Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Lästid: 10 min

Mycket roligare än så här kan du inte ha – åtminstone inte för en modell som kostar under miljonen. Audi RS 3 Sedan 2,5 TFSI quattro S-tronic är busbilen som du blir förälskad i direkt!

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Busig, kul, går som en gokart. Och ljudet!
  • Detta bara älskar man: Körglad och faktiskt prisvärd, sett till prestanda.
  • Men detta är uselt: Ingen optimal familjebil. Då är Sportback bättre.

I en sportig bilmodell betyder motorljudet mycket. Liksom utseendet, accelerationen och självklart även väghållningen.

På alla dessa områden levererar Audi RS 3 Sedan 2,5 TFSI quattro S-tronic ett toppresultat. Design är förstås subjektivt, men nog utstrålar Audi RS 3 en image av att här finns det prestanda på högsta nivå.

Är då RS 3 en bil som man kan leva med i vardagen? Funkar det att storhandla och köra ungarna till dagis? Sörplar motorn bensin som en gammal V8? Är fjädringen så hård att man tappar plomberna?

Nej, Audi RS 3 är faktiskt inte svår att leva med. Men häng med i artikeln så ska vi beskriva i detalj hur fantastiskt kul den här bilen är!

Audi RS 3 Sedan är mycket sportig men fullt användbar i vardagen.

Byggd för att vara kul

Audi RS 3 Sedan är byggd för att vara rolig. Den är bra på mycket annat också, men framför allt är den kul.

Behöver du inte en sportig bil som skriker ut sin lycka i rödmarkerat varvtalsregister – då är en ”vanlig” Audi A3 Sedan ett bättre val. Eller varför inte A3 Sportback TFSI e, laddhybrid, som har en mera praktisk kaross. Den karosstypen finns även som RS 3 Sportback.

Därför är det inte mer än rätt att vi börjar med de roliga egenskaperna. Som motorn. Och vilken motor det är …

Halva anledningen till att köpa en Audi RS 3 är den femcylindriga motorn. Kraftfulla motorer finns det gott om, men få har ett så underbart ljud som RS 3. Ibland kan man inte låta bli att växla ner och varva ut, bara för att få höra skönsången.

Intrycken förstärks av de ventiler (klaffar) i avgassystemet som kan dämpa ljudet eller öppna upp. Öppningsgraden styrs av körprofilerna.

Till detta vackra motorljud kommer det faktum att motorn levererar hela 400 hästkrafter och 500 newtonmeter i vridmoment. Turboladdningen ser till att merparten av denna effekt finns tillgänglig över ett mycket brett varvtalsregister. Det finns alltid kraft, massor av kraft!

Audi RS 3 är ovanpå detta ganska bensinsnål. Under 5 timmars körning med mestadels motorväg blev snittet 8 l/100 km. Imponerande med tanke på att det finns 400 hk att tillgå under högerfoten, när man vill.

Med så mycket effekt behövs rejäla bromsar, vilket Audi RS 3 har.

Den smarta bakaxeln

Automatlåda och fyrhjulsdrift – quattro som Audi säger – är standard på RS 3 Sedan 2,5 TFSI quattro S-tronic. Fyrhjulsdrift är ett måste för att kunna använda 400 hk och 500 Nm.

Den sjustegade DSG-lådan är effektiv och växlar snabbt. Dessutom bekväm i vardagskörning. Men det går inte att undvika tanken att RS 3 vore ännu roligare med en manuell växellåda. Den valmöjligheten finns dock inte kvar.

Något som är speciellt med just den här senaste versionen av Audi RS 3 är att bilen begåvats med en helt ny typ av bakaxel. Audi har döpt den till RS Torque Splitter.

Kraftfördelningen styrs efter behov och körprogram. Varje bakhjul har en egen koppling som styr precis rätt mängd kraft till respektive hjul. När man kör ut ur en kurva fördelas mer kraft till ytterhjulet där greppet är bäst men det gör också att bilen ”styr in” istället för att understyra – som de flesta bilar gör.

Körläget ”RS Performance” innebär att bilen upplevs som bakhjulsdriven, vilket förhöjer känslan vid bankörning. Sedan kan man även välja det extrema läget ”RS Torque Rear” där all kraft styrs till det yttre bakhjulet, vilket gör att bilen sladdar och ”driftar”. Mest för show och skoj, men en kul möjlighet för den som vill elda upp bakdäcken.

Någon känsla av understyrning finns inte längre kvar i RS 3, tack vare Audi RS Torque Splitter. Har du alltid föredragit bakhjulsdrivna prestandamodeller från BMW så säger vi bara en sak: provkör RS 3!

Bakåtvända barnstolar får plats, men då måste framsätet köras så långt fram det går.

Godkänd komfort

Det här testexemplaret var utrustat med tillvalet ”S-sportchassi med adaptiv dämparreglering” för 12.500 kr. Ett måste på den här bilen då man faktiskt både kan äta kakan och ha den kvar.

De adaptiva stötdämparna styrs elektroniskt och anpassar sig hela tiden efter körförhållanden. Man kan även välja olika inställningar i kördynamiksystemet Audi drive select. De som vill få ut mest på en kurvig väg, eller vid bankörning, trycker på RS-knappen till höger på ratten.

Det finns även fem körprofiler som mixar ihop olika inställningar: Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual och Efficiency.

Väljer man komfortläget eller auto till vardagskörningen så är fjädringen inte överdrivet hård. Även vid långkörningar (vi gjorde två på vardera 5 timmar) stiger man ur bilen utan några större krämpor. Då är det snarare sportstolarnas tajta grepp om ändalykten och låren som kan kännas av, inte komforten i övrigt.

Inte heller bullernivån i kupén är störande. Såvida man inte trycker in RS-knappen i ratten och njuter av turbofemman!

För att fullt ut kunna utnyttja prestanda behöver Audi RS 3 en racingbana.

Som en gokart

Audi RS 3 Sedan går alltså att leva med i vardagen. Men vad händer om man ställer om alla vred till de sportigaste inställningarna? Ojojoj …

Med 400 hk, fyrhjulsdrift, fantastiskt chassi och relativt låg vikt är Audi RS 3 en ohyggligt snabb bil. Och även om det går fort så blir det inte otäckt, de adaptiva stötdämparna och fina fyrhjulsdriften – med RS Torque Splitter – hjälper föraren på bästa sätt.

För att utforska vad Audi RS 3 är kapabel till bör man uppsöka en motorbana. Vilket man gärna gör, då är det också mindre risk för att förlora körkortet.

Det gjorde Frank Stippler, testförare hos Audi Sport, och han valde den mest krävande banan: Nürburgring. Med sin längd på 20,8 kilometer blir det inga ”låga” varvtider men 7 minuter och 40,7 sekunder är ändå vansinnigt snabbt. Faktiskt bara några sekunder långsammare än de snabbaste tider som mittmotorsportbilen Audi R8 klockats för på Nürburgring.

Tiden 7:40,7 räcker också för att klå en hel drös av sportiga modeller från Porsche, Ferrari, BMW, Mercedes, med flera. Audi RS 3 Sedan är även snabbare än Audi TT RS (7:48,0), Audi RS 4 (7:58,0) och Audi RS 6 Avant (8:09,0). Respekt!

Inredningen är snygg och påkostad.

Lyxig kupé

Som vanligt sitter man bekvämt fram. Sittpositionen är låg, och sportstolarna greppar tag om höfterna.

Baksätet i RS 3 Sedan är godkänt men bakvända barnstolar får knappt plats. Bagaget är också godkänt, men den här karosstypen är inget för hundägare – då är Sportback ett bättre val.

Den upplevda kvalitetskänslan är genomgående hög. Snygga material och inget knarrande i plasten. Det är faktiskt imponerande hur Audi fått RS 3 att upplevas så mycket bättre och lyxigare än en ”vanlig” A3 Sedan.

Infotainmentsystemet fungerar utan problem, med snabb respons. Trådlöst CarPlay innebär att din iPhone blir automatiskt integrerad. Den grafiska designen är kanske inte den modernaste men vi gillar att allting funkar och är logiskt utformat.

Till det yttre formatet påminner Audi RS 3 Sedan om gamla tiders A4 – eller RS 4.

Inte så dyr i drift

Det är ju inte för att spara pengar som man köper en Audi RS 3 Sedan 2,5 TFSI. Men ekonomin är förstås alltid något som behöver beaktas.

RS 3 är en ovanlig bil, det finns bara ett 80-tal RS 3 Sedan i Sverige. Däremot dubbelt så många RS 3 Sportback, cirka 150 inregistrerade. Detta gäller för den senaste generationen, från årsmodell 2021 och framåt.

Tyvärr vill staten ha rejält med skatt de tre första åren, 10.898 kronor/år, sedan sjunker skatten till 2.406 kronor. Bränsleförbrukningen är ”normal” så driftkostnaderna sticker inte iväg allt för mycket.

Värdeminskningen är den största utgiften för en bilägare. Det finns väldigt få RS 3 på begagnatmarknaden och det är förmodligen ett skäl till att prisnivån är hög. Visst kostar det att köra en RS 3, men ekonomikalkylen för den här typen av bil är inte så dålig – trots allt.

Sportstolarna ger bra stöd i kurvorna och det behövs.

Kostar – men ändå prisvärd

Grundpris för denna Audi RS 3 Sedan är 638.700 kronor. Testexemplaret är relativt välutrustad och då hoppade prislappen upp till 752.600 kronor.

Det här är ju mycket pengar, vilket man ska ha all respekt för. Men vill man ha prestanda i den här klassen finns det inga billiga bilar.

Som vi redan lärt oss kan Audi RS 3 Sedan runda Nürburgring på den extremt snabba varvtiden 7:40,7. Det finns faktiskt inte många praktiska ”vardagsbilar” som är kapabla till snabbare varvtider – oavsett prislapp.

Ska vi leta efter alternativ med ungefär samma prestanda erbjuder BMW sin M3 CS med 550 hk och 650 Nm, 0–100 på 3,4 sekunder. Pris från 1.550.000 kronor.

BMW M2 Competition är mer jämförbar, men säljs inte längre. Den har 410 hk, 550 Nm och gör 0–100 på 4,2 sekunder. Grundpris då 625.000 kronor. Begagnad från 2020 kostar runt 580.000 kronor.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic finns inte kvar i produktion. Den har 421 hk och 500 Nm, gör 0–100 på 3,9 sekunder. Kostade ny från 602.900 och går att hitta begagnad från 2021 för cirka 600.000 kronor.

Ingen av dessa tre alternativ har klockats för samma snabba varvtid som Audi RS 3 Sedan. Inte heller BMW M3 CS som kostar dubbelt så mycket.

Räkna noga, jodå – det är fem cylindrar!

Den fantastiska femman

Varför har Audi RS 3 en femcylindrig motor? Svaret är känslor och en stolt historia som Audi gärna återknyter till.

Idag betraktas Audi som ett självklart premiummärke men så var det inte när den tyska bilindustrin återuppstod efter andra världskriget slut. Först på 70- och 80-talen kom några framgångsrika modeller som Audi 50, 80 och 100. Audi bidrog starkt till att moderbolaget Volkswagen moderniserades och övergav de luftkylda modellerna.

För att stärka Audis varumärke satsade man stort på motorsport och snabb, teknisk utveckling (Vorsprung durch Technik). Den fyrhjulsdrivna Audi Quattro härjade i rallyskogarna med ett ilsket rytande från sin femcylindriga och eldsprutande turbomotor.

En femcylindrig motor har ett alldeles speciellt ljud eftersom motorn tänder med ett intervall på 144 grader. En fyrcylindrig motor tänder två gånger per varv, alltså 180 grader. Den välbekanta ljudkulissen lever idag vidare hos några få modeller hos Audi och Seat/Cupra.

Även Volvo hade femcylindriga motorer och de lanserades 1991 i den helt nya 850-modellen. Både femcylindriga diesel- och bensinmotorer byggdes fram till att epoken avslutades 2017.

Att bygga en femcylindrig motor är inte nödvändigt, det går att uppnå liknande resultat med 4 eller 6 cylindrar. Men Audi har valt femman för ljudet, känslan och sin historik inom motorsporten.

Trycker man in RS-knappen på ratten så skiftar intrumentet till det här grafiska utseendet.

Dags att summera

Är man bara det minsta lilla intresserad av bilar så är Audi RS 3 Sedan en modell som förför sin användare. Det finns inte många nya bilar idag som levererar mer körglädje, känsla och råa prestanda. I alla fall inte på den här sidan om miljonstrecket.

Trots detta är Audi RS 3 Sedan fullt möjlig att använda för den lilla familjens transportbehov. Sportback-karossen är ännu mera praktisk.

Känslan av understyrning är borta i RS 3, tack vare Audi RS Torque Splitter i bakaxeln. Fyrhjulsdriften gör också den här modellen användbar och trygg under vinterkörning.

I denna tid av fokus på elbilar är det underbart att det fortfarande finns kvar bilar som Audi RS 3 Sedan med sin fantastiska, femcylindriga motor. Det blir tråkigt när vi inte längre har kvar dessa glädjeämnen i vardagen.

 

TEKNISKA DATA
Audi RS 3 Sedan 2,5 TFSI quattro S-tronic 2022

Motor: Rak femma (!), turbo, bensin. 2.480 cm3. Toppeffekt 400 hk (294 kW) vid 5.600–7.000 rpm, 500 Nm vid 2.250–5.600 rpm. Sjuväxlad automatlåda (dubbelkoppling, DSG), fyrhjulsdrift, RS-sportdifferential.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.542/1.851/1.412 millimeter. Axelavstånd 2.631 millimeter. Tjänstevikt 1.650 kilo. Bagagevolym VDA 321 liter. Däckdimension 265/30-R19 (fram), 245/35-R19 (bak). 
Prestanda: 0–100 km/h 3,8 sekunder. Toppfart 250 km/h (spärr), 290 km/h med RS Dynamic-paket. Bränsleförbrukning 8,2–8,7 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 188–198 g/km.
Pris: Grundpris 638.700 kronor. Pris för denna bil: 752.600 kronor. Extrautrustning: RS-designpaket plus (21.300 kr), S-sportchassi med adaptiva, aktiva stötdämpare (12.500 kr), Matrix LED-strålkastare (8.800 kr), läderklädsel i finnappa med RS-logo (12.500 kr), Head-up Display (10.000 kr), Bang & Olufsen 3D Premium Sound System (6.300 kr). MMI Navigation plus med MMI touch (21.000 kr), plus ytterligare några mindre tillägg.

Här har vi de två varianterna av Audi RS 3. Sportback (halvkombi/kombi) till vänster och till höger (och i mitten) Sedan. RS 3 har flera, speciella kulörer som Kyalami green, Python yellow och Tango Red.

 

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit