 1,6 millimeter på sommardäck och 3,0 på vinterdäck.

Säkrast är dock att byta innan minsta tillåtna däckmönster. Förslagsvis 3 millimeter på sommaren och 4–5 på vinterdäcken.

Ett litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning, eller slaskplaning på vintern. Risken ökar ju fortare man kör.

Du behöver alltså ha koll på däckens slitage av säkerhetsskäl, men också för att slippa onödiga böter.

Att skaffa en egen däcktrycksmätare kan vara klokt.

4. Korrigera däcktrycket

Biltillverkaren anger alltid rekommenderat däcktryck med ”kalla” däck, det vill säga en bil som stått still några timmar. När bilen körs ökar däcktrycket eftersom däcken blir varma. 

Tryckökningen sker snabbt, redan efter 2–3 kilometers körning. Då har trycket stigit med cirka 0,3 bar. Den här tryckökningen sker både på sommaren och vintern.

Om du kört bilen till en bensinstation några kilometer bort är alltså däcken uppvärmda och visar ett högre tryck än det ”kalla däcktryck” som biltillverkaren anger.

Låt oss ta ett exempel:

Korrekt däcktryck anges till 2,3 bar. Med varmkörda däck visar bensinstationens tryckmätare 2,3 bar, vilket kan lura många att tro att trycket är korrekt. Fel!

Eftersom däcket värmts upp måste vi lägga på 0,3 bar, alltså är rätt tryck med varma däck 2,6 bar. Fyll på från 2,3 till 2,6 bar för att däcktrycket ska bli korrekt.

Det här missförståndet är mycket vanligt och leder till att väldigt många bilister kör med för lågt däcktryck.

Riktigt kalla vinterdagar kan man också behöva justera uppmätt däcktryck. Är det 10 minusgrader så fyller man på 0,1 bar extra.

Så här ser det ut när däcken ligger ned.

5. Förvara hjulen rätt

Både sommar- och vinterhjul ska förvaras svalt, liggande. Tänk på att däcken kan ge fläckar mot underlaget, så lägg en exempelvis en bit kartong under.

Tvärtemot vad de flesta tror sorterar omonterade hjul inte under bilförsäkring, utan din hemförsäkring. De flesta försäkringsbolag godkänner inte förvaring i gemensamma utrymmen, som exempelvis källare eller vindsförråd i flerfamiljshus.

Skulle hjulen bli stulna får du alltså ingen ersättning. Och ett nytt set hjul kostar många sköna tusenlappar.


Fler artiklar i samma ämne:

 

Avslöjande sommardäcktest: ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar”

Så väljer du bäst och billigast sommardäck – läs testerna

Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön

Dags för sommardäck – dessa regler och datum gäller

Behöver du nya sommardäck? Här är allt du måste veta!

Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän

Nya regler för dubbdäck ska minska stressen för bilägarna

Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp

Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän

 

De flesta däck är rotationsbundna, de ska alltså snurra åt ett bestämt håll. Det brukar visas med en symbol, som den här stiliserade pilen. Med rotationsbundna däck har man två som bara kan sitta på vänster sida och två som bara kan sitta på höger sida.

Sommardäck har en "varning" för minsta spårdjupet 1,6 millimeter. Kallas för TWI, Tread Wear Indicators.

Verkstäder brukar använda luftdrivna mutterverktyg och ibland drar de åt hjulbultarna alldeles för hårt. Då blir det svårt för dig att få av hjulet vid en punktering.

En liten (LITEN!) klick fett eller kopparpasta gör att bultarna inte rostar fast. Sa jag liten klick? 

De här originalverktygen är mest leksaker. Sitter hjulbultarna hårt går de inte att få loss. Köp riktiga verktyg istället.

Det här är fel teknik. Risken är uppenbar att hjulbulten skadas och sen inte går att ta bort alls. Använd istället ett långt dragskaft.