Teslas batterier har lång livslängd – längre än bilen

Teslas batterier har lång livslängd – längre än bilen

Lästid: 3 min

I en ny rapport redovisar Tesla siffror för hur mycket deras batterier försämras över tid. Kapaciteten sjunker med 12 procent efter 32.000 mils körning.

Text: Pär Brandt

”Elbilar är nog bra, men tänk vad dyrt det blir när du måste byta ut batteriet.” Så kan det låta ibland men nya siffror från Tesla visar att oron över batteribyte är obefogad. Sannolikt håller batteripaketet längre än bilen!

Nyligen publicerade Tesla sin återkommande ”Impact Report” där man redovisar företagets miljöpåverkan, personalpolitik, leverantörskedjor, med mera. Här finns också, ovanligt nog, statistik på livslängd och försämringsgrad för de batterier som sitter i Teslas elbilar, Model S och Model X.

De flesta har ju erfarenhet av mobiltelefoner och laptops där batteriet kan försämras snabbt och redan efter några år halveras drifttiden. Oron för att detta även kan hända hos elbilar är därför lätt att förstå.

Men enligt Teslas egna uppgifter är försämringen ”bara” 12 procent efter 32.000 mil (200.000 miles). Batteriets förmåga att ta emot energi har alltså minskat märkbart men räckvidden är ändå bra, mycket tack vare att Teslas modeller har relativt stora batteripaket.

Om vi använder en ny Tesla Model S Dual Motor som exempel har den en uppgiven räckvidd enligt WLTP på 634 kilometer. En försämring med 12 procent innebär att räckvidden sjunkit till 558 kilometer.

Tesla tillverkar även batteripaket för energilagring, här Powerwall 2.

Batteriet får ett nytt liv

Livslängden är mycket viktig för att avgöra hur hållbar produktionen av bilbatterier är. Klimatavtrycket är stort eftersom det krävs mycket energi och stora mängder råmaterial, bland annat sällsynta jordartsmetaller.

När man jämför hur ”miljövänliga” elbilar är jämfört med vanliga bilar (med förbränningsmotor) väger batteriproduktionen tungt.

Teslas siffror visar att kapaciteten på deras batterier försämras relativt måttligt. Att återvinna batterier från elbilar är ännu så länge inte ekonomiskt lönsamt. Det är billigare att utvinna nya råmaterial.

Men om en elbil skrotas och batteripaketet fortfarande har kvar en hygglig kapacitet kan det få ett nytt liv som energilagring. Till exempel i ett hushåll där man har solpaneler. Energin kan lagras dagtid – när solen skiner – och utnyttjas på natten, exempelvis för att ladda en elbil.

Batteripaket från elbilar används redan i liknande applikationer för energilagring. Boliden och Vattenfall driver ett sådant projekt i Landskrona där energin lagras i batteripaket från BMW i3. 24 batteripaket ger en sammanlagd lagringskapacitet på 1 MWh (1.000 kWh).

Batteripaketet från BMW i3 används för att lagra energi. Laddas under natten, när elpriserna är låga.

Elbilar har lång livstid

Att få fram en genomsnittlig körsträcka på bilar som skrotas i Sverige är svårt, det verkar inte som om någon myndighet har statistik på detta.

Enligt uppgifter från Trafikanalys kör en taxi i snitt 5.500 mil om året. En privatägd personbil kör ungefär 1.100 mil per år, i genomsnitt. En körsträcka på 32.000 mil – som Tesla uppger – motsvarar 29 år. Betydligt mer än snittåldern på de bilar som skrotas i Sverige, vilket är 17–18 år.

En bensin- eller dieselmotor kräver underhåll och reparationer blir kostsamma, så dyra att de kanske inte går att motivera ekonomiskt. Då återstår bara skrotning.

Elbilar har färre komponenter som slits och ett mindre behov av underhåll. En elbil har sannolikt längre livslängd än en bil med förbränningsmotor.

Teslas uppgifter visar att batterikapaciteten inte bör vara ett stort problem för deras elbilar, även högt upp i ålder, eller efter långa körsträckor. Tesla Model S som körts som taxi vid Gatwick-flygplatsen i London har exempelvis körts 19.000 mil under tre år, med minst 82 procent kvar av kapaciteten. Där har förmodligen en stor del av laddningen skett med DC-snabbladdare, vilket inte gynnar livslängden.

Batterikapaciteten minskar ganska måttligt, även efter en lång körsträcka med många uppladdningar. Källa: Tesla

Undvik 2013–2014

I Sverige började Tesla Model S säljas 2013 så några riktigt gamla bilar finns inte ännu. 

De första årsmodellerna Model S som levererades till Sverige, 2013 och 2014, hade en kemi som gjorde att batteripaketet kunde indikera felaktiga celler som i värsta fall ”stängde av” hela batteriet. Ett utbytesbatteri från Tesla kostar cirka 130.000 kronor.

Batterierna förbättrades till 2015. Rådet är därför att inte köpa en begagnad Tesla Model S från 2013–2014.


Liknande artiklar:

 

Tesla Model Y stjäl kungakronan – Europas och Sveriges mest sålda bilmodell

Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras

EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!”