Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit

Lästid: 9 min

Nya generationen Mercedes C 220 d T 9G-Tronic är ett mästarprov i klassisk stil. Snål som en moped och lyxig som S-klass, dessutom hyggligt rymlig för den lilla familjen. Och prisvärd!

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Otroligt bränslesnål, dessutom prisvärd premiumkombi.
  • Detta bara älskar man: Modern teknik, bra infotainmentsystem, fin komfort.
  • Men detta är uselt: Inredningen knirrar. Inte riktigt vad man förväntar sig i Mercedes.

En Mercedes känner du igen på långt håll. Och då handlar det inte bara om den treuddiga stjärnan i fronten.

Även när du sätter dig i bilen och börjar köra så finns det en påtaglig, gedigen ”Mercedes-känsla”. Premiumkänsla, som en del säger.

En del av den känslan är trygghet. För du vet att både Mercedes och Volvo varit pionjärer i sitt säkerhetsarbete. Säkerhetsnivån är mycket hög.

Alla dessa positiva känslor brukar åtföljas av en prislapp som kanske inte passar alla. Men C-klass är trots allt inom ekonomiskt räckhåll för många, och dessutom en prisvärd Mercedes.

Nu för tiden är det mycket fokus på elbilar. Men Mercedes C 220 d T 9G-Tronic är en klassisk dieselkombi – funkar det 2023? Häng med i den här provkörningen så ska vi reda ut om Mercedes C 220 d kombi är den perfekta familjebilen för dig!

Mercedes C-klass är en modell i mellanklass, som passar för den mindre familjen.

Hög trivselfaktor

På plats i förarstolen är det svårt att inte trivas. Designen på inredningen har mycket gemensamt med de större E-klass och S-klass. Påkostat, tjusigt och modernt!

Den upplevda kvalitetskänslan i C-klass är god, samtidigt får man konstatera att byggkvalitén inte riktigt är på gammal nivå. I den här bilen hade vi till exempel ett diffust knirr och knarr i plastpanelerna vid mittkonsollen. Irriterande i en Mercedes.

Precis som de flesta andra moderna bilar har C-klass ingen fysisk intrumenttavla utan en skärm (12,3 tum) som kan visa olika typer av information. I mitten sitter den stora, stående pekskärmen som mäter 11,9 tum. Det finns mindre skärmar på andra marknader, men i Sverige är de största standard.

Mercedes har varit kloka nog att låta de svensksålda C-klass vara välutrustade redan som standard. Visst finns det många tillval för den som vill, men grundbilen har en förvånansvärt hög nivå. Det gör Mercedes C-klass prisvärd om man jämför med andra premiumtillverkare.

SE Edition är ett tillval för 15.000 kronor som bjuder på många av de komfortdetaljer som man förväntar sig i en Mercedes. Vill man lyxa till det ytterligare så finns tillvalet ”AMG Line” med en mängd detaljer för både interiör och exteriör, kostar 50.000 kronor. Den här testbilen har 19-tums AMG-fälgar, kostar 8.650 kronor.

Ett tillval vi verkligen kan rekommender är ”Förarassistanspaket Plus” (22.800 kr). Där ingår aktiv farthållare, filbytesvarning, autobroms, dynamisk styrning, döda-vinkel-varning, med mera. Viktiga säkerhetssystem som kan vara skillnaden mellan en incident och en olycka.

Testbilen hade även den invändiga ”stämningsbelysning med färgval”. Lite tramsigt, kanske en del tycker, men det ger onekligen en inbjudande och lyxig känsla.

I den stora skärmen finns de flesta kontroller. De fysiska knapparna är få.

Komfort och kontroll

Genom stadstrafiken och vidare ut på landsvägen så fortsätter trivseln i Mercedes C-klass. Trots 19-tums fälgar rullar bilen mjukt och bullernivån är behagligt låg. Testbilen hade akustikglas i sidorutorna, laminerade glas, som säkert bidrog till det.

Det finns aktiva, elektroniskt styrda och adaptiva stötdämpare till nya C-klass. Det tillvalet hade dock inte den här bilen och vi kände ingen större saknad.

Ett tillval som är nytt är fyrhjulsstyrning, vilket testbilen inte heller hade. Men då får man nästan en halvmeter mindre i styrradie, vilket kan underlätta i trånga parkeringssituationer. Luftfjädring på bakaxeln, som föregående C-klass hade som tillval, finns inte längre kvar.

Styrkänslan är klassiskt Mercedes, lite diffus kring mittpunkten men lagom mycket servokraft. En annan, typisk Mercedesdetalj är att C-klass inte har någon växelväljare i mittkonsollen, utan växlarna styrs via en spak på ratten. En fördel är att man då får ett ganska stort förvaringsutrymme, lätt åtkomligt med högerhanden.

Baksätet är större än förut och bakvända barnstolar får plats.

Fantastisk dieselmotor

Ett av de stora plustecknen hos Mercedes C 220 d är den fantastiska dieselmotorn. Bränsleförbrukningen är häpnadsväckande låg och något dieselknatter hörs inte.

I snabbt landsvägstempo ligger förbrukningen på under ”halvlitern”, eller 5 l/100 km som man skriver nu för tiden. Det ger en räckvidd mellan tankningarna på cirka 110 mil – vilket är rätt enormt!

Med 200 hk så förväntar man sig inte ett accelerationsmonster, men 0–100 km/h på 7,4 sekunder räcker till i vardagskörningen. Vridmomentet är relativt högt, 440 Nm, vilket bidrar till känslan av en kraftfull motor.

Till detta kopplas Mercedes helt underbara, nioväxlade automatlåda. Det finns alltid precis rätt växel för att motorn ska kunna jobba i det optimala varvtalsregistret. Automat är för övrigt standard på nya C-klass, oavsett motoralternativ.

Motorn är en så kallad mildhybrid, där en elektrisk motor fungerar både som generator och startmotor. Elmotorn ger 20 hk (14,7 kW) och som mest ett vridmoment på 200 Nm.

En av fördelarna med den här konstruktionen är att generatorn tar till vara på bromsenergin. Eftersom man bromsar mest under stadskörning är det här som den bränslebesparande tekniken märks mest.

Elmotorn kan även ge ett litet effekttillskott på 20 hk och 200 Nm när det behövs. Exempelvis för att förbättra gasresponsen. Det går dock inte att köra enbart på elmotorn, utan förbränningsmotor, som med en laddhybrid.

Vill du minska din klimatpåverkan kan du välja ett dieselbränsle med en hög andel förnybart bränsle, det finns flera sådana från de stora kedjorna. Däremot verkar C-klass 220d inte vara godkänd av Mercedes för att köras på HVO100.

Trivselfaktorn i nya C-klass är på högsta nivå. 

Bra skärm, men …

Mercedes låter de flesta funktioner styras via den stora pekskärmen, det som kallas för infotainmentsystemet. Eller MBUX, som Mercedes döpt det till.

Det innebär att många av de fysiska knapparna är borta. Lite synd, ofta är det enklare med en knapp eller ett vred, istället för att leta sig igenom olika menyer på skärmen. Däremot finns det knappar på ratten som styr en del funktioner, då slipper du att sträcka dig fram till pekskärmen.

Med det sagt så är ändå Mercedes MBUX-system ett av de bättre. Responsen är snabb och designen tydlig. Men det finns några irriterande detaljer.

Trådlöst CarPlay är bra men får man ett sms i telefonen så skiftar skärmen automatiskt över till CarPlay, vilket då dominerar hela skärmen och måste tryckas bort manuellt. Vissa dialogmeddelande är också onödigt långa, det hade räckt om de visats tillfälligt och sedan försvunnit.

Röststyrningen sägs vara förbättrad i den här versionen av Mercedes MBUX. Men helt enkelt är det inte att få en glasklar kommunikation.

Vi håller fortfarande det Google-baserade infotainmentsystemet i Polestar 2 som det bästa på marknaden (klicka på länken för att läsa provkörningen av Polestar 2).

Inredningen i nya C-klass har en lyxig, påkostad känsla.

Större baksäte

När det gäller utrymmen så är det som väntat ingenting att klaga på när man sitter fram. Det här testexemplaret hade sportstolar fram, som ingår i AMG Line interiör. Mycket sköna.

Baksätet är lite trängre men de bakvända barnstolarna får plats utan problem. De som är bekanta med föregående generation C-klass märker direkt att nya C-klass blivit ett par centimeter större på alla håll utom höjden. Det märks i baksätet där det nu finns 35 millimeter bättre utrymme mellan knäskålarna och framsätet.

Bagagevolym är fullt godkända 490 liter, som ökar till 1.510 om man fäller baksätet. Hunden får plats där bak men då får man lämna barnvagnen hemma, eller tvärtom.

Jämför man med huvudkonkurrenterna Audi A4 Avant och BMW 3-serie Touring är utrymmena ganska likartade.

Priset har höjts

Mercedes C-klass är en av tillverkarens viktigaste modeller. Sedan starten 1983 – fast då hette bilen 190 – har Mercedes byggt nästan 9 miljoner bilar.

Nu är vi inne på den nionde generationen och nuvarande C-klass började levereras sommaren 2021. Både sedan och kombi, direkt från början. Annars brukar kombin dröja ett halvår efter sedanen.

Internkoden för nya C-klass är W206. Kombimodellen, eller T-modellen som det heter hos Mercedes, har koden S206.

Lanseringspriset sommaren 2021, för en C-klass 220 d kombi, startade vid 424.900 kronor. På ett år ökade sedan priset till 476.900 – något som även höjt begagnatpriserna. Det återstår dock att se om den här gynnsamma, låga värdeminskningen fortsätter.

Sverige är ett kombiland och det syns tydligt hos nya C-klass. Här finns cirka 2.000 S206 kombi registrerade, jämfört med 700 sedanmodeller (W206).

En barnvagn och en del bagage får plats. Men både barnvagn och hund blir svårt.

Hög fordonsskatt

Eftersom Mercedes C 220 d T inte är en laddhybrid eller elbil så har den förhöjd fordonsskatt de tre första åren. Det höjer driftkostnaderna markant, tyvärr.

De tre första åren vill staten ha in 6.433 kronor varje år i skatt. Sedan sjunker beloppet till 3.211 kr/år. C-klass ligger ändå relativt lågt, de mera kraftfulla dieselmodellerna tvingas betala ännu högre fordonsskatt.

Den överlägset mest populära versionen av nya C-klass är laddhybriden C 300 e, med bensinmotor. Sedan sommaren 2021 har det registrerats över 1.500 C 300 e. Tack vare elmotorn höjs toppeffekten till 313 hk. 

Grundpriset för C 300 e kombi börjar på 602.900 kronor och här är fordonsskatten bara 360 kronor per år. Förmånsvärdet är relativt lågt och vi utgår från att de flesta av dessa köpts som tjänstebilar. En intressant modell att vänta på när de börjar rulla ut på begagnatmarknaden under 2024.

Dags att summera

I en värld där de flesta nyheter handlar om elbilar så är det något av en befrielse att provköra Mercedes C 220 d. Bekväm, lyxig och fantastiskt bränslesnål.

Utan ett gigantiskt och tungt batteripaket, som i elbilar, får man en härligt dynamisk körupplevelse. 200 hk och 440 Nm räcker långt. Dessutom är C-klass 220 d prisvärd bland jämförbara premiumbilarna i mellanklass.

Lite smolk i glädjebägaren är den höga fordonsskatten de tre första åren. Nästan 20.000 kronor i skatt (totalt) känns inte kul. Men det kan vi ju inte skylla Mercedes för, det är så lagstiftarna bestämt.

Begagnatmarknaden i Sverige har varit väldigt konstig under 2020–2022, med onaturligt höga priser (klicka för att läsa mer). De som köpte nya C-klass 2021 är nog rätt nöjda idag, då värdefallet varit måttligt. Du som letar efter ett lägre pris ska vänta till 2024, då de första tjänstebilarna kommer ut som ”3-åringar” på begagnatmarknaden.

Ni som söker en mellanstor familjebil med lyxig premiumkänsla ska inte omedelbart köpa en BMW 3-serie Touring eller Audi A4 Avant. Provkör först en Mercedes C-klass, nya generationen (årsmodell 2022 och framåt). Det kan mycket väl vara bästa bilen för dig och familjen!

TEKNISKA DATA
Mercedes-Benz C 220 d T 9G-Tronic 2022

Motor: Rak fyra, turbo, diesel. 1.993 cm3. Toppeffekt 200 hk (147 kW) vid 4.200 rpm, 440 Nm vid 1.800–2.800 rpm. Nioväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.751/1.820/1.454 millimeter. Axelavstånd 2.865 millimeter. Tjänstevikt 1.930 kilo. Bagagevolym VDA 490/1.510 liter. Max dragvikt 1.800 kilo. Däckdimension 225/40-R19 fram, 255/35-R19 bak. 
Prestanda: 0–100 km/h 7,4 sekunder. Toppfart 242 km/h. Bränsleförbrukning 5,0–5,3 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 133–140 g/km.
Pris: Grundpris 476.900 kronor. Pris för denna bil med tillval och paket: 620.850 kronor.

Jämfört med föregående generation har nya C-klass vuxit på längden och bredden, vilket framför allt märks i baksätet.
 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx