Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad

Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad

Lästid: 4 min

Volvo Cars är på väg att bli en helt elektrifierad biltillverkare. Den sista dieseln har byggts i Torslanda. Men är beslutet förhastat? Allt fler tecken visar att elbilarna bromsar in.

Text: Pär Brandt

Den sista Volvo med dieselmotor rullade av bandet i Torslandafabriken på tisdagskvällen 26 mars. Därmed är en epok avslutad.

Sista bilen med dieselmotor blev en XC90, som för övrigt också är inne på finalen i sin livscykel. Bilen var inte byggd till kund utan rullar raka vägen till nya museet World of Volvo, strax intill Liseberg i Göteborg.

Tidigt i februari byggdes den sista dieselmodellen i Ghent i Belgien, det blev en V60. Därmed är all dieselproduktion avslutad.

Det var i september 2023 som Volvo Cars vd Jim Rowan meddelade sitt beslut att sluta med dieselmotorer:

”Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp,” sa Jim Rowan.

Volvo Cars, sista, diesel, dieselmotor, XC90, Torslanda, 244 GL D6, 740, 940, 850, D5, VEA, elektrifierad.Kolla in extraljusen, och solkepsen framför takluckan!

Sena på bollen

Volvo och Saab gjorde samma misstag när det gällde dieselbilar. Trots att man hade världsledande kompetens hos sina kollegor som byggde lastbilar så användes inte kunskaperna för att utveckla egna personbilsdieslar.

Först hösten 1978 presenterades Volvo 244 GL D6. Under huven fanns Volkswagens raka dieselsexa på 2,4 liter. Effekten var svindlande 82 hk och D24-motorn användes också av 740 och 940. Senare skulle Volvo 850 få en tvärställd femcylindrig diesel från Audi.

Först 2001 kom Volvos egna dieselfemmor, 2,4D och D5. De vara relativt avancerade och bränslesnåla för sin tid och blev snabbt populära.

Sista generationen Volvodieslar blev de fyrcylindriga VEA-motorerna (Volvo Engine Architecture) som lanserades 2013. Det var ett led i att enbart använda fyrcylindriga (och en del trecylindriga) motorer.

Volvo Cars, sista, diesel, dieselmotor, Ola Källenius, Mercedes, 244 GL D6, 740, 940, 850, D5, VEA, elektrifierad.Ola Källenius har flyttat fram Mercedes mål som elbilstillverkare.

”Det dröjer en hel del år”

Volvo Cars långsiktiga mål är att endast sälja elbilar 2030. Till 2040 är målet att vara ett klimatneutralt företag.

Ett ganska närliggande delmål är att Volvo siktar mot att varannan såld bil ska vara en elbil redan nästa år, 2025.

Men frågan är om Volvo är allt för snabba med sin omställning till elbilar. De senaste månaderna har allt fler företrädare för bilindustrin sagt att övergången till elbilar går långsammare än man tidigare trott.

Till exempel har svensken Ola Källenius, Mercedes vd sedan 5 år, nyligen meddelat att man överger det tidigare beslutet att sluta med förbränningsmotorer 2030:

”Förra året sålde Mercedes-Benz 73 procent fler elbilar än året före, så vi är på väg uppåt. Men jag tror inte att vi kan dra en rak linje. Vi är på väg mot en nollemissionsvärld, men det kommer att dröja en hel del år, sa Ola Källenius till DI.

Volvo Cars, sista, diesel, dieselmotor, XC90, Torslanda, 244 GL D6, 740, 940, 850, D5, VEA, elektrifierad.Sista dieselbilen på bandet i Torslandafabriken blev en Volvo XC90.

Hög värdeminskning

Bilindustrins tvekan inför övergången till elbilar – åtminstone i vilken takt – sammanfaller med att många länder just nu ser ett minskat intresse för renodlade elbilar. Däremot ökar intresset för laddhybrider.

Många ägare till elbilar har det senaste året tvingats acceptera en betydligt snabbare värdeminskning, jämfört med motsvarande modeller med förbränningsmotor. Speciellt de dyrare elbilsmodellerna har tappat mycket i värde.

Ett exempel på detta är Porsche Taycan, en påkostad prestandamodell med ett nypris på långt över 1 miljon kronor. Just nu finns det 315 begagnade Taycan som ligger ute till försäljning på Blocket. Det är ungefär en fjärdedel av alla Taycan som finns registrerade i Sverige.

Att elbilarna förblir osålda beror på att ägarna och marknaden inte har samma syn när det gäller värderingen. Till ett lägre pris hade de givetvis gått att sälja.

Volvo Cars, sista, diesel, dieselmotor, XC90, Torslanda, 244 GL D6, 740, 940, 850, D5, VEA, elektrifierad.En 45 år lång epok är slut. Men är det ett förhastat beslut av Volvo att sluta med förbränningsmotorer?

På kort sikt

Volvo Cars satte ett nytt försäljningsrekord under 2023 då man levererade hela 708.716 bilar. Omsättningen steg med 21 procent, jämfört med fjolåret.

Under 2024 sätter försäljningen av nya, lilla elbilen Volvo EX30 i gång på allvar. Med ett relativt lågt baspris (429.000 kr) och ett attraktivt förmånsvärde (2.122 kr/månad, netto) kan EX30 få en flygande start.

På kort sikt ser det alltså positivt ut för Volvo. Men kommer strategin att hålla i längden? Det får framtiden utvisa!

 

Fler artiklar i ämnet:


Volvo slutar med dieselbilar – sista tillverkas i början av 2024

Volvo byter namn till EX40 och EC40 – samt inför 442 hk Black Edition

Rabattkrig och kampanjpriser – nu kan du göra ett klipp!

Premiär för EX30 – Volvos snabbaste och mest miljöskonsamma modell

Dyster prognos för 2024 – Volvo tappar och elbilarna minskar

Elbilarna bromsar in – goda chanser att pruta och fynda