Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp

Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp

Lästid: 5 min

Ska du sälja eller köpa en bil gäller det att ha koll på vad som händer i begagnathandeln just nu. Du kan bli både en vinnare och en förlorare!

Text: Pär Brandt

Under några år har vi haft extremt höga priser på begagnade bilar. Men nu vänder det nedåt. 

Ska du sälja eller köpa en begagnad bil gäller det att ha koll på läget. Det finns nya möjligheter att göra fynd, men det gäller också att undvika en del fallgropar.

Priserna på begagnat sjunker. Vissa dieselmodeller går att hitta till mycket attraktiva priser och äntligen finns det fler laddhybrider för de som vill jobbpendla billigt.

Läs vidare så ska vi berätta hur du blir en vinnare när du köper begagnad bil!

Fler nya bilar under 2023

Begagnatpriserna har varit väldigt höga eftersom efterfrågan varit stor samtidigt som bilindustrin haft svårt att tillverka nya bilar. Det har varit brist på komponenter ända sedan 2020, då pandemin slog till och förlamade en hel värld.

Pandemin har bedarrat och under de nästan tre år som gått har bilindustrin jobbat upp nya leverantörer. Alla problem är inte borta, men prognosen för 2023 ser betydligt ljusare ut jämfört med föregående år.

Tillgången på nya bilar förbättras alltså. Samtidigt har vi en världsomspännande lågkonjunktur med hög inflation, hög ränta och höga energipriser.

Det innebär att allt färre har råd att köpa bil, både nya och begagnade. Fram till november sjönk försäljningen av begagnade bilar till privatpersoner med 18 procent.

De som trots allt måste köpa bil väljer en billigare modell än de skulle gjort för ett år sedan. Alla dessa faktorer påverkar bilhandeln.

Begpriserna vänder nedåt, efter ett par år med väldigt stor efterfrågan och därmed höga priser.

Extremt höga begpriser

Bristen på begagnade bilar under 2021–2022 har tvingat bilhandeln att köpa in bilar till ett högt pris. Framför allt elbilar har i en del fall kunnat säljas för ett högre pris begagnade (!) än de kostade nya.

Elbilar lär vara efterfrågade även under 2023, men prisbilden justeras nedåt i takt med att det blir allt enklare att få en ny elbil levererad.

”Vanliga” bilar med förbränningsmotor har sjunkit i pris med cirka 12 procent under hösten, jämfört med priserna under våren 2022. Många handlare sitter på stora lager och det gör att man vill minska kostnaderna och sälja ut – vilket fortsätter att pressa ner prisnivån.

För den som ska köpa begagnad bil ökar möjligheten att hitta ett bra pris. Men det blir också ett lägre pris för den bil man vill byta in.

Leta efter prisvärda dieslar

De som vill göra ett klipp just nu ska leta efter en dieselmodell. Där finns fynden, både bland de enkla bruksbilarna och de lite lyxigare varianterna.

Dieselpriset har legat på historiskt sett extrema nivåer sedan början av 2022 – som högst över 28 kr/l – vilket fått många bilköpare att välja bensinmodeller istället. 

Men under senare delen av hösten har dieselpriset sjunkit och ligger nu runt 24 kronor. Branschbedömare tror på ett lägre oljepris under 2023 och dessutom har regeringen utlovat tillfälliga skattelättnader.

En typisk ”bruksbil” är en VW Passat Alltrack TDI som varit tjänstebil och har rullat över 12.000 mil. De bilarna går att hitta hos handlarna från 100.000 kronor och uppåt – säkert med en viss prutmån. 

Lite mer effektstarka dieselmotorer i exklusiva segment har också sjunkit rejält i pris. Exempelvis BMW 530d xDrive. En mycket trevlig familjebil som även funkar utmärkt på vintervägar.

Som alltid gäller det att kontrollera både vägskatt och försäkringspremie innan man slår till. Samt pruta rejält – det är köparens marknad!

Är det läge att shoppa elbil? Enligt Blocket har priserna på elbilar sjunkit med 22 procent sedan oktober.

Dags att köpa laddhybrid

Nästa grupp bilar som man kan hålla ett öga på är laddhybrider. Det är alltså bilar med både elmotor och förbränningsmotor, oftast en bensinmotor. Med enbart elmotorn brukar de ha en räckvidd på 3–7 mil.

Har man möjlighet att ladda hemma eller på jobbet räcker den elektriska räckvidden för vardagspendlingen – för det stora flertalet. El är betydligt billigare som bränsle än bensin och diesel, dessutom har elmotorn väldigt hög verkningsgrad.

Problemet med laddhybriderna är att det funnits så få av dom, vilket pressat upp begagnatpriserna. Men det ändrar sig under 2023 – utbudet av ”3-åringar” fördubblas.

De flesta laddhybrider har rullat som tjänstebilar, eftersom de har lågt förmånsvärde. Efter 36 månader hamnar de i begagnathallen, samma sak med de flesta leasingbilar.

Av den anledningen kan vi ”titta i facit” och se vilka bilar som såldes nya 2020, det är nämligen dessa som kommer tillbaka som begagnade under 2023. Just 2020 blev ett genombrott för laddhybriderna och deras andel av nybilsförsäljningen tredubblades till 32 procent.

Nästa år blir därför ett bra tillfälle att slå till på en lätt begagnad laddhybrid med god driftsekonomi. Utbudet blir mycket större, jämfört med 2022, och priserna lär justeras nedåt.

Var finns citronerna?

Finns det då några ”citroner” som man ska undvika under 2023? Inte så många, faktiskt.

En uppmaning till alla köpare av begagnade bilar är att våga pruta. Många handlare får sämre lönsamhet under 2023 och behöver rotera lagret snabbare för att minska kostnaderna. Därför finns det utrymme att pruta – ta i så ni skäms och sedan lite till!

Den stora försämringen ligger i finansieringen av en ny eller begagnad bil. Riksbankens höjda styrränta ökar kostnaderna rejält om man behöver låna till sin bil – vilket de flesta behöver.

Hallen med begagnat är överfull. Pruta – och gör en riktigt god affär!

Privatleasingen minskar

Den del av bilhandeln som förändrats mest är privatleasingen. Räntenivån är mycket högre, jämfört för ett år sedan och de flesta leasingkontrakt bygger på en rörlig ränta.

Sedan försvann miljöbonusen för elbilar 9 november, med en dags varsel. Miljöbonusen på 70.000 kronor fiskades hem av leasingföretagen, inte leasingtagaren. Leasingföretagen gjorde därmed en god affär och kunderna blev ”bjudna” på en attraktivt låg månadskostnad. Den tiden är förbi.

Därmed är det mycket dyrare att privatleasa en ny bil idag, och speciellt tydligt blir det för elbilar där månadskostnaden i vissa fall fördubblats.

Även de som köper en elbil privat har fått se sin budget försämras då miljöbonusen försvann. Men elbilar är fortfarande betydligt billigare i drift, även om de är dyrare i inköp.