Premiär för Polestar 4 – hamnar mellan 2 och 3 men saknar bakruta

Premiär för Polestar 4 – hamnar mellan 2 och 3 men saknar bakruta

Lästid: 4 min

Nya Polestar 4 är en ”suvcoupé” som inte ser ut som en suv. Dessutom hamnar den storleksmässigt mellan den mindre Polestar 2 och större Polestar 3. Som om det inte vore rörigt nog så saknas en bakruta!

Text: Pär Brandt

De flesta biltillverkare har en logisk namngivning av sina modeller. Som exempelvis BMW. Man vet att en 3-serie är mindre än 5-serien men större än 2-serien.

Men Polestar 4 påminner lite om Star Wars-filmerna, man ska inte börja fundera för mycket på siffrorna för då blir det bara rörigt.

Ännu rörigare blir det när Polestars vd – och före detta Volvodesignern – Thomas Ingenlath berättar att detta är en suv:

”Med Polestar 4 har vi tagit oss an designen hos en SUV-coupé på ett fundamentalt nytt sätt,” säger Thomas Ingenlath.

”Istället för att bara modifiera en befintlig SUV, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse.”

Ser man Polestar 4 i verkligheten – eller konceptbilen Polestar Precept – så ger de snarare intrycket av en stor sedanmodell. Lite högbyggd, men det är ju Polestar 2 också.

Polestar 4. En suv eller en sedanmodell?

Suv eller sedan?

Storleksmässigt blir nya Polestar 4 något mindre än Polestar 3, men klart större än Polestar 2. Se måtten i tabellen nedan.

Modell/mått Polestar 2 Polestar 4 Polestar 3
Längd mm 4.606 4.839 4.900
Bredd mm 1.891 1.988 (cirka) 1.968
Höjd mm 1.479 1.544 1.614
Pris från (euro) 50.000 60.000 85.000

Som vi ser är Polestar 4 bara sex centimeter kortare än Polestar 3, men faktiskt ett par centimeter bredare. Breddmåttet för Polestar 4, utan backspeglar, är preliminärt.

Den stora skillnaden mellan Polestar 4 och 3 är istället priset. Tillsammans med Polestar 2 kan man erbjuda modeller till flera olika konsumentgrupper. Från instegsmodellen Polestar 2 kring 50.000 euro ända upp till en fullmatad Polestar 3 för 150.000 euro. Exakta, svenska priser får vi vänta på.

Här ser man ganska tydligt hur långt bak panoramataket går och att det faktiskt inte finns någon bakruta.

Ingen bakruta

Det mest iögonfallande med nya Polestar 4 är bilen saknar bakruta. Med tanke på hur dålig sikten är genom många bilars bakrutor är det inte så konstigt att någon nu äntligen tar steget fullt ut.

Istället använder Polestar en kamera monterad i taket som visar en bild av bakåtsikten, med ett betydligt bredare synfält än en konventionell bakruta. Skärmen kan även förmedla en bild av baksätet.

Genom att inte ha en bakruta kan Polestar placera den nödvändiga, tvärgående balken i karossens tak långt bak. Det gör att panoramataket (standard) kan göras så långt att baksätespassagerarna kan se upp genom glaset. Det ger en unik rymdkänsla.

Men minst lika viktigt är att frånvaron av bakruta gör att taklinjens avslutning kan optimeras för ett bra luftmotstånd.

Polestar 3 till vänster i bild och till höger nya Polestar 4. Släktskapet går inte att ta fel på.

Värmepump är standard

Polestar 4 kommer med enkel eller dubbla elmotorer, Singel och Dual motor. Det ger en maxeffekt på antingen 272 hk (200 kW) och 343 Nm alternativt 544 hk (400 kW) och 686 Nm.

I sitt starkaste utförande med Dual motor sprintar Polestar 4 iväg från 0 till 100 km/h på bara 3,8 sekunder.

De båda Long Range modellerna har ett batteripaket på 102 kWh brutto. Räckvidden anges till 564 kilometer för Dual motor och 600 kilometer för Single motor. Siffrorna är preliminära.

Snabbladdning kan ske med upp till 200 kW och den inbyggda AC-omvandlaren är på 22 kW. När man laddar via laddbox tar det 5,5 timme att gå från 0–100 procent laddning. Med snabbladdare tar det 32 minuter från 5–80 procent. Det går även att använda Polestar 4 för att ladda andra strömförbrukare, det som brukar kallas för V2L (Vehicle-To-Load).

Värmepump är standard på Polestar 4, vilket bidrar till längre räckvidd både sommar- och speciellt vintertid.

Polestar 4 är femsitsig, precis som Polestar 3.

Android och Google

Tittar vi in i kupén på Polestar 4 hittar vi fem sittplatser, samma som i Polestar 3. Koncernkollegan Volvo EX90 har sju sittplatser (klicka för att läsa mer på ny sida).

Merparten av de material som används i inredningen är ”cirkulära”, det vill säga återvunnet och med lägre klimatavtryck. Vissa textilmaterial och mattor består till exempel av 100 procent återvunnet PET polyesterplast.

Framför föraren sitter en skärm på 10,2 tum som förmedlar olika typer av viktig information, tillsammans med en head-up display som projicerar upp i vindrutan. I mitten sitter en liggande pekskärm som mäter 15,4 tum. I Polestar 2 och 3 används en stående skärm.

Skärmen i mitten kan delas mellan förare och passagerare, 50/50 eller 30/70.

Infotainmentsystemet i Polestar 4 drivs av Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform, liknande det i Polestar 2. Det bästa och mest lättanvända systemet på marknaden, tyckte vi när vi testade Polestar 2 Standard range Single motor (klicka för att läsa provkörningen i nytt fönster).

Polestar 4 är en ganska stor bil, bara några centimeter kortare än Polestar 3.

Levereras under 2024

Polestar 4 produktion ska byggas i Hangzhou Bay, Kina, med start i november 2023. I början av 2024 lanseras modellen i Europa och Nordamerika. Svenska priser meddelas sannolikt i slutet av detta år.

Målet är att sälja över 40.000 Polestar 4 under 2024 och dubbla det till 2025.

Liknande artiklar:

Polestar 2 får ny teknik, längre räckvidd och högre pris

Premiär: Helt nya Volvo EX90 – 7-sitsig och eldriven

Premiär för Polestar 3 – ”sportiga brorsan” till nya Volvo EX90

Pekskärmen i mitten på Polestar 4 är liggande, till skillnad mot tidigare modeller som har stående skärm (vilket även Volvo har).

Platformen till Polestar 4 heter SEA och det är inte samma tekniska "bygglåda" som SPA2, vilken är grunden till Volvo EX90 och Polestar 3.