Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Lästid: 9 min

Sportbilsprestanda eller familjebil? Ibland är svåra val enkla – Mercedes-AMG GLE 63 S uppfyller alla önskemål! I det här långtestet reder vi ut alla fördelar och de få nackdelarna med Mercedes mest potenta muskelsuv.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Du älskar V8-ljudet, utrymmena, teknik och prestanda. En toppmodell!
  • Detta bara älskar man: Ljudet, ljudet och ljudet. En fantastisk V8:a som får nackhåren att resa sig.
  • Men detta är uselt: V8-motor är törstig. Vid kortare jobbpendling drar bilen 17 l/100 km!

I dessa tider av tysta elbilar så kan man sakna gamla tiders frustande V8-motorer. Men ännu finns chansen att njuta av välljudet – som hos Mercedes-AMG GLE 63 S!

GLE är en stor suvmodell med plats för hela familjen, barnvagn och vovve. Men det är faktiskt inte Mercedes största suv, GLS är nästan 3 decimeter längre.

Mercedes-AMG GLE 63 S är närmast att betrakta som ett entusiastfordon med 612 hk och en acceleration 0–100 km/h på endast 3,8 sekunder. GLE är samtidigt en praktisk bil med många positiva egenskaper, vilket gör den lätt att leva med i vardagen. Lite av det bästa man kan få, från flera olika håll.

Det här ett så kallat ”långtidstest” där vi summerar erfarenheterna efter två år och hela 2.500 mil. Vi vågar påstå att detta ger en helt unik bild av hur Mercedes-AMG GLE 63 S presterar i verkligheten.

Kanske är en AMG GLE 63 S precis rätt bilmodell för dig och familjen? Visserligen till en rätt rejäl prislapp, men är upplevelsen värd det? Häng med i artikeln så ska vi reda ut alla för- och nackdelar!

GLE är nästan 5 meter lång, vilket ger bra innerutrymmen.

Plats för hela familjen

Vi börjar med storleken på Mercedes-AMG GLE 63 S. Tumstocken stannar några centimeter under strecket för 5 meter i längd. 2 meter i bredd.

GLE är alltså en stor bil, vilket gör att man tänker efter två gånger innan man ger sig in i trånga parkeringsgarage. Men så jättelik är inte GLE, trots allt. Under körning i stan och på landsväg tänker man inte så mycket på storleken.

Däremot bjuder AMG GLE 63 S på både ett stort baksäte och en rejäl bagagevolym. Dubbla, bakåtvända barnstolar samt barnvagn och stor vovve får plats. Fram sitter man givetvis mycket bra.

Jämför vi med lillebror GLC är det baksätet betydligt mindre. Och storebror GLS är väldigt stor i jämförelse, svår att hantera i trånga utrymmen. Så kanske är GLE den bästa kompromissen, trots allt?

Den upplevda kvalitetskänslan är på topp, helt enligt förväntningarna för en Mercedes-AMG. Materialval och utförande får högsta möjliga betyg och är bättre än hos exempelvis Mercedes EQS 580, som vi också provkört (klicka på länken för att läsa).

Bättre premiumkänsla än så här är svårt att hitta.

Dr Jekyll och Mr Hyde

Mercedes erbjuder två varianter av Mercedes-AMG GLE 63, mer eller utan ”S”. Det är i stora drag samma bil men S-modellen har något högre toppeffekt (612 istället för 571 hk) och bättre vridmoment (850 istället för 750 Nm). Och därmed bättre prestanda.

En annan skillnad är att Mercedes-AMG GLE 63 S har aktiva motorfästen. Det innebär att de filtrerar bort vibrationer vid vanlig körning. Men vid fullt effektuttag så ”hårdnar” motorfästena och ger en dynamisk återkoppling i chassit.

Som väntat har GLE 63 luftfjädring och elektroniskt styrda stötdämpare. Karaktären på dessa, liksom servostyrningen och automatlådan, kan ändras med olika körprofiler. Comfort är standardläget sen kan föraren välja Sport och Sport+. De som valt GLE 63 S har dessutom ett läge som heter Race.

Behövs mer markfrigång kan föraren välja profilerna Trail eller Sand, som höjer bilen med 55 millimeter.

Även krängningshämmarna är elektroniskt styrda och manövreras med bilens 48V-system. De justeras efter körprofil och styvar automatiskt upp bilen i kurvor.

Allt sammantaget så innebär det att man både kan ha kakan och äta upp den. Mercedes-AMG GLE 63 S upplevs som väldigt komfortabel men kan vid behov helt ändra karaktär och bli mycket sportigare.

Det som däremot inte går att trolla bort är tjänstevikten på 2,6 ton. Bilen upplevs inte som klumpig men det är många kilon att släpa på. Där har Porsche lyckats bättre med sin Cayenne E-Hybrid som väger ungefär lika mycket men har en större portion körglädje. Klicka på länken för att läsa mer om Cayenne.

En fantastisk motor, transmission och drivlina. Passa på och njut av V8-ljudet.

Vilken V8-motor!

Mercedes-AMG GLE 63 S är en bilmodell som till stor del handlar om sin fantastiska motor. V8:an känns nästan som ”halva bilen” och bidrar till väldigt mycket av känslan när man kör.

På grund av skattelagstiftning i vissa länder har Mercedes lagt motorvolymen på strax under 4,0 liter. Modellnamnet 63 går tillbaka till äldre V8:or som hade just volymen 6,3 liter men så är det alltså inte längre.

Den mindre motorvolymen kompenseras mer än väl av de dubbla turboaggregaten som trycker in luft. Resultatet är en motor som vida överträffar de äldre och större V8:orna med en högre toppeffekt och mycket starkare vridmoment.

I avgassystemet finns det ventiler som kan öppna upp en friare väg för V8-mullret. Därmed har bilen en laglig bullernivå vid vanlig körning – man väcker inte hela kvarteret en tidig söndagsmorgon – men som bilentusiast kan man ändå njuta av välljudet när så önskas.

Och skulle man nu vilja väcka hela kvarteret en tidig söndagsmorgon så har Mercedes gjort en ”AMG-start” som låter helt underbart!

AMG-motorerna byggs inte vid löpande band utan monteras ”för hand” av en montör, från naket motorblock till startfärdig V8. Arbetet kröns med en liten metallskylt ovanpå insuget där motorbyggarens namn är ingraverat.

Man får plats med hela familjen plus hund i Mercedes GLE.

Bränslebesparande teknik

En stor, kraftfull V8-motor älskar bensin och drar i sig massor. Men givetvis har Mercedes vidtagit mått och steg för att dämpa denna bränsletörst.

En viktig funktion är den så kallade cylinderavstängningen. Det innebär att V8-motorn tillfälligt kan stänga av 4 cylindrar och i princip köras som en V4-motor. Det sker i intervallet 1.000–3.250 rpm när körningen inte behöver speciellt mycket motoreffekt.

Övergången mellan 4 och 8 cylindrar är helt sömlös, den finns där men är inget som föraren märker. Bara att lyfta på hatten för Mercedes som integrerat denna funktion så elegant.

För att spara bränsle har Mercedes även byggt in ett 48 volt mildhybridsystem. Normalt sätt har bilar 12 volt men för att få mera kraftfulla hjälpsystem har man valt att gå upp till 48 volt.

Mellan motor och automatlåda sitter en elmotor som ger 22 hk och 250 Nm. Den fungerar som startmotor och generator, men kan även ge extra kraft när det behövs. Stopp/start-funktionen är väldigt smidig och V8:an startar blixtsnabbt. Det extra vridmomentet gör att hela drivlinan känns extremt kraftfull, vid alla motorvarvtal.

Det blir även 5 guldstjärnor till Mercedes 9-stegade automatlåda AMG Speedshift TCT 9G-Tronic. Växlar mjukt och fint, eller piskar in växlarna om man väljer Race-läget.

Svart som synden ... Men fotstegen kan man avstå, de smutsar bara ned byxorna.

Låg värdeminskning

Alla tekniska finesser hjälper till att minska bränsletörsten. Men tyvärr hjälper det inte om man har en tung högerfot, eller mestadels kör korta sträckor.

Den officiella förbrukningssiffran för Mercedes AMG GLE 63 S är 11,5 l/100 km (enligt WLTP-körcykeln). Som lägst hamnade snittförbrukningen på 11,9 l/100 km, med försiktig körning. Vid kortare pendling till jobbet blev snittet betydligt högre, runt 17 l/100 km.

Den höga bränsleförbrukningen är den enskilt största nackdelen med AMG GLE 63 S. Annars finns det inget att klaga på. Jo, kanske. Den förhöjda fordonsskatten är 19.500 kronor de första tre åren. Från fjärde året sjunker skatten till 4.150 kronor.

Service sker var 12:e månad eller efter 2.500 mil. En AMG-modell kostar förstås en förmögenhet att serva av tyska diplomingenjörer som flygs in med vita bomullshandskar? Nej, inte alls. Cirka 5.000 kronor kostar en service – klart rimligt!

Inte ens värdeminskningen har varit speciellt stor under de här 2 åren, högst måttliga 17 procent. Till viss del beror det på den svaga svenska kronan som höjt bilpriserna. För två år sedan var grundpriset 1.408.000 kronor, idag startar AMG GLE 63 S vid 1.613.000 kronor.

Driftsäkerheten då? Inget att klaga på där heller. Ytterbackspeglarna blev vattenfyllda en gång, men de byttes ut på garantin. Inga fel eller verkstadsbesök i övrigt!

Efter 2 års körning så hade det inte varit oväntat med fler fel eller bekymmer, men det finns helt enkelt inget mer att rapportera. Premiumkvalitet, tackar för det Mercedes. 

En detalj som dock kan vara irriterande är de fotsteg vid trösklarna som finns på den här modellen. På vintern är det nästan omöjligt att inte smutsa ner byxorna när man kliver ur bilen.

Mercedes-AMG GLE har inga jättelika pekskärmar, och de saknar vi inte heller.

Enkelt och stabilt

Bilars infotainmentsystem – det vill säga alla de funktioner som man kan styra via bilens pekskärm – brukar vi ta upp som en egen punkt. Infotainment har blivit en stor och viktig del av hur man uppfattar bilen.

Mercedes AMG GLE 63 S är en bil som till stor del har kvar sina fysiska knappar. Man måste inte in i menysystemen och leta för att skruva ner temperaturen 1 grad, som i Teslas modeller. Pekskärmar har sina fördelar men fysiska knappar och rattar för de vanligaste funktionerna gillar vi.

GLE har ett infotainmentsystem som är generationen innan de senaste elbilsmodellerna, som EQE och EQS. Men allt funkar bra och är stabilt hos GLE. Enda man möjligtvis kan klaga på är att Apple Carplay ansluts med sladd, trådlöst vore smidigare.

Mercedes-AMG GLE 63 S är ruskigt potent, snabb som en sportbil men ändå plats för hela familjen.

Dags att summera

Du gillar mullrande V8-motorer, sportbilsprestanda, premiumkänsla och vill ha plats för barn, barnvagn och hund. Då är Mercedes AMG GLE 63 S helt rätt.

Det gäller att passa på för den här typen av entusiastbilar lär inte byggas många år till. Sen smyger vi omkring i elbilar, en del med nog så kvicka prestanda men aldrig med den här V8-sången.

Mercedes AMG GLE 63 S är ovanlig bilmodell, på flera sätt. Det finns bara något dussin suvar som har över 600 hk och endast en handfull av dessa är snabbare 0–100 km/h. AMG GLE 63 S är ohyggligt kvick med sina 3,8 sekunder – bättre än de flesta sportbilar.

En bil med superprestanda – som dessutom har bra komfort och plats för hela familjen – gör AMG GLE 63 S till en väldigt speciell bil. Den är lite ”galen” men oerhört charmig och faktiskt enkel att leva med i vardagen.

Inköpspriset lär inte passa alla plånböcker, även om värdeminskningen visade sig vara högst rimlig. Driftkostnaderna är dock höga med en saftig fordonsskatt (19.500 kr/år) och en betydande bränsletörst (ibland upp till 17 l/100 km). Tummen upp för prisvärd service.

Är Mercedes AMG GLE 63 S en bil för alla? Absolut inte. Men det här kan vara en av de roligaste familjebilarna som någonsin byggts!

 

TEKNISKA DATA
Mercedes AMG GLE 63 S 4Matic+ 2021

Motor: V8, twinturbo, bensin. 3.982 cm3. Toppeffekt 612 hk (450 kW) vid 5.750–6.500 rpm (+22 hk elmotor), 850 Nm vid 2.500–4.500 rpm. Nioväxlad automatlåda, AMG Speedshift TCT 9G-Tronic, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.954/2.022/1.832 millimeter. Axelavstånd 2.995 millimeter. Tjänstevikt 2.605 kilo. Bagagevolym VDA 630–825 liter (baksätet är skjutbart). 2.055 liter med baksätet nedfällt. Max dragvikt 3.500 kilo (med BE-körkort). Däckdimension 285/40-R22 (fram), 325/35-R22 (bak). 
Prestanda: 0–100 km/h 3,8 sekunder. Toppfart 280 km/h. Uppgiven bränsleförbrukning 11,5 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 262 g/km.
Pris (2021): Grundpris 1.408.000 kronor. Pris för denna bil med tillval och paket: 1.605.500 kronor. Inköpt 2021-07-08 för 1.477.060 (med rabatt). Såld 2023-08-08 för 1.220.000. Värdeminskning under 2 år: 257.060 kronor, eller 17 procent.
 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit