Audi RS e-tron GT – supersport med plats för hela familjen

Audi RS e-tron GT – supersport med plats för hela familjen

Lästid: 9 min

Söker man en riktigt sportig bil blir det oftast många kompromisser. Men inte hos Audi RS e-tron GT. Här finns plats för barnstolar och baksätet är riktigt bra – samtidigt som prestanda är på absolut toppnivå.

Text: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Accelererar som en Ferrari och har ändå plats för familjen. Svårslaget.
  • Detta bara älskar man: Tre saker: prestanda, prestanda och prestanda.
  • Men detta är uselt: Med sport pro-stolar infinner sig en viss träsmak när man ger sig ner mot kontinenten.

Vi ska inte klistra etiketten ”familjebil” på Audi RS e-tron GT men det här är en väldigt sportig bil där fyra personer faktiskt sitter bekvämt. Och möjligtvis en femte, som inte är allt för lång.

Prestanda är fullständigt blixtrande med nära på 650 hk under högerfoten. Vårt tips är att trycka huvudet mot nackstödet innan man ger full gas, då nackmusklerna inte har en chans att hänga med.

Trots dessa fantastiska prestanda är Audi RS e-tron GT ingen knepig bil att leva med i vardagen. Det är faktiskt svårt att hitta något alls att reta upp sig på.

Det skulle väl vara prislappen, i så fall. Den är hög, om än inte oväntat hög i det här segmentet. Audis RS-modeller har aldrig varit ”billiga” men ändå prisvärda i förhållande till prestandanivån. Som exempelvis Audi RS 3 Sedan, klicka på länken för att läsa testet i ett nytt fönster.

Den senaste tidens prisfall på elbilar har även påverkat Audi RS e-tron GT. 1–2 år gamla bilar går att hitta till attraktiva priser och några Audi e-tron GT närmar sig miljonstrecket.

Är då Audi RS e-tron GT den perfekta familjebilen för dig som har råd att unna dig något extra? Häng med i texten ska vi reda ut alla för- och nackdelar!

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, sida.Audi RS e-tron GT är en lång bil, nästan 5 meter. Men det ger goda utrymmen i kupén.

Brutal kraft

Huvudskälet till att skaffa en Audi RS e-tron GT är förstås de sportiga egenskaperna. Så vi börjar där.

De dubbla elmotorerna levererar tillsammans en toppeffekt på 598 hk, som med boostfunktion tillfälligt (2,5 sekunder) kan ökas till 646 hk, samt 830 Nm.

Det är löjligt mycket effekt, speciellt då all kraft finns tillgänglig utan ens en blinknings fördröjning. Här finns ingen förbränningsmotor som måste varvas upp och stegvis bygger upp sin kraft. Man kan beskriva Audi RS e-tron GT som ”allt nu!”

Ingen förare behöver så här mycket effekt men den massiva kraften gör att Audi RS e-tron GT till stora delar maskerar sin tjänstevikt på 2.452 kilo. Accelerationen är blixtrande, oavsett hastighet.

Låg tyngdpunkt och breda lågprofildäck bidrar till ett mycket gott grepp i kurvorna. Ska man leta efter greppgränsen blir hastigheterna så farligt höga att det behövs en racingbana.

Visst, det finns mindre och lättare sportbilar som ger en annan körupplevelse. Men de har inte fem sittplatser, hygglig komfort och så här mycket effekt.

De sista två bokstäverna i Audi RS e-tron GT ska utläsas som ”Grand Tourer”. En bil byggd för snabba, långa, lyxiga och bekväma etapper på europavägarna.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, barnstolar.Barnstolar får plats i det rymliga baksätet.

Rymligt baksäte

Audi RS e-tron GT är en stor bil, bara en centimeter från 5-metersstrecket. Men ögat luras av den låga takprofilen och rejäla bredden.

Axelavståndet är 290 centimeter, vilket är mycket för att vara en sportbil. Men just för att hjulen sitter så långt isär blir kupén riktigt rymlig.

Det märks tydligast i baksätet där takhöjden visserligen är något begränsad, men i övrigt är förvånansvärt rymligt. Som ni ser på bilderna är det inga problem att få plats med bakåtvända barnstolar.

Till skillnad mot flertalet elbilar är inte golvet så högt. Man slipper alltså att sitta med knäskålarna uppe i höjd med hakan.

Det som är mindre bra är bagageutrymmet på endast 350 liter. Audi RS e-tron GT har ingen stor halvkombibaklucka, utan en liten ”sedanlucka”. Det gör att bagageutrymmet känns ännu mindre.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, rear View.Låg, bred och tuff. Ser ut som 200 km/h redan på parkeringen.

Inga krusiduller

På plats bakom ratten infinner sig trivseln direkt i Audi RS e-tron GT. De som kört mittmotorbilen Audi R8 kan hitta ett visst släktskap i design och funktioner.

Trevligt nog har inte Audi gjort en instrumentering som skriker ut ”jag är en elbil!” Vilket är rätt skönt. Det finns fysiska reglage till de vanligaste funktionerna och det gör livet lättare som förare.

Infotainmentsystemet är rakt på sak i sin enkelhet. Inga spektakulära, grafiska finesser men i gengäld lätt att förstå. Knapparna på pekskärmen är stora, vilket underlättar.

Huvudinstrumentet framför ratten består av en stor skärm där föraren kan anpassa innehållet efter behov och körning. De som väljer till head up-display för 19.000 får även den viktigaste informationen speglad i vindrutan.

Inredningen är väldigt omsorgsfullt skulpterad med många skarpa kanter och diagonaler, inklusive snygga dörrhandtag i samma stil. Här och där finns det små e-tron logotyper som lyser upp.

En detalj som man nog hade väntat sig i en RS-modell är att rattens servoverkan går att ställa i olika nivåer. Vilket är vanligt i många elbilar, även de med inte så utpräglat sportiga ambitioner. Men det går inte i Audi RS e-tron GT. 

Styrrespons och styrkänsla är något filtrerad, som vanligt med elektrisk servo, men får ändå godkänt. Servoverkan ökar vid låg hastighet (Power steering plus), vilket gör bilen enklare att hantera vid parkering.

Panoramatak är för övrigt standard till Audi RS e-tron GT. Ett viktbesparande tak i kolfiber finns som tillval för 51.000 kronor.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, instrumentpanel.Enkelt, logiskt och fysiska reglage. Tack, Audi!

Obekväma sportstolar

Audi RS e-tron GT är som sagt en ”Grand Tourer”, byggd för snabb och bekväm färd. De adaptiva stötdämparna är standard och de hjälper till att hitta rätt balans mellan komfort och ett sportigt, säkert uppträdande som man förväntar sig i en RS-modell.

Men trots den elektroniska anpassningen är ändå fjädringen ganska stram. Det gör att valet av stolar påverkar mer än man kanske tror. 

Sportstolar plus är standard och som tillval finns Sportstolar pro som är mer skålade. Pro-stolarna (som satt i den här bilen) ger utmärkt stöd vid kurvtagning men är så tajta att det ger en obekväm känsla vid långfärd – men det beror förstås på hur bred man är. Sportstolar plus är förmodligen det bästa valet för stora flertalet, om man nu inte är ganska smal över höfterna. 

Massagefunktion och sätesventilation finns som tillval. Textil/konstläder, Dinamica microfiber och olika läderkombinationer går också att välja till.

Ett viktigt tillval, som verkligen gör den här långa bilen hanterbar, är bakhjulsstyrning (17.400 kr). Bakhjulen ”styr emot” i låga hastigheter, vilket ger samma effekt som ett kortare axelavstånd. I höga hastigheter sker motsatsen och bilen blir mera stabil.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h.

Audi RS e-tron GT väcker uppmärksamhet, inte minst för att den är relativt ovanlig.

Mycket bra laddning

Den maximala räckvidden hos Audi RS e-tron GT är 486 kilometer, enligt WLTP-normen. I praktiken blir det väldigt svårt att uppnå den räckvidden, det skulle vara om man krypkör mycket försiktigt. Och vem vill göra det i den här bilen?

Men i gengäld har Audi RS e-tron GT en fantastiskt bra snabbladdning. Som mest kan bilen ta emot 270 kW. Även det en siffra man inte kommer upp till i praktiken, men fullt tillräckligt för att hinna ladda en hel del under en kaffepaus.

Även om Audi RS e-tron GT nu har ett par år på nacken sedan den konstruerades så är snabbladdningen fortfarande på topp, även jämfört med de modernaste elbilarna.

Laddar man hemma med en vanlig laddbox är maxgränsen 11 kW (vilket är vad 16 ampere 3-fas ger). Som tillval finns en ombordladdare med 22 kW, men så mycket effekt har man sällan hemma. Med 11 kW laddar man fullt, 0–100 procent, på 8,5 timmar.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, rear view.En Audi eller en Porsche? I allra högsta grad en Audi RS!

Delar teknik med Taycan

Elefanten i rummet, som vi inte nämnt ännu, är att Audi RS e-tron GT delar teknik med koncernkollegan Porsche Taycan. Det har lett till att många provkörningar fokuserat på skillnaderna mellan dessa två modeller.

Vilket är lite orättvist, speciellt för Audi. När man kör bilen är det alldeles uppenbart att Audi odlat fram sin egen DNA i den senaste av en lång rad RS-modeller.

Det finns heller ingen Taycan-modell som exakt motsvarar Audi RS e-tron GT. Effektmässigt hamnar RS e-tron GT (646 hk) mellan Taycan 4S (554 hk) och Taycan Turbo (884 hk). Längst upp tronar Taycan Turbo S med 952 hk, men den har också ett grundpris på 2.430.000 kronor.

Prismässigt är det inte heller lätt att jämföra Audi RS e-tron GT med Porsche Taycan. RS-modellen är relativt välutrustad i grunden medan Porsche vill ha bra betalt för att ”klä på” Taycan med extra godis. Det är lätt hänt att kryssa i tillval för 300.000 kronor eller mer på en Taycan. Se exempelvis när vi provkörde Porsche Taycan 4 Cross Turismo (klicka för att öppna i ny flik).

Till det ska man också lägga att Audin har billigare försäkring, billigare service och lägre förmånsvärde jämfört med Taycan.

Designmässigt är det stor skillnad mellan ”kusinerna” från Audi och Porsche. Vilken man gillar bäst är ju högst personligt. Men Audi RS e-tron GT är en betydligt mera ovanlig modell och väcker ett berättigat intresse med sina fyra ringar i grillen. ”En Audi? Vad fräckt!”

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, baksäte.Förvånansvärt rymligt baksäte, två vuxna sitter bekvämt.

Dags att summera

Visst, det här är en tung elbil men Audi har lyckats maskera kilona väldigt väl. Gillar du roliga, snabba bilar är Audi RS e-tron GT definitivt något du ska titta närmare på.

Baksätet är förvånansvärt rymligt och här finns plats för hela familjen, även om bagageutrymmet är begränsat. Långfärder är inga problem tack vare den utmärkta snabbladdningen.

De som funderar på en ny Audi e-tron GT ska dock hejda sig lite. Stämmer ryktena kommer det en uppdaterad version och även en kraftfullare RS-modell under 2024.

Audi RS e-tron GT har sin egen, unika karaktär och är ganska ovanlig som bilmodell. En två år gammal bil bjuder på mycket för pengarna, även om det fortfarande är på en nivå som inte är inom räckhåll för alla.

Om du kan och vill unna dig något extra – då är Audi RS e-tron GT ett bra val.

TEKNISKA DATA
Audi RS e-tron GT 2022

Motor: Dubbla elmotorer. Toppeffekt 598 hk (440 kW), med boostfunktion 646 hk (475 kW), 830 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.989/1.964/1.399 millimeter. Axelavstånd 2.902 millimeter. Tjänstevikt 2.452 kilo. Bagagevolym VDA 350 liter. Däckdimension fram 265/35-R21, bak 305/30-R21. Batteripaket, netto 83,7 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 3,3 sekunder. Toppfart 250 km/h. Energiförbrukning 22,1–19,8 kWh/100 km (WLTP). Maximal snabbladdningseffekt 270 kW, från 5–80 procent på (som bäst) 22,5 minuter. 11 kW ombordladdare. Maximal räckvidd 486 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 1.695.200 kronor. Pris för denna bil: 1.847.600 kronor.
Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är från 9.530 kronor per månad.

Audi RS e-tron GT, sportbil, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, snabbladdning, 270 kW, quattro, teknik, svenskt, pris, förmånsvärde, kr/mån, 646 hk, 0–100 km/h, bagagerum.En halvkombilucka hade varit bekvämare. Eller varför inte en RS Avant?

Senaste tester och provkörningar:

 

Polestar 2 är bättre och billigare – vi testar Performance-paketet

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blir billigare

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit