Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte alls PK

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte alls PK

Lästid: 7 min

Politiskt korrekt? Glöm det! Ford Ranger Raptor liknar inget annat. En fantastisk pickup för vardag, yrkesliv och en aktiv fritid. Men är Raptor för dyr och törstig? Vi reder ut alla för- och nackdelar!

Text och foto: Stefan Fredrikson

  • Därför ska du slå till: Terränggående, sportig och praktisk. En helt unik bil med både attityd och muskler.
  • Detta bara älskar man: Älskar du inte Raptor så … samla frimärken istället!
  • Men detta är uselt: Otymplig i stadstrafik, dyr och väldigt törstig. Tokhög skatt. Men vem bryr sig?

Nya Ford Ranger Raptor har en attityd som få andra. Stor, kaxig och muskulös. De som gillar bilmodeller med stark karaktär kommer att falla i farstun.

Det går liksom inte värja sig. I alla fall inte om man har ett intresse för roliga bilar och speciellt de från USA – pickupens förlovade hemland.

Ford Ranger Raptor är inte enbart kul utan har en hel del förnuftiga egenskaper. Den kan fungera både i jobbet och som familjebil. Dubbelhytten har ett stort, bekvämt baksäte och ett lastflak har du väl alltid önskat dig?

På den negativa sidan har vi en hög fordonsskatt och en törstig V6-motor. Men som företagsbil så går det att förbättra den ekonomiska kalkylen.

Som ni förstår är inte Ford Ranger Raptor en bil som passar alla. Samtidigt som den kan vara något av en charmig drömbil för andra. Läs vidare så ska vi reda ut alla för- och nackdelar med Raptor!

Ford Ranger Raptor är en stor bil, 5,4 meter lång och väger 2,5 ton i tjänstevikt.

Raptor är en rovfågel

Vi börjar med namnet. Beteckningen Raptor används till de mest kraftfulla versionerna av Ford F-150, Bronco och Ranger. Raptormodellerna är gatlegala versioner av de bilar som kör offroadracing, eller ökenrally som en del skulle kalla det.

Raptor är det engelska ordet för rovfågel men kan också ses som en förkortning av Velociraptor. De som sett filmen Jurassic Park minns de medelstora men mycket smarta dinosaurierna som jagade i flock.

Även Ford Ranger är medelstor i jämförelse med storebror F-150, en klassisk full-size pickup som är 5,9 meter lång. Ranger är 5,4 meter och med europeiska ögon är det en mycket stor bil.

Utvecklingen av Raptor har främst skett i Australien. Där värdesätter man robust teknik som tål stryk, utan att gå sönder. Bra komfort på asfalt kombineras gärna med ett kapabelt chassi som tillåter snabb färd på dåliga grusvägar. Köra fast? Nej, det vill man inte.

Svängradien för Raptor är 13 meter och därmed är inte detta en modell som är speciellt lätt att hantera i ett trångt parkeringsgarage. Men ute på landsvägen tänker man inte på storleken, mer än att dubbelhytten upplevs som stor och rymlig.

Snygg inredning och bra materialval.

Klättrar som en bergsget

Ford Ranger Raptor är alltså en stor bil och tjänstevikten är 2,5 ton. Trots det upplevs Raptor som en kul bil att köra. Det finns gott om inställningar att justera, som stötdämpare och styrservo.

Det finns tre körprofiler för ”On-road” och fyra för ”Off-road”. Inställningarna påverkar även hur fyrhjulsdriften aktiveras. Både fram- och bakaxel har för övrigt låsbara differentialer, vilket ger väldigt bra terrängegenskaper och undviker hjulspinn.

Fördelningslådan är äkta offroad och har två växlar, hög och låg. Lågväxeln är avsedd för terrängkörning och då går det att krypa fram med gott om kraft från V6:an. Underredet skyddas av hasplåtar.

Nu är ju inte terrängkörning tillåtet i Sverige, med undantag av militära övningsfält. Men den som behöver ge sig ut på en gropig timmerväg, exempelvis, har en bättre chans att komma fram med Ranger Raptor. Det finns inte många bilmodeller idag som är lika kapabla som Raptor i terrängen.

De grovmönstrade däcken hjälper också till för att hitta grepp. Trots det öppna mönstret så bullrar de knappt alls vid landsvägskörning, vilket annars är vanligt med den här typen av offroaddäck.

Även avgasljudet kan ställas in, i fyra nivåer. Det mest högljudda kallas för ”Baja” och kan närmast liknas vid raka rör. Låter barnsligt kul men använd det inte tidiga söndagsmorgnar.

Baksätet rymmer tre vuxna utan problem.

Snyggt och rymligt

Dubbelhytten i Ford Ranger Raptor är rejält tilltagen och bak sitter man tre vuxna utan problem. Framstolarna är skålade med bra sidostöd.

Den upplevda kvalitetskänslan är god med snygga materialval. Inte alls så avskalat och spartanskt som det annars kan vara i pickuper.

Infotainmentsystemet i den här andra generationen av Ranger Raptor har begåvats med en mycket större och stående pekskärm, 12 tum, jämfört med föregångaren. Det finns även fysiska rattar och knappar för de vanligaste funktionerna, vilket är bra.

Trådlöst Apple Carplay och Android auto ingår i det system som Ford kallar för Sync 4A. Därmed kan man spegla de flesta appar från mobilen till pekskärmen. Det mesta är tydligt och lätt att förstå men har man inte kört en modern Ford förut tar det en stund att lära.

Något konventionellt bagageutrymme finns inte i Ford Ranger Raptor. De prylar man har med sig får stuvas i baksätet eller läggas på flaket.

Flaket har en bredd mellan hjulhusen på 1.224 millimeter, vilket precis räcker för en EUR-pall (1200x800 mm). Längden på flaket är 1.564 millimeter. Max dragvikt är 2.500 kilo.

Gör bara sånt här på ett avstängt område! Raptor kan flyga lågt, om det behövs.

Vilken motor!

V6-motorn på 3,0 liter låter underbart och har gott om kraft över hela varvregistret, det ser de två turboaggregaten till.

Toppeffekten anges till 292 hk och vridmomentskurvan på 491 Nm vid 2.300 rpm är platt som ett köksbord. 0–100 går på 7,9 sekunder.

Lite smolk i glädjebägaren är att samma motor finns i flera versioner med olika typ av avgasrening, beroende på de lokala reglerna. I Australien ger V6:an hela 436 hk och 583 Nm! Det avspeglas också i accelerationen där 0–100 går på 6,0 sekunder.

Den 10-stegade automatlådan är en beprövad Ford-transmission som använts i många år. Även hos Ranger gör den ett utmärkt jobb men ibland upplevs växlandet som lite sökande med många upp- och nedväxlingar.

Raptor kan klättra i terrängen som få andra bilmodeller.

Virvlar i tanken

En av få nackdelar med Ford Ranger Raptor är bränsletörsten. Enligt WLTP – den standardiserade mätnormen – anges den till 13,8 l/100 km.

En resa till sommarstället, enkel väg 33 mil, visade att WLTP-siffran inte är så långt från sanningen. Det innebär att V6-motorn alltså vill ha ungefär dubbelt så mycket bränsle som en ”vanlig” personbil av nyare årsmodell.

Bränsletörsten ger ett högt CO2-utsläpp på 315 g/km, vilket slår hårt när det gäller fordonsskatten. De tre första åren betalar ägaren 30.790 kronor – per år! Först fjärde året sjunker skatten till 4.848 kronor.

Att betala sammanlagt över 92.000 kronor i skatt under de första tre åren är förstås rätt sura pengar. Även försäkringen är betydligt dyrare, jämfört med en mellanstor personbil.

Gillar du gyttjebad? Då är Ford Ranger Raptor den perfekta leksaken.

Pruta på Raptor

Listpriset för Ford Ranger Raptor är 907.375 kronor. Men pratar man med en Fordhandlare så ska det inte vara så svårt att pruta ned det priset med minst 50.000 kronor.

Tittar vi på Blocket så finns det demobilar, årsmodell 2023, för runt 800.000 kronor.

Om Raptor rullar som företagsbil går det att lyfta momsen. Och när den rullar in på företagskontot kan man amortera av en rätt rejäl bit av billånet. Som företagsbil räcker det sedan att amortera ned till det förmodade restvärdet, det vill säga det värde som den begagnade bilen har efter exempelvis 3 år.

Som företagsbil är alltså Ford Ranger Raptor en klart mera attraktiv affär. Förmånsvärdet, som nettokostnad med 50 procent marginalskatt, är 7.643 kr/mån.

Raptor är toppmodellen och det mesta som är tillval på de andra Rangermodellerna är standard hos Raptor.

Den Ranger Raptor vi testar i den här artikeln är den ”andra generationen” (från årsmodell 2022) och skiljer sig på flera områden från föregående Raptor (som lanserades 2018).

En liggande skärm framför ratten och en stående pekskärm i mitten.

Dags att summera

Ford Ranger Raptor handlar väldigt mycket om känslor. Det här är en förbaskat kul bil med massor av attityd.

Men Raptor är också praktisk, rymlig, förvånansvärt bekväm och flaket är perfekt för de som behöver transportera sportredskap för fritidsaktiviteterna.

Terrängegenskaper står kanske inte högst upp på önskelistan för speciellt många bilköpare. Men för de som jagar eller fiskar, och behöver köra fram på timmervägar, är Ford Ranger Raptor en i det närmaste unik bilmodell. Hasplåtar skyddar underredet och låsbara differentialer garanterar drivningen på de flesta underlag.

Ford Ranger Raptor är mest lämpad som företagsbil, eftersom det går att dra av momsen. För privatpersoner avskräcker driftkostnaderna, fordonsskatten och försäkringspremierna.

Målgruppen för Raptor är kanske inte så stor. Men för de som söker just dessa egenskaper – och gillar roliga bilar – är det bara att slå till!

Kontrastsöm och färgade detaljer piggar upp intrycket.


TEKNISKA DATA
Ford Ranger Raptor 2023

Motor: V6, dubbelturbo, bensin. 2.956 cm3. Toppeffekt 292 hk (215 kW) vid 5.500 rpm, 491 Nm vid 2.300 rpm. 10-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 5.381/2.028/1.922 millimeter. Axelavstånd 3.270 millimeter. Tjänstevikt 2.504 kilo. Flaklängd 1.564 millimeter, bredd 1.224 millimeter. Max dragvikt 2.500 kilo (utan Raptorpaket). Däckdimension 285/70-R17. Markfrigång 264 millimeter. Svängradie 13,0 meter.
Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sekunder. Toppfart 180 km/h. Bränsleförbrukning 13,8 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 315 g/km.
Pris: Grundpris 907.375 kronor (725.900 kr utan moms). Pris för denna bil: 919.575.000 kronor (lack 12.200 kr). Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är 7.643 kronor per månad. Som företagsbil går det att dra av momsen.

De vanligaste funktionerna styrs med konventionella knappar och rattar, vilket är bra. 

 

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit