Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Lästid: 9 min

En elbil som drivs av en bensinmotor, det ser man inte varje dag! Låter ”knäppt” men är faktiskt riktigt smart. Nissan Qashqai e-Power kan vara det perfekta valet för dig som gillar elbilens komfort, har räckviddsångest och ingen möjlighet att ladda hemma.

Text och foto: Pär Brandt

  • Därför ska du slå till: Unik bilmodell med modern teknik, elbil utan räckviddsångest.
  • Detta bara älskar man: Modern, smidig och rymlig för sin storlek. Avancerad teknik.
  • Men detta är uselt: Elmotorn är underbar, men bensinmotorn är inte supersnål och tyvärr bullrig.

Köpa elbil eller inte? Känslorna kommer lätt i svängning när det gäller för- och nackdelarna hos elbilarna.

Men för dig som inte riktigt kan bestämma dig så är möjligen Nissan Qashqai e-Power det perfekta valet. Här har du fördelarna hos en elbil men slipper räckviddsångest. Dessutom är priset inte lika högt som det brukar vara hos elbilar.

Nissan Qashqai är en ganska kompakt bil med en längd på 4,4 meter. Trots det är innerutrymmena bra.

Dessutom känns Qashqai modern och charmig. Sitthöjden är ganska hög i den här typen av bil, crossover som en del säger, och det ger god överblick i trafiken.

Trivseln infinner sig alltså snabbt i Nissan Qashqai e-Power – men är det rätt modell för dig och familjen? Häng med i texten så ska vi ta reda på allt, både det som är bra och mindre bra.

Ganska kompakt, men ändå rymlig inuti.

Inget tungt batteripaket

Det låter ju som sagt var lite udda med en elbil som laddas av en bensinmotor. Men idén är inte helt ny, liknande exempel som inte tillverkas längre är Chevrolet Volt och BMW i3 Rex. 

Idag är Nissan Qashqai e-Power unik, en av två ”elbilar” med bensinmotor som räckviddsförlängare. Mazda är på väg att lansera något liknande, en version av MX-30 som har en wankelmotor som räckviddsförlängare. Den andra modellen är Nissan X-Trail, som kan fås med liknande e-Power teknik.

Ytterligare en teknisk lösning som gör Nissan Qashqai e-Power annorlunda är att man har ett litet batteripaket på 1,9 kWh. Elbilar har ju betydligt större batterier, upp mot 100 kWh, och även laddhybrider har ganska stora batterier på kanske 8–25 kWh.

Batterier är tunga och framför allt dyra. Nackdelar som Qashqai e-Power alltså slipper. 

Nissan Qashqai e-Power har en tjänstevikt på 1.747 kilo, vilket är relativt lågt jämfört med elbilar som inte sällan väger ytterligare 500 kilo. Den här ”låga” vikten märks verkligen vid körning och Qashqai e-Power upplevs som pigg och kränger inte på samma sätt som en elbil.

Snyggt och modernt. Och fysiska knappar – tack, Nissan!

Skattmasen slår till

Det som däremot inte finns hos Nissan Qashqai e-Power är uppladdning med sladd, som elbilar och laddhybrider har. ”Skönt att slippa” kanske många tänker men nackdelen i Sverige är att då får inte Qashqai e-Power den låga fordonsskatten på 360 kronor per år (som laddbara bilar har).

Tyvärr är det ganska många tusenlappar som flyger iväg. Under de första tre åren är den förhöjda fordonsskatten för Nissan Qashqai e-Power 5.389 kronor om året. Från år 4 sjunker den siffran till 602 kr/år, vilket är betydligt trevligare.

Frågar man en svensk bilspekulant så känns ju 15.000 kronor i extra skatt under tre år ganska onödigt, jämfört med en laddhybrid. Kan då Nissan tänka sig att ändra Qashqai e-Power till en laddhybrid och därmed få ner skatten till 360 kr/år? Svaret är nej, Nissans ingenjörer har varit mycket tydliga med att en sådan version ska vi inte förvänta oss. Tyvärr.

Rymligt baksätet, även för vuxna.

Kör på el – tanka bensin

Vi lämnar det tekniska och ekonomiska för en stund och ger oss ut den ganska hetsiga och täta trafikrytmen i Stockholm. Nu förstår vi hur Nissans ingenjörer tänkte, Qashqai e-Power är en riktigt trevlig bil att köra!

Bilen har förvisso en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter men den används enbart för att driva en generator som laddar upp batteriet. Bensinmotorn har ingen fysisk kontakt med drivhjulen och det förenklar konstruktionen. Men samtidigt mister man möjligheten att kombinera kraften från både förbränningsmotor och elmotor, vilket hade gjort drivlinan mycket mera kraftfull.

Elmotorn på 190 hk och 330 Nm räcker dock till under vardagskörning. Som vanligt med elmotorer uppnås maximalt vridmoment direkt, vilket gör att Qashqai e-Power känns riktigt kvick i lägre hastigheter, 0–100 km/h avverkas på 7,9 sekunder. Men kör man i motorvägstempo så är elmotorn inte riktigt lika kraftfull, rent subjektivt.

Bilen är utrustad med den valbara funktionen e-Pedal Step vilket gör att bilen bromsar automatiskt när man lyfter på gaspedalen. Även detta är väldigt smidigt i stadstrafik, efter lite träning behöver man nästan aldrig flytta högerfoten till bromspedalen.

Jodå, det finns en bensinmotor i den här elbilen!

Bensinmotorn bullrar

När man lägger i ”drive” så kör Nissan Qashqai e-Power iväg som vilken elbil som helst. Och det här är ju en elbil, om än lite annorlunda.

Inga växlar, bara fram och back samt parkering att välja på. Elmotorn är helt tyst under gång. Väldigt smidigt och man vänjer sig snabbt vid denna mjuka och fina framdrivning.

Men sedan händer något. Det låter som en orolig kupéfläkt som surrar i bakgrunden. Bensinmotorn har vaknat till liv för att ladda batteriet och den hörs i hastigheter under 50–60 km/h. Kör du fortare än så drunknar motorljudet i fartvind och däckbuller.

Eftersom bensinmotorn verkligen behövs för att ladda batteriet så är den igång ofta. Det inverkar negativt på den upplevda komforten.

Står man parkerad, med bilen ”aktiv”, så kan bensinmotorn starta och då är den tydligt närvarande. En trecylindrig motor är inte speciellt välbalanserad, i grunden.

Däckbullret är tyvärr påtagligt. Inte för att det är speciellt högt, men när allt annat är så tyst blir det däckljudet som hörs. Som ägare till en Qashqai e-Power gäller det att leta upp riktigt tysta däck när det är dags för byte.

Den här bilen var utrustad med Continental EcoContact 6, 235/50-R19V. Det finns även 20-tums fälgar som tillval, men de är sannolikt ännu bullrigare.

Vill du ha en bil med maximal ”elbilskomfort” då är det en elbil du ska välja. Men Nissan Qashqai e-Power är det nästbästa alternativet, vilket inte alls är dåligt.

Trådlöst Apple CarPlay gör att dina iPhone-appar dyker upp på pekskärmen.

Snål – men inte supersnål

I stadstrafik är Nissan Qashqai e-Power väldigt smidig med sin elektriska drivlina. Det är också här som fördelarna med tekniken är som störst. Inbromsningar utnyttjas för att ladda upp batteriet och då sänks bensinförbrukningen.

Men kör man mestadels landsväg ger inte e-Power några stora fördelar. Bensinförbrukningen är låg, vi hamnade runt 6,0 l/100 km, men den är inte extremt låg. Det finns flera andra laddhybrider, hybrider och dieselmodeller som ligger i ungefär samma område – eller lägre.

Ska vi fokusera på ekonomi så är elenergi billigare än bensin, och elmotorn effektivare än förbränningsmotorn. Har man möjlighet att ladda hemma ger en laddhybrid eller elbil betydligare billigare driftkostnader.

Men alla har ju inte möjlighet att ladda hemma. Måste man parkera vid trottoaren finns det som regel inget ladduttag inom sikte. Att snabbladda en laddhybrid eller elbil är ju fullt möjligt, men sällan speciellt billigt.

Backkamera och 360-vy gör det enklare att manövrera i trånga utrymmen.

Rymlig och säker

En längd på 4,4 meter är ganska måttligt, för en bil. Det är en fördel när man ska parkera i stan. Även om Nissan Qashqai e-Power är relativt kort så är innerutrymmena generösa.

I baksätet sitter man bra, även upp till 180–185 centimeter med panoramataket. Benutrymmet fram till ryggen på framsätet räcker till även för långa. Ett helt klart godkänt baksäte, utrymmesmässigt. 

Bagagevolymen anges till 504 liter (inklusive utrymmet under bagagegolvet), som ökar till 1.447 liter med fällt baksäte, vilket också är generöst för en bil i den här storleksklassen. 

Säkerhetsmässigt ligger Nissan Qashqai i topp med maximala 5 stjärnor av Euro NCAP. De assisterande säkerhetssystemen som autobroms, vingelvarning och liknande fick 95 procent, vilket är ett mycket högt betyg. Det märks också i den täta Stockholmstrafiken att exempelvis döda-vinkel-varningarna fungerar fint och varnar både framåt och bakåt.

Senaste generationen Nissan Qashqai kom 2021.

Modernt och buggfritt

Infotainmentsystemet i Qashqai känns modernt och fungerar som det ska, utan problem eller buggar. Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto ingår och med detta speglas de vanliga apparna från din mobil. Det innebär också att till exempel Siris röststyrning hjälper till med funktionerna.

Lite irriterande är att man måste godkänna en disclaimer varje gång bilen startas. Lite snålt är det också att startknappen inte har någon belysning, är man ovan så är det svårt att hitta rätt i mörkret.

Testbilen var utrustad med det största tillvalet Tekna+, och då ingår det mesta, även ett stort panoramatak i glas. Den upplevda kvalitetskänslan är god, om än inte på premiumnivå.

Vissa detaljer känns lite plastiga och ”japanska” men den rutmönstrade klädseln är snygg. Nissan har inte fallit i fällan att ta bort alla fysiska knappar och vred, vilket vi tackar för.

I det här utförandet ingår en head-up display som visar de viktigaste uppgifterna i vindrutan. Där ser man också aktuell hastighetsgräns efter att bilen läst av en skylt. Funkar oftast, men inte till 100 procent.

Med en längd på 4,4 meter är Nissan Qashqai lätt att hantera i stan. Och då kan elmotorn "suga upp" bromsenergin effektivt.

Dags att summera

Nissan Qashqai e-Power är en väldigt speciell bilmodell med unik teknik. Ingen annan tillverkare erbjuder idag elbilar som inte laddas med sladd, utan av en bensinmotor.

För att förstå fördelarna behöver man framför allt provköra Qashqai e-Power. Visst är det kul med de tekniska finesserna, men det är själva körningen som är ”grejen”. Drivlinan med elmotor är stark, smidig och tyst. Väldigt behaglig.

Den senaste generationen Qashqai kom 2021 och hittills har det registrerats knappt 2.000 bilar i Sverige, varav drygt 300 är e-Power. En ganska liten andel, alltså. Kanske är kombinationen av elbil och bensinbil lite svår att förstå? Även några begagnade exemplar ligger ute till försäljning och där börjar priserna vid 350.000 kronor.

De som har möjlighet att ha förmånsbil via sin arbetsgivare, och har 50 procent marginalskatt, kan sikta in sig på en nettokostnad på cirka 3.500 kr/mån.

Vill du ha smidigheten och komforten hos en elbil, men inte kan ladda hemma, då är Nissan Qashqai e-Power ett utmärkt val. Hyggligt snål, rymlig och med hög säkerhetsnivå. Glöm räckviddsångesten, med full tank når du över 70 mil och bensinstationer finns det gott om.

Qashqai e-Power är en mycket trevlig färdkamrat – framför allt om du huvudsakligen kör i stan. Det är då som förbrukningen hålls låg. Tvekar du fortfarande inför en elbil då är Nissan Qashqai e-Power det helt naturliga, första steget!

Snygg design på instrumentpanelen.


TEKNISKA DATA
Nissan Qashqai e-Power 2WD Tekna+ 2-tone 2022

Motor: Elmotor, toppeffekt 190 hk (140 kW), vridmoment 330 Nm. Räckviddsförlängare: Trecylindrig, turbo, bensin, 1.477 cm3, variabelt kompressionsförhållande. 158 hk och 250 Nm. Framhjulsdrift (e-Power finns ej som 4WD).
Mått: Längd/bredd/höjd 4.425/1.835/1.625 millimeter. Axelavstånd 2.665 millimeter. Tjänstevikt 2.000 kilo. Bagagevolym VDA 504/1.447 liter. Max dragvikt 750 kilo. Däckdimension 235/50-R19V. 
Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sekunder. Toppfart 170 km/h. Bränsleförbrukning 5,3 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 119 g/km.
Pris: Grundpris 475.900 kronor. Pris för denna bil: 489.900 kronor, med 2-tone Metallic-lack (14.000 kr). Billigaste versionen med e-Power är Acenta, som börjar vid 396.100 kronor.

Inbyggda fästen till bilbarnstolar, det gillar vi!
 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit