Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän

Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän

Lästid: 3 min

Älskar du dina däck? Kanske inte, men de förtjänar all kärlek de kan få. Här har vi samlat både betydelsefulla och roliga fakta som kan göra dig småförälskad på nytt – däck är superviktiga!

Text: Pär Brandt

Köpa däck kan verka tråkigt, ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren. Man vet på förhand att det inte blir kul, däremot att det kostar en massa pengar.

Men däck är oerhört viktiga för din bil. De är helt avgörande för hur bilen kan bromsa, styra och spara bränsle. Dessutom har däcken stor betydelse för hur komfort och buller upplevs. Se däcken som en investering i säkerhet!

Nedan har vi samlat 20 punkter med både viktiga och roliga fakta om däck. Du kan aldrig gissa vem som tillverkar flest däck i världen – eller att däck egentligen var vita från början.

Däcken avgör allt:

  • Bara däcken har kontakt med vägbanan och kontaktytan är ungefär lika stor som fyra handflator. 
  • Däckens kontakt med vägen avgör nästan alla viktiga egenskaper hos din bil som kurvgrepp, bromssträcka och bränsleförbrukning.
  • Bra däck kostar lite mer i inköp, men lönar sig i längden då de har längre livslängd och bättre rullmotstånd (vilket sänker bränsleförbrukningen).
  • Rätt däck ger din bil alla de goda egenskaper som tillverkaren strävat efter. Dåliga däck gör din bil sämre, och i värsta fall blir egenskaperna farligt dåliga.
  • Däck kan tyckas vara tråkigt runda och svarta, men de är oerhört raffinerade. Moderna däck är ett resultat av att tusentals ingenjörer bedrivit en intensiv utveckling i nästan 140 år.

Däcken var vita – inte svarta

  • Cirka en tredjedel av däcken består av kimrök, som ger däcken sin svarta kulör. Svärtan i kimrök används i många produkter, till exempel mascara.
  • I bilismens barndom var dock däcken vita. Dels för att gummi i grunden har en vitaktig kulör, men också för att man blandade i zinkoxid för att förbättra gummit.
  • Fälg- och däckdiameter mäts i tum, ett av få ställen där denna gamla måttenhet fortfarande används.
  • Alla däck är datummärkta, tittar man noga på däcksidan så finns det fyra siffror som anger vecka och år för tillverkningen. Siffran 1819 betyder vecka 18, år 2019.
  • Däck slits och globalt kasseras cirka 15 miljoner ton däck varje år. Uttjänta däck återvinns till stor del och blir produkter som vägbeläggning, konstgräs och nya däck.

Däckens värsta fiende

  • Det vanligaste felet hos däck är för lågt däcktryck, något som många bilister är helt omedvetna om. Lågt däcktryck ökar bränsleförbrukningen och slitaget. I värsta fall kan livslängden halveras.
  • I Sverige har vi en vinterdäckslag som gäller under december–mars. Men vi har ingen ”sommardäckslag”, vilket skulle behövas då vinterdäck har betydligt sämre egenskaper på sommaren. Bland annat kan bromssträckan på våta vägar fördubblas med vinterdäck.
  • Andelen bilar som kör med vinterdäck på sommaren är cirka 7 procent (vilket alltså inte är olagligt, dock högst olämpligt). Men bland dödsolyckor är andelen vinterdäck 17 procent. Det är ett tydligt bevis på att vinterdäck som används sommartid bidrar till fler allvarliga olyckor. Källa: Däckrazzia.
  • Minsta tillåtna slitagedjup på däckmönstret är 1,6 millimeter, för sommardäck. Men på vintern är minsta lagliga spårdjup 3,0 millimeter.
  • Världens största producent av däck är danska leksakstillverkaren Lego, med över 300 miljoner om året. Men de däcken är rätt små ...

Rulla lätt – men även tyst

  • Första patentet för ett däck som fylldes med luft kom 1846. Däck av gummi fanns tidigare än så, men de var massiva (utan invändig slang).
  • Det första användbara, luftfyllda däcket uppfanns 1888 av skotten John Boyd Dunlop och användes först på cyklar, sedan bilar. De luftfyllda däcken var helt avgörande för personbilarnas utveckling.
  • Det första vinterdäcket lanserades 1934 av finska Nokian. Men det skulle dröja till 60-talet innan vinterdäck på personbilar blev vanliga.
  • Världens största, serieproducerade däck är 4 meter i diameter och väger 8 ton. Det sitter på hjullastare som används i dagbrott.
  • De senaste årens däckutveckling har till stor del fokuserat på att sänka rullmotståndet, och därmed även bränsleförbrukningen. Många bilister i Sverige efterfrågar däremot komfortabla och tysta däck, men där har utvecklingen gått trögt …
  •  … ända tills för några år sedan, då flera tillverkare lanserade en typ av invändig ”skumgummi” i däcken. Bullerdämpningen fungerar bra, framför allt på bilmodeller som är rätt bullriga i grunden.

I Sverige används en ovanligt grov och slitstark asfalt som gör att många bilar upplevs som bullriga. Då kan däck med ”Noise Canceling System” (olika tillverkare har olika namn) vara en god idé.


 

Finska Nokian var i mitten av 30-talet först med vinterdäck, något som verkligen behövs i ett nordiskt klimat.

På 60-talet blev vinterdäck allt mer vanliga på personbilar. 1999 infördes lagen om vinterdäck i Sverige.