Polestar 2 får ny teknik, längre räckvidd och högre pris

Polestar 2 får ny teknik, längre räckvidd och högre pris

Lästid: 5 min

Nu är alla detaljer officiella kring Polestar 2 och det ”facelift” modellen får. Bakhjulsdrift, ny front, längre räckvidd och större batteri är några av nyheterna. Men trots Teslas prissänkning så väljer Polestar att höja priserna – är det klokt?

Efter några dagar av ryktesspridning kan vi äntligen ta del av alla officiella uppgifter om Polestar 2. Modellen har funnits på marknaden i 3 år och nu är det dags att uppdatera utseende och teknik – det som brukar kallas för ett ”facelift”.

Teknikutvecklingen hos elbilarna går snabbt och det avspeglas hos den uppdaterade Polestar 2. Tillsammans med koncernkollegan Volvo har Polestar utvecklat en ny, effektiv och starkare elmotor med drivningen bak (för tvåhjulsdrivna modeller). Den Polestar 2 Standard range Single motor som vi provkörde i höstas (klicka för att läsa) var framhjulsdriven.

Den nya elmotorn ger 299 hk (220 kW, tidigare 170 kW) och hela 490 Nm (tidigare 330 Nm). Det gör att bakhjulsdrivna Polestar 2 gör 0–100 km/h på 6,2 sekunder (en sänkning med 1,2 sekunder).

Större batteri

Samma motor används i de fyrhjulsdrivna versionerna av Polestar 2 och där är totaleffekten från de två elmotorerna 421 hk (310 kW) och 740 Nm. 0–100 går på 4,5 sekunder.

Väljer man till Performance-paketet ökar toppeffekten till 476 hk (350 kW) och 0–100 avverkas på 4,2 sekunder. Som tidigare är det ett tillval som man kan göra i efterhand, som en trådlös uppdatering av programvaran i Polestar 2.

Batterikapaciteten i den ”stora versionen” har ökat till 82 kWh (tidigare 78 kWh) med 27 batterimoduler. Batterierna levereras av företaget CATL. Snabbladdningen är rejält förbättrad och här kan man mata på med upp till 205 kW.

Det mindre batteripaketet kommer från LG Chem och är på samma kapacitet som förut, 69 kWh. Snabbladdningens tak är 135 kW.

På utsidan är det inte så stora skillnader, men mer under skalet.

Längre räckvidd

Räckvidden är förbättrad i alla versioner och det märks tydligast i Polestar 2 Long range Dual motor där WLTP-räckvidden anges till 595 kilometer, en ökning med 105 kilometer. I modellen Long range Single motor är räckvidden 635 kilometer. Därmed får Polestar 2 räckvidd som är i nivå med Teslas modeller.

För Polestar 2 Standard range Single Motor med ”lilla” batteriet på 69 kWh anges räckvidden till 518 kilometer.

Utan att gå in på alla siffror och detaljer så kan vi konstatera att ”nya” Polestar 2 får mer toppeffekt och längre räckvidd än de uppdaterade versionerna av Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge.

Ny frontdesign

Utseendemässigt så kan vi se att uppdaterade Polestar 2 fått en front som anknyter till kommande suvmodellen Polestar 3 (klicka för att läsa mer). Sensorerna sitter i ett område i fronten som kalla Smart Zone.

De så kallade Pixel LED-strålkastarna återvänder, efter att en tid saknats på grund av komponentbrist. Interiören är i stort sett oförändrad.

En ny fälgdesign bjuder också Polestar på, med inspiration från Polestar 3.

Leveranserna av den nya versionen av Polestar 2 ska börja i ”tredje kvartalet” 2023, vilket alltså i bästa fall kan vara under slutet av sommaren.

Inte så stora ändringar, men kännaren noterar ny design på fälgarna.

Riskabelt av Polestar

Slutligen kommer vi till det som säkert blir omdiskuterat och får konsekvenser: Polestar höjer priserna med mellan 40.000–45.000 kronor, beroende på modell.

Att höja priset på en förbättrad produkt är vanligt och något som brukar ske när en biltillverkare presenterar en uppdaterad modell. Men just nu lever vi fortfarande i chockvågorna efter Teslas mycket kraftiga prissänkning av Model 3 och Model 4 – som mest med 150.000 kronor (klicka på länken för att läsa mer).

En sådan markant sänkning sätter press på hela bilhandeln att följa efter, både för nya och begagnade bilar. Därför är det mycket intressant att Polestar utmanar Tesla och höjer priserna. Är det modigt eller dumt?

Om Polestar tagit fel beslut så kan det innebära att bilköparna föredrar Tesla Model 3 eller Model Y. Därmed tappar Polestar marknadsandelar och riskerar att minska sin försäljning.

Panoramataket och värmepump ingår i Plus-paketet, för 50.000 kronor.

Svenska priser

Så här ser de svenska priserna ut för den uppdaterade Polestar 2:

• Standard Range Single Motor, 220 kW, räckvidd 518 km: 559.000 kr.

• Long Range Single Motor, 220 kW, räckvidd 635 km: 609.000 kr.

• Long Range Dual Motor, 310 kW, räckvidd 595 km: 674.000 kr.

• Long Range Dual Motor Perfomance Pack, 350 kW, räckvidd 592 km: 739.000 kr.

Listpriserna ovan är Polestars “baspris” och som vi kritiserade i vårt test av Polestar 2 Standard range Single motor ingår inte den viktiga värmepumpen. Denna tekniska komponent är viktig för att spara energi vid kall väderlek, annars får man se räckvidden reduceras markant.

Hos Polestar ingår värmepumpen i Plus-paketet, som kostar 50.000 kronor. Då får man även panoramatak, bättre ljudanläggning, veganklädsel, uppvärmd ratt och baksäte, med mera.

Det andra paket till Polestar 2 heter Pilot lite och är nästan obligatoriskt, även det. I Pilot lite ingår främst säkerhetsfunktioner som döda-vinkel varning, adaptiv farthållare, vingelvarning, varning för trafik och fotgängare vid backning, varning för påkörning bakifrån, parkeringsassistans, dimljus, infällbara backspeglar samt 360-kamera. Pilot lite paketet kostar 35.000 kronor.

Ska man vara lite kinkig så kostar en normalutrustad Polestar 2 egentligen 85.000 kronor mer än listpriserna ovan.

Polestar väljer att höja priserna, Tesla sänker. Vem har rätt?

Tesla dumpar priserna

Polestars priser ska jämföras med de sänkta priser som Tesla presenterade för ett par veckor sedan.

• Model 3 RWD, räckvidd 491 kilometer, 529.170 kr.

• Model 3 Long Range, räckvidd 602 kilometer, 619.170 kr.

• Model 3 Performance, räckvidd 547 kilometer, 688.180 kr.

• Model Y RWD med dragkrok, räckvidd 455 kilometer, 549.170 kr.

• Model Y Long Range med dragkrok, räckvidd 533 kilometer, 639.170 kr.

• Model Y Performance med dragkrok, räckvidd 514 kilometer, 739.170 kr.

Här kan vi också lägga till att Tesla anger leveranstid under februari–mars, alltså i princip utan väntetid. Köpa en väsentligt billigare Tesla Model 3 eller Model Y, eller vänta ett halvår på uppdaterade Polestar 2? Det är frågan …


Artiklar i samma ämne

Tesla sänker priserna med upp till 150.000 kronor

Polestar 2 Standard range Single motor – strulfri familjebil

Tesla Model Y Performance – supersportbil och familjefraktare

Premiär för Polestar 3 – ”sportiga brorsan” till nya Volvo EX90