ID. Buzz Pro väcker starka känslor – är det VW:s optimala familjebil?

ID. Buzz Pro väcker starka känslor – är det VW:s optimala familjebil?

Lästid: 13 min

Volkswagens nya ”Folkabuss” har massor av goda egenskaper. Tillräckligt många för att göra ID. Buzz till en av marknadens rymligaste och bästa familjebilar. Men det finns en del skönhetsfläckar också ...

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Snyggaste, charmigaste elbilen med jättelikt bagage.
  • Detta bara älskar man: Designen. Verkar gillas av alla.
  • Men detta är uselt: Tyvärr har den elbilens nackdelar med högt pris och kort räckvidd.

Få elbilar har varit så efterlängtade som den moderna ”Folkabussen”. Övriga biltillverkare får ursäkta, men Volkswagen ID. Buzz Pro står i en klass för sig.

Det märks även när man kör ID. Buzz. Mobiltelefoner åker fram och det blir många ”tummen upp” från omgivningen. Inte ens häftiga sportbilar väcker så mycket positiv uppmärksamhet som ID. Buzz.

Sedan lanseringen 2022 har ID. Buzz kompletterats med flera versioner som har förlängt axelavstånd, 7 sittplatser och även en motorstark, fyrhjulsdriven modell (GTX). Det finns en ID. Buzz för de flesta behov.

Vid stadskörning överraskar VW ID. Buzz med sin smidighet. På landsväg är komforten utmärkt och de generösa utrymmena gör att allt och alla får plats.

Inget alls att klaga på? Jo, priset är relativt högt även om Volkswagen bjuder på mycket utrustning till ett rabatterat pris i sin Edition-modell. Och vi fick aldrig snabbladdningen att leverera stabila, höga nivåer.

Häng med i artikeln så ska vi reda ut om Volkswagen ID. Buzz Pro är den perfekta familjebilen för dig.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Långt axelavstånd och ett hjul i varje hörn ger ID. Buzz utmärkta utrymmen.

Gigantisk lastvolym

Varför vill man köpa en Volkswagen ID. Buzz? Förmodligen för att man gillar modellen och designen, kanske av nostalgiska skäl. Och vill köra elbil, förstås.

Men viktigare ändå är förmodligen behovet av utrymme. Kanske har du med dig mycket packning till sommarstället, eller så har du ett skrymmande fritidsintresse där det behövs rejält med utrustning. Eller en tvillingvagn plus hund.

Så låt oss börja med utrymmena. Här levererar verkligen ID. Buzz. Vad sägs om enorma 1.121 liter under insynsskyddet? Fäller du sedan ner baksätet ryms det otroliga 2.123 liter – över 2 kubikmeter!

Det är imponerande siffror med tanke på att VW ID. Buzz inte är så lång, 471 centimeter. För att få en referens så är det samma längd som Volvo V70 II (som har bagagevolymen 485/1.641 liter).

Jämför vi med storebror VW Multivan Life 1,4 eHybrid (läs provkörningen genom att klicka på länken) så är det en betydligt större bil med en längd på 497 centimeter lång. Och rymmer 469/3.672 liter.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Inga problem att få plats med barnstolar i ID. Buzz. Skjutdörrar är bekvämt!

Dubbla skjutdörrar

Bagageutrymmet i VW ID. Buzz har ett extra golv där det bildas ett utrymme för två utdragbara lådor längst ner. Praktiskt för att exempelvis förvara laddkablarna.

”Extragolvet” sitter skruvat men går att ta bort om man behöver utnyttja den fulla höjden. Baksätet är däremot inte förberett för att lyfta ut och in.

Fäller man ner baksätet får man en väldigt stor yta på hela 220 centimeter i längd och 122 i bredd. Tillräckligt för två personer att sova, dock har bilen inget campingläge (som exempelvis Kia och Tesla). Med campingläge fungerar ventilation och temperatur även vid stillastående.

VW ID. Buzz har dubbla skjutdörrar, vilket underlättar då bilen är nästan 2 meter bred. Skulle andra bilar parkera väldigt tätt intill så är det enklare att ta sig in via bakdörrarna.

Skjutdörrarnas manövrering går att låsa med knappar på instrumentpanelen. Därmed undviker man risken att barnen hoppar ur bilen rakt ut i körfältet bredvid.

Skulle inte dessa utrymmen inne i bilen räcka till går det att montera ett takräcke, godkänt för 100 kilo last. Dragkrok är en annan möjlighet och i det här bakhjulsdrivna utförandet får man hänga på 1.000 kilo.

Något främre lastutrymme, en så kallad ”frunk”, har inte ID. Buzz. Det har heller ingen annan av ID-modellerna.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.ID. Buzz är oväntat smidig i stadstrafik med bra överblick och liten vändcirkel.

Smidig stadsbil

Det finns nästan inga bilar där man inte sitter bra i framstolarna. VW ID. Buzz är inget undantag men här skulle vi vilja lägga till ett ”mycket” framför bra. Man sitter som en kung!

Sittpositionen är hög, högre än i en suv. De som gillar att sitta högt och få en bra överblick ska testköra en ID. Buzz innan de bestämmer sig för nästa bilköp.

Som ni ser på bilderna är A-stolparna, de främre takstolparna, delade med en ruta i mitten. Det ger utmärkt sikt framåt och man har bra koll på de främre hörnen. Även om det finns kameror och sensorer som underlättar fickparkering så känns det tryggt att själv kunna se bilens hörn.

Vändcirkeln är 11,1 meter, vilket är ovanligt bra. I kombination med den måttliga längden på 4,7 meter gör det ID. Buzz lättkörd i stadstrafik och trånga parkeringsgarage.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Finns det en eller flera stora hundar i familjen? Då är ID. Buzz den perfekta bilen.

Generöst baksäte

Även bak sitter man bekvämt. Takhöjden är väldigt bra och man får vara närmare 2 meter innan det blir trångt. Även bredden är generös, här går det att sitta tre vuxna under längre sträckor.

Baksätet är skjutbart i längdled. Bakersta läget ger ett väldigt generöst benutrymme och ryggstödet går att luta.

Det finns ett ganska rangligt, uppfällbart bord i ryggstödet på framstolarna. Vi uppskattar livslängden för bordet till ungefär 10 sekunder om det hamnar i händerna på en 4-åring.

Dock saknas det ett mittarmstöd i mitten av baksätet. Det finns heller ingen skidlucka. Eller panoramaglastak, då får man välja den 7-sitsiga versionen istället.

Skjutdörrarna har inga sidorutor som går att öppna eller sänka, men det kommer till årsmodell 2025. Vilket kan ge en instängd känsla när det är varmt då det inte finns några övre luftutsläpp till baksätet. 3-zons klimatanläggning är också en nyhet till årsmodell 2025.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Lite plastig känsla men många bra förvaringsutrymmen.

Kan bli bättre

När det gäller den upplevda kvalitetskänslan hos inredningen får VW ID. Buzz Pro ett godkänt betyg. Det ser bitvis ganska plastigt ut, mest beroende på att det mesta också är plast.

VW ID.7 har en betydligt mera påkostad och lyxig känsla. Samt en bättre pekskärm och rattknappar. Vi skulle killgissa att Volkswagen snart gör en uppdatering av ID. Buzz för att höja kvalitetskänslan och införa samma förbättringar som finns hos ID.7. Den större pekskärmen på 12,9 tum, som i ID.7, införs till modellår 2025.

Volkswagens infotainmentsystem har fått mycket skäll men har blivit bättre. Apple Carplay kopplas in trådlöst men här upptäckte vi samma seghet som vid provkörningen av Volkswagen ID.3 (klicka för att läsa i ett nytt fönster).

Den högra spaken vid ratten används som växelväljare. Det gör att alla övriga funktioner samlats i den vänstra spaken. Kräver lite tillvänjning för att lära sig.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Är det här VW:s bästa familjebil, någonsin? Kanske, om snabbladdningen blir bättre.

Smarta strålkastare

I stadstrafik trivs VW ID. Buzz alldeles utmärkt och detsamma gäller för landsväg. Den här typen av bil förväntas inte ha några sportiga ambitioner och det finns heller ingen anledning att leta greppgränsen i kurvorna.

Precis som med alla elbilar är den höga vikten påtaglig, även om den är placerad långt ner. Men vid normal körning är det inget man tänker på.

Komforten är god och de som vill rulla mjukt väljer 18- eller 19-tumsfälgarna. 20- och 21-tumsfälgar finns som tillval och de är kanske snyggare, men inte lika bekväma.

I elbilar brukar man inte höra elmotorn vid landsvägsfart, däremot brukar det vara andra ljud som uppmärksammas. I ID. Buzz finns det ett visst vindbrus men det är inte störande. Inte heller däcken bullrar speciellt mycket.

LED-huvudstrålkastare har en bra bredd på sin ljusbild men inte så lång räckvidd. Den aktiva Matrix-ljusbilden (tillval) gör att man inte behöver blända av och den funktionen är riktigt bra på ID. Buzz – kanske för att bilen är så hög?

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Vill du ha mer effekt, fyrhjulsdrift och kunna dra tungt? Då är GTX-modellen rätt val.

Lite segt …

Det är på 90- och 110-väg som motorstyrkan märks av. I det här utförandet är 204 hk tillräckligt, men med 5 personer i bilen så blir det lite segt vid omkörning. 

I stan uppskattar man det pigga gassvaret i elmotorn och skulle någon utmana vid rödljuset är det bara att låtsas som att det regnar. 0–100 km/h passeras på 10,2 sekunder.

De som vill få snabbare omkörningar väljer den nya, fyrhjulsdrivna GTX-modellen med 340 hk (250 kW). 0–100 km/h går då på 6,5 sekunder och dessutom får man hänga 1.800 kilo på dragkroken. 

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Så här såg det ut för det mesta, snabbladdning under 50 kW trots att det inte var speciellt kallt (11 plusgrader). Segt ...

Tuff värdeminskning

Bilköp handlar till stor del om ekonomi. VW ID. Buzz har låga driftkostnader om man kan ladda hemma, mycket billigare jämfört med bensin- och dieselmodeller.

Fordonsskatten är lägsta möjliga, 360 kronor per år. De som har möjlighet till förmånsbil via jobbet kommer ganska billigt undan, nettokostnaden börjar vid 2.931 kronor per månad.

Men det som både företag och privatköpare behöver fundera över är värdeminskningen. För några år sedan var elbilar en bristvara och det gick att köra "nästan gratis”. Men den bilden förändrades totalt under 2023.

Efterfrågan har sjunkit och tillväxttakten för elbilar har mattats av. Sedan hösten 2023 har elbilar en snabbare värdeminskning jämfört med fossilbilar. Det innebär att företag har svårt att beräkna restvärdet på sina tjänstebilar och för privatköparen kan det bli en ekonomisk kalldusch. I värsta fall kan det handla om ett värdefall på över 40 procent efter 3 år.

Tittar vi hos Blocket går det att hitta ID. Buzz som är 1–1,5 år gamla från 550.000 kronor och uppåt. Vill man minska effekterna av kraftig värdeminskning kan en lätt begagnad ID. Buzz vara ett bra alternativ.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.I sitt förlängda utförande, som kommer under andra halvåret 2024, finns det plats för 7 sittplatser. Här är ryggstöden fällda och i det här läget lastar man 2.469 liter.

Edition ger extra allt

Tesla har sänkt priserna på sina modeller vid flera tillfällen. Det har fått en del andra biltillverkare att följa efter och vässa sina erbjudanden.

Volkswagen har inte sänkt priser på samma sätt som Tesla, däremot har man skapat Performance- och Edition-modeller med prisvärda paket. En ”smygsänkning”, om man så vill.

Priset för ID. Buzz börjar vid 609.000 kronor och egentligen är det svårt att hitta hyggligt jämförbara konkurrenter. Det vimlar inte direkt av eldrivna familjebussar.

Men om vi tittar hos Tesla så börjar Model Y på 554.170 kronor, då får man bakhjulsdrift och en WLTP-räckvidd på 455 kilometer. Tar vi nästa kliv uppåt kostar Model Y Long Range, med 600 kilometer räckvidd, 602.170 kronor.

Den som vill ha lite mer lyx och finesser i sin VW ID. Buzz väljer sannolikt Edition-modellen där det ingår flera stora – och viktiga – paket. Vårt exemplar i denna provkörning får då en prislapp på 737.500 kronor.

Även om bilarna inte riktigt är jämförbara så blir Tesla Model Y betydligt billigare, har längre räckvidd, bättre prestanda och bra snabbladdning. ID. Buzz är förvisso charmigare på många sätt men är du beredd att betala merkostnaden jämfört med Model Y?

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Här ser vi två exempel på snabbladdning. Till vänster laddas det 74 kW, hyggligt bra men hade gärna fått vara högre. Till höger har laddning inletts på en extremt hög nivå, över angiven maxkapacitet (170 kW). Hur kan det variera så här mycket?

Varierande snabbladdning

Elbilarna har utvecklats snabbt och blivit allt bättre. Det märks inte minst när det gäller snabbladdning – eller DC-laddning som det ibland kallas. Den här utvecklingen avspeglas också hos Volkswagens elbilar.

Billigast blir det givetvis att ladda hemma via laddboxen. Men när man ger sig ut på längre turer är snabbladdningens egenskaper mycket viktiga.

En teknisk finess som förbättrar snabbladdningen är möjligheten att värma batteripaketet innan man kommer fram till laddstolpen. De första modellerna i ID-familjen hade inte denna möjlighet, men tekniken har stegvis införts hos ID.4 och ID.5 (Pro och GTX) samt fanns med från början i ID.7 och ID.7 Tourer.

Tyvärr har den här versionen av ID. Buzz ingen förvärmning. Höstkylan gjorde att den maximala DC-laddningen varierade kraftigt. Ibland gick det riktigt bra för att vid andra tillfällen vara plågsamt långsamt. Några förklaringar till att det gick bättre eller sämre var svåra att hitta. De som vill ha bättre snabbladdning väntar till årsmodell 2025, då införs finessen förvärmning även hos ID. Buzz.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde, Cargo.ID Buzz Cargo har inget baksäte och inga bakrutor. Men det ryms två Europa-pallar på tvären – imponerande!

Cargo drar in degen

ID. Buzz är intressant på många sätt och med rätta uppmärksammad för detta. Men den viktigaste modellen för Volkswagen är systermodellen ID. Buzz Cargo – skåpbilen utan sidorutor och baksäte.

ID. Buzz Cargo är efterlängad av många företag och hantverkare som vill ha en synbar miljöprofil. Dessutom går det att ”tanka” billigt under natten och driftkostnaderna blir låga. Det är en enkel och logisk kalkyl för företagare som är vana att hålla nere sina omkostnader.

Det syns i den svenska registreringsstatistiken där det hittills finns cirka 1.200 ID. Buzz men 3.300 ID. Buzz Cargo.

Både Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har testats av Euro NCAP och fått full pott när det gäller säkerhet, det vill säga 5 stjärnor.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.I det förlängda utförandet finns det möjlighet att beställa både 6 och 7 sittplatser.

Äntligen 7-sitsig

Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kompletteras i år med fler modeller. GTX-modellerna har högre effekt och fyrhjulsdrift, dessutom tillkommer förlängda versioner som ökat med 25 centimeter.

ID. Buzz GTX har en sammanlagd effekt på 340 hk (250 kW) och får dessutom ett nytt batteri på 79 kWh (84 kWh brutto). Tack vare det förlängda axelavståndet ryms det ett ännu större batteri i dessa modeller på 86 kWh (91 kWh brutto). 

Med mer effekt tillåts också en högre dragvikt, mellan 1.600–1.800 kilo. De nya batterierna får förbättrad snabbladdning med maxgräns på 185 eller 200 kW.

En annan nyhet hos ID. Buzz GTX är att den kan beställas som 5- eller 6-sitsig. Den förlängda versionen av ID Buzz kan, förutom dessa två varianter, också byggas med 7 sittplatser.

Ett nytt tillval för versionerna med förlängt axelavstånd är panoramasoltak. Glaset kan växla mellan transparent och helt ogenomskinligt. Enligt Volkswagen är det här det största glastaket någonsin på en VW-modell.

De här nya ID. Buzz modellerna ska börja levereras i Sverige under andra halvåret 2024.

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Panoramasoltaket är stort, det största någonsin hos Volkswagen.

Dags att summera

Många faller nog för utseendet men Volkswagen ID. Buzz Pro är mycket mer än så. Som rymlig familjebil är den moderna Folkabussen svårslagen.

På tal om utseende så kan ID. Buzz ersätta de flesta dejtingappar. Aldrig tidigare har vi varit med om att det kommit fram så många som vill prata om bilen – och alla är positiva.

Kan man ladda hemma blir driftkostnaderna låga. Den årliga fordonsskatten är bara 360 kronor.

Men precis som hos andra elbilar har ID. Buzz en värdeminskning som är svår att uppskatta. Just nu är den högre jämfört med konventionella bilar med förbränningsmotor.

Sista tveksamheten hos ID. Buzz är snabbladdningen och räckvidden. I det här utförandet finns det ingen ”temperering” av batteripaketet under färd, något som förmodligen inneburit bättre snabbladdning.

En WLTP-räckvidd på som mest 422 kilometer är bara halvbra när exempelvis Tesla Model Y Long Range går 600 kilometer och kostar från 602.170 kronor.

Men dessa skönhetsfläckar är lätta att förlåta hos en charmknutte som Volkswagen ID. Buzz Pro!

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.Den fyrhjulsdrivna GTX-modellen har en lite annorlunda inredning med bland annat den större, förbättrade pekskärmen på 12,9 tum.

TEKNISKA DATA
Volkswagen ID. Buzz Pro 2023

Motor: Elmotor. Toppeffekt 204 hk (150 kW), 310 Nm. Bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.712/1.985/1.909 millimeter. Axelavstånd 2.989 millimeter. Tjänstevikt 2.542 kilo. Bagagevolym VDA 1.121/2.123 liter. Max dragvikt 1.000 kilo. Batteristorlek 82 kWh (brutto), 77 kWh (netto). Snabbladdning max 170 kW, AC-laddning 11 kW. Däckdimension 235/45-R21 fram, 265/40-R21 bak. 
Prestanda: 0–100 km/h 10,2 sekunder. Toppfart 145 km/h. Energiförbrukning 21,9 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 0 g/km. Räckvidd som mest 422 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 609.000 kronor. Pris för denna bil: Edition-modell (med Light-paket, Assistans-paket, Komfortpaket Plus, Öppna/Stänga-paket, Infotainmentpaket Plus, Premium Style Plus interiörpaket, IQ Light-paket, 20-tumsfälgar och dragkrok) 737.500 kronor.
Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är från 2.931 kronor per månad.
 

VW, ID. Buzz Pro, test, elbil, Folkabuss, familjebil, bagagevolym, snabbladdning, dragvikt, svenskt, pris, förmånsvärde.I den gamla Folkabussen satt föraren väldigt långt fram, vilket inte var bra vid en eventuell krock. Nya ID. Buzz har fått maximal pott hos Euro NCAP, 5 stjärnor.

VW ID. Buzz GTX förlängd Den förlängda versionen har en längd på 496 centimeter, vilket är 25 centimeter längre än "vanliga" ID. Buzz. Axelavståndet växer till 3.239 millimeter.Den förlängda versionen har en längd på 496 centimeter, vilket är 25 centimeter längre än "vanliga" ID. Buzz. Axelavståndet växer till 3.239 millimeter.

 

 

Fler nyheter från VW:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd