Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Lästid: 9 min

Många hushåll har ansträngd ekonomi vilket förändrar deras val av bil, eller så skjuter de bilköpet på framtiden. Vissa bilmodeller sjunker i värde, medan andra ökar. Spelreglerna för den svenska bilmarknaden har förändrats och detta behöver du ha koll på!

Text: Pär Brandt

Under perioden 2015–2022 var Riksbankens styrränta 0 procent eller till och med under nollstrecket. Att låna pengar till en ny bostad eller bil var billigt och även privatleasing var mycket förmånligt – speciellt för elbilar.

Men efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022 blev framtiden mycket mera osäker. Energipriserna rusade, bränslepriserna chockhöjdes och svensk inflation blev tvåsiffrig.

I november 2022 tog den nya regeringen bort klimatbonusen, utan förvarning. Elbilar förlorade över en natt sin rabatt på 70.000 kronor och det ryckte även undan mattan för den förmånliga privatleasingen.

Svenska kronan försvagades under 2022 och valutakursen har fortsatt i samma negativa riktning i år. Låg kronkurs gör det mera förmånligt att exportera begagnade bilar till Europa, vilket minskar utbudet i Sverige.

Alla dessa faktorer har inneburit en kraftigt minskad nybilsförsäljning i Sverige. Men även begagnatmarknaden har påverkats. Spelreglerna har förändrats i grunden.

Nedan har vi listat de 10 viktigaste förändringarna och hur de påverkar dig som ska privatleasa eller köpa en ny bil, begagnad bil eller kanske istället välja en förmånsbil?

Här ser vi en effektiv ränta på nästan 9 procent. Och mer lär det bli i höst.

1. Låna pengar är dyrt

Det höga ränteläget påverkar all finansiering inom bilhandeln. De flesta bilköpare behöver låna för att köpa bil och då ökar kostnaderna när räntan stiger.

Dyrare bilköp innebär att färre hushåll har råd med en ny bil, eller kanske måste köpa en billigare begagnad bil.

I april 2022 var styrräntan 0 procent, ett drygt år senare ligger den på 3,75 procent. Av allt att döma kommer Riksbanken att höja styrränta ytterligare en gång, sannolikt två gånger. Då blir det ännu dyrare att köpa bil.

Vinnarna i det här sammanhanget är de som har möjlighet att finansiera sitt bilköp på annat sätt. Dessutom har utbudet och leveranstiderna förbättrats.

Här ser vi hur bilar med olika drivmedel fördelats från 2018 och framåt. Elbilarnas intåg är den stora förändringen. Källa: Trafikanalys.

2. Färre nyregistreringar

Under första halvåret 2023 har antalet nyregistreringar av personbilar i Sverige minskat med två procent, jämfört med samma period förra året. Men jämförelsen är svår då många biltillverkare hade leveransproblem under 2022.

Branschorganisationen Mobility Sweden trodde i början av året att det skulle registreras 290.000 personbilar under 2023. Den prognosen är nu nedskruvad till 265.000. Det kan jämföras med rekordåret 2017 då det registrerades 393.000 nya personbilar.

Framför allt säljs det färre elbilar till privatpersoner. Den enkla anledningen är hushållens ansträngda ekonomi, elbilar är billiga i drift men väsentligt dyrare i inköp.

Nybilsförsäljningen är till mycket stor del tjänstebilar (juridiska ägare) medan privatmarknaden minskat med 32 procent under första halvåret, enligt Vroom. Man kan säga att just nu är det tjänstebilarna som håller uppe nybilsförsäljningen och utgör 39 procent av marknaden. Utan tjänstebilsmarknaden hade det inte sålts många elbilar i Sverige.

En bättre begagnad Mini har ett högre värde nere i Europa.

3. Allt fler bilar exporteras

Den låga kronkursen i förhållande till euron har påverkat marknaden för begagnade bilar. Personbilar i Sverige är relativt välutrustade och som begagnade är de attraktiva för bilköpare i utlandet.

För bilhandlare i Europa har det blivit allt mer intressant att importera bilar från Sverige, i takt med att den svenska valutan försämrats. När en svensk bilhandlare får in ett inbyte är det oftast mest lönsamt att exportera bilen till Europa.

Enligt bilförmedlaren Kvdbil har exporten under första halvåret 2023 ökat med 20 procent, jämfört med samma period förra året. Och den trenden fortsätter att öka. Hittills i år har 60.800 personbilar exporterats ut ur Sverige.

Exportpriserna har även påverkat begagnatpriserna uppåt i Sverige då utbudet minskat. Jämförelser med 2021 och 2022 är dock svåra då begagnatpriserna skruvades upp till extrema nivåer på grund av leveransproblemen. Något förenklat kan man säga att begpriserna borde sjunkit ännu mer under 2023, men har hållits uppe på grund av en hög efterfråga.

Enligt Kvdbils Bilpris-index, som baseras på ungefär 20.000 auktionsförsäljningar, har begagnatpriserna ökat med 10 procent sedan årsskiftet.

Lite billigare begbilar, helst bensinmodeller, är mest eftertraktade.

4. Bensinbilar ökar i värde

Hösten 2022 slog dieselpriset ett dystert rekord med 28:67 kronor per liter. Samma dag kostade bensinen 22:19 kr/l och prisskillnaden var alltså extrem, samtidigt som den var väldigt hög.

Under våren och sommaren 2023 har bränslepriserna sjunkit, speciellt dieseln. Men dieseln kostar ändå strax över 23 kr/l och bensinen cirka 20:50 kr/l.

Moderna dieselmodeller går väldigt snålt men de bästa bensinmodellerna är inte långt efter. Speciellt inte hybridmotorerna, eller laddhybriderna. Det gör att intresset för bensinbilar ökat, samtidigt som det minskat för dieselmodellerna

Speciellt de något billigare bensinmodellerna har ökat i värde och allra mest eftertraktade är de med automatlåda. Har du en mindre, bränslesnål och inte alltför dyr bensinmodell med automat är du en vinnare.

Enligt Kvdbil har priserna för bensinbilar ökat med 12 procent det senaste kvartalet.

Genomför regeringen sin utlovade sänkning av reduktionsplikten kan det innebära ett "uppsving" för dieselmodeller. Minskad inblandning av biobränsle kan sänka dieselpriset med cirka 5 kronor per liter, vilket ska ske under 2024.

Det är inte längre någon stor brist på laddhybrider och elbilar, vilket har sänkt deras värde.

5. Laddbart minskar i värde

Med begreppet laddbart räknar vi in både laddhybrider och elbilar. Båda dessa kategorier har fått kännas vid prissänkningar och det är helt naturligt, närmast nödvändigt.

Under 2020, 2021 och en bit in på 2022 var det brist på elbilar. Både nya och begagnade. Det skruvade upp begagnatpriserna till extrema nivåer. Det gick så långt att en del elbilsmodeller värderades högre som begagnade, jämfört med deras nypris.

Men den tiden är förbi. Det finns ett relativt stort utbud av begagnade elbil och leveransproblemen har minskat. Samtidigt har privatleasing av elbilar minskat drastiskt och även nybilsförsäljningen till privatpersoner. Dessutom har Teslas prissänkningar pressat ner begagnatpriserna.

Är du ute efter att hitta en rimligt prissatt, begagnad elbil är du en vinnare. Men tveka inte att pruta.

Även laddhybrider var sällsynta som begagnade men det kom ett skifte nu under 2023. Förmånsbilarna av årsmodell 2020 gynnades skattemässigt om de var laddhybrider och det fördubblade nästan försäljningen, jämfört med 2019.

När dessa 3-åriga förmånsbilar nu kommer ut på begagnatmarknaden så sjunker priserna för laddhybriderna. Bara att slå till och speciellt bra för dig som kan pendla till jobbet med eldriften.

Att privatleasa en Kia Niro EV kostar idag strax över 6.000 kr/mån. Sommaren 2022 kostade samma bil 3.650 kr/mån.

6. Privatleasingen är död

Privatleasing blev enormt populär i Sverige på grund av en relativt låg månadskostnad, speciellt för elbilar.

Men privatleasing är inte ett köp utan ett hyresavtal. Och läser man det finstilta i kontraktet så står det nästan alltid att räntan är rörlig. Vilket blev en chock för många leasingtagare under hösten 2022 då Riksbanken snabbt höjde räntan.

Månadskostnaden ökade kraftigt och för flertalet leasingtagare var det både kostsamt och svårt att avsluta kontrakten. Bara att bita i det sura äpplet och betala.

Under hösten 2022 tog regeringen också bort klimatbonusen för elbilar på 70.000 kronor. Den summan hade leasingbolagen använt för att få till ett bra restvärde och därmed en låg månadskostnad.

Alla dessa faktorer innebär att privatleasing idag är betydligt dyrare, generell sätt. Men det finns även undantag, se punkt 7 nedan.

ORA är ett av de nya, kinesiska varumärken som haft det svårt att etablera sig på svenska marknaden. Nu sänker man priset för privatleasing för att få ut bilarna från handlarna.

7. Privatleasa elbil – billigt nu!

Eftersom försäljningen till privatpersoner tvärbromsat innebär det att flera biltillverkare står med stora, osålda lager.

Det gäller speciellt de kinesiska varumärken som vill etablera sig på den svenska marknaden men haft maximal otur att hamna mitt i en lågkonjunktur.

Osålda bilar tickar pengar där de står och det har tvingat fram nya, gynnsamma erbjudanden. Istället för att sälja bilarna erbjuder flera handlare förmånliga avtal för privatleasing. Det går att hitta privatleasing av elbilar strax under ”magiska” 3.000 kr/mån.

Som konsument gäller det att vara uppmärksam på nya erbjudanden men framför allt titta bland de kinesiska tillverkarna som BYD, MG och ORA. Även märken som DS, Nissan och Toyota erbjuder förmånlig privatleasing, ibland med kort avtalstid långt under 36 månader (som är den vanligaste).

Några exempel som är aktuella just nu (augusti 2023) för både elbilar och bensinmodeller:

BYD Atto 3, 12 månader: 2.995 kr/mån.

Ford Kuga Titanium 1,5T Ecoboost, 36 månader: 2.995 kr/mån.

MG ZS EV, 24 månader: 3.195 kr/mån.

Mini Cooper SE, 12 månader: 3.495 kr/mån.

Nissan Leaf, 13 månader: 2.995 kr/mån.

Opel Corsa-e, 24 månader: 2.999 kr/mån.

ORA 300 Pro, 12 månader: 2.995 kr/mån.

Kan du ha en elbil, som Skoda Enyaq iV 80x Sportline, som förmånsbil finns det mycket pengar att spara.

8. Förmånsbil är en god idé

Som vi kunnat läsa i tidigare punkter så har priset ökat för att både köpa och leasa en bil. Men för vissa går det att få en förmånsbil via sin arbetsgivare och det har blivit en riktigt bra idé.

Även månadskostnaden för förmånsbilar har ökat de senaste åren. Men jämfört med att själv finansiera eller privatleasa en bil är en förmånsbil precis som det låter – förmånlig.

Eftersom förmånsvärdet läggs som en förhöjd skatt blir nettokostnaden i det närmaste halverad. Det gör det speciellt intressant att ta en elbil som förmånsbil. Man slipper bekymra sig över det höga inköpspriset och kan istället njuta av låga driftkostnader. El är betydligt billigare än bensin eller diesel.

Om vi ska ta några prisexempel på bilmodeller vi provkört så kostar Ford Mach-E Long Range (nettokostnaden, med 50 procent marginalskatt) 2.793 kronor i månaden.

En laddhybrid som vi provkört är den lyxiga och rymliga Mazda CX-60 e-Skyactiv. Väljer man Exclusive Line-modellen är nettokostnaden som förmånsbil 3.065 kronor per månad.

Ford Mustang Mach-E har varierat kraftigt i pris, för att följa med Teslas prissänkningar.

9. Tesla-ägare är lurade

De som köpte en Tesla för något år sedan blev lurade på priset. Vilket kanske låter underligt, men det är en konsekvens av att Tesla i flera steg sänkt sina nybilspriser på flera modeller.

Att sänka priset på en ny bil är ju positivt, men myntet har två sidor. För den som redan köpt sin bil (till ett högre pris) innebär det att begagnatvärdet sjunker i samma takt. Värdeminskningen är ofta den största utgiften för bilägare.

Teslas prissänkningar har till viss del påverkat även priserna på andra nya och begagnade elbilar. Mest tydligt är det hos Ford Mustang Mach-E, som varierat väldigt mycket i pris senaste året.

Tesla har en väldigt hög vinstmarginal på Model 3 och Model Y, runt 30 procent (mot normalt 5–10 procent). Därför kan vi inte utesluta att Tesla även de närmaste åren ”köper” marknadsandelar genom att sänka sina priser fler gånger.

Försök få bilhandlaren att bjuda på första servicen, om det inte går att pruta på priset.

10. Pruta, pruta och pruta!

Att pruta på ett pris känns kanske lite ovant eller till och med obekvämt för många. Men i bilbranschen är det fullt naturligt.

Därför ska du inte skämmas för att ställa frågan ”Och vad kan du göra på priset?” Eller ”Kan jag få första servicen gratis hos er?” För att inte tala om ”Kan du bjuda på monteringen av dragkrok?”

Det går att spara in flera – ibland många – tusenlappar. Flertalet bilhandlare har svårt att rotera sitt lager av begagnade bilar och kan mycket väl tänka sig att slå av lite på priset – eller bjuda på en service. Testa att pruta, det kan verkligen löna sig!

Liknande artiklar:


JUST NU: Regeringen slopar miljöbonus på alla nya bilar!

Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp