Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Lästid: 8 min

Har du en aktiv fritid med mycket utrustning? Eller är hundägare? Då är nya Mercedes T-klass något av en drömbil. Smidig, enormt rymlig och även ombonat lyxig. Dessutom – nu kan du köpa en Mercedes under 300.000 kronor!

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Mycket prisvärd och en otroligt praktisk bilmodell, speciellt för barnfamiljer med hund.
  • Detta bara älskar man: Prisvärd, prisvärd och prisvärd. Slå till!
  • Men detta är uselt: Lite känslig för sidvind och kanske är bensinmotorn ett bättre val. Men inget är uselt, egentligen.

Vi kan egentligen sortera bort de flesta andra bilmodeller. Mercedes T-klass 180 d uppfyller alla dina behov – med råge!

Med en längd på behändiga 4,5 meter är T-klass en bil som ändå sväljer enormt mycket, som mest 2.390 liter. Fram- och baksäte är så rymliga att de kan framkalla torgskräck hos känsliga.

Inredningen andas lyx och förfining, ingen tvekan om att det är en riktig Mercedes som sätter guldkant på tillvaron.

Köregenskaperna är knappast sportiga, men ändå trygga och rätt för den här biltypen. Det är inte svårt att trivas bakom ratten.

Men är då Mercedes T-klass den perfekta bilen för dig och familjen? Nja … kanske, eller kanske inte. Fortsätt att läsa så ska vi reda ut alla för- och nackdelar!

Får golfbagen plats? Lugn, hela familjens golfutrustning ryms i T-klass!

Sista chansen

För det första: du borde slå till direkt på en Mercedes T-klass. Det är sannolikt sista chansen att köpa en Mercedes som börjar under 300.000 kronor. Bara en sån sak!

Oavsett hur många tillval och paket som man klickar i är det svårt att få upp Mercedes T-klass i speciellt extrema priser. Och det är för många onödigt då T-klass har en hög standardnivå.

Vi provkör en Mercedes T-klass 180d och det är en dieselmodell som uppfyller alla vi förväntar oss. Lite knattrigt motorljud, men stark från låga varvtal och hyggligt snål. Tillsammans med den sjuväxlade automatlådan är det här en alldeles utmärkt drivlina. 

Med 116 hk i toppeffekt så slungas inte huvudet bakåt vid full gas. Men ska vi vara helt ärliga (som vi alltid är) så räcker effekten till i de flesta vardagssituationer. 270 Nm vid låga 1.750 rpm ger en kraftfull känsla. Under några sekunder kan toppeffekten "boostas" till 121 hk och 295 Nm, exempelvis vid en omkörning.

Baksätet är lite upphöjt, vilket gör att barn ser ut bättre. Snyggt och ombonat.

Otroligt mångsidig

De flesta bilar har rymliga framsäten och så är det även med Mercedes T-klass. Skillnaden här är att takhöjden är enorm. Man kan nästan stå upp och köra, även om det inte är att rekommendera.

Samma generösa takhöjd finns i baksätet. Sittdynorna i baksätet är lite upphöjda, vilket gör att barn kan se bra ut. Men stoppningen är inte så tjock och vid långkörning är det på sin plats med en varning för ”kyrkbänk-känsla.”

Å andra sidan kan ryggen på baksätet fällas ned plant och då får man ett fantastiskt utrymme. Skruvar man av framhjulet så går det att få in två mountainbike-cyklar och Mercedes har även tillbehör för montering av dessa.

De av er som är intresserade av hundar har en drömbil i Mercedes T-klass 180d. Utrymmet bak räcker väl för två hundar och det finns burar med ramper att köpa till för de jyckar som inte längre skuttar så högt.

För de som älskar sina hundar och har dessa som ett fritidsintresse är de svårt att tänka sig en bättre bilmodell.

Bullermässigt i kupén får T-klass godkänt, men inte mer. Lite bättre ljudisolering hade inte skadat.

Mercedes har utrustning för att skapa ett sovutrymme i T-klass.

Optimala karossen

Gillar du att campa har Mercedes tillbehör även för detta (se bilden ovan). När det är regnigt och kallt är det rätt lyxigt att kunna sova inne i bilen, utan att behöva slå upp ett tält.

För barnfamiljer är de dubbla skjutdörrarna en välsignelse. De ger god åtkomst till bakvända barnstolar i baksätet. För de lite äldre barnen är skjutdörrarna en trygghet då de inte kan slås upp i en bil som står parkerad intill.

Bakluckan har gångjärn i taket och svingas uppåt. Det ger en tillräcklig ståhöjd under, vilket är skönt när det regnar.

Har Mercedes T-klass 180 d den optimala karossdesignen för en familjebil? Vi är nog benägna att hålla med, mer praktiskt är faktiskt svårt att svårt föreställa sig!

Förarplatsen känns modern och ombonad, även om skärmen i mitten gärna fått vara större.

Det förbjudna ordet

Mercedes T-klass lanserades 2022. Internationellt kallar Mercedes modellen för en ”Premium small van”, medan man i Norden nöjer sig med uttrycket ”storkombi”.

Krasst sett är T-klass en minibuss, familjebuss, eller vad man nu vill kalla det. Segmentet familjebussar är stendött, försäljningsmässigt. Inget namn Mercedes använder. 

Sedan många år tillbaka vill de flesta ha en suv, som i bästa fall är lika rymlig som en kombi. Men suvar är högre och tyngre jämför med vanliga personbilar – vilket påverkar alla egenskaper negativt.

Väljer du en Mercedes T-klass är det lite av att ”våga vägra suv”. Men varför göra som alla andra? Välj din egen väg!

Säg inte ordet familjebuss, då blir bilen osäljbar!

Tråkig extra skatt

Ska vi fokusera på ekonomin är en Mercedes T-klass förhållandevis lågt prissatt, den blir alltså inte så dyr att finansiera. Och för att vara en Mercedes är T-klass fantastiskt billig!

Tyvärr belastas fordonsägaren till en T 180d med en extra malusskatt de första tre åren. Då är fordonsskatten 7.398 kronor per år. Från fjärde året sjunker skatten till 3.496 kronor.

Ett på sikt billigare alternativ är att välja bensinmotorn istället. De första tre åren ökar skatten till cirka 10.000 kr/år, men sjunker från fjärde året till cirka 1.300 kr/år.

Bränsleförbrukningen anges enligt WLTP-mätnormen till 5,7 l/100 km. Relativt lågt, om än inte supersnålt. Liten bränsleförbrukning är viktig för att totalt sett få låga driftkostnader.

Andrahandsvärdet är svårt att sia om. Försäljningen har hittills varit blygsam, det finns färre än 150 exemplar av T-klass registrerade i Sverige. Nästan alla är för övrigt dieselmodeller. Eftersom modellen är så ovanlig kan man tänka sig att värdeminskningen blir relativt låg.

Totalt sett blir det ett medelbetyg för ekonomin. Den förhöjda fordonsskatten är det som drar ner betyget.

Plåtfälgar till vinterdäcken är praktiskt, men kanske inte så snyggt.

Utvecklade tillsammans

De som tycker sig ha sett Mercedes T-klass i andra skepnader har helt rätt. I grunden är det här en kommersiell bilmodell – Mercedes Citan – utvecklad för hantverkare och yrkesfolk.

Mercedes Citan finns i flera utföranden och med fönster runt om heter den Citan Tourer. Med samma motor och automatlåda som vår T-klass 180 d kostar Citan Tourer Pro från 310.100 kronor. Den har dock inte samma påkostade inredning och exteriöra detaljer.

Däremot finns det en elektrisk eCitan Tourer med 45 kWh batteri och räckvidd på 278 kilometer. Priserna börjar vid 430.500 kronor. Mercedes har visat en elektrisk konceptbil och det är sannolikt att man använder samma teknik som i Renault Kangoo E-tech Electric.

I grunden är T-klass och Citan ett samarbete mellan Mercedes och Renault samt Nissan. Den franska modellen heter Kangoo och alla byggs parallellt i Maubeuge i norra Frankrike.

Nissans version har namnet Townstar Combi, man erbjuder endast bensinmotorer med 130 hk och priserna börjar vid 331.000 kronor.

Mercedes T-klass är den perfekta hundbilen. Det finns flera "pigga" exteriörkulörer att välja mellan.

Hög kvalitetskänsla

Den upplevda kvalitetskänslan i kupén är god. Materialvalen känns rätt för biltypen och det finns massor av förvaringsutrymmen. Svart konstläder med kontrastsöm ger ett påkostat intryck. Och klädseln är väldigt lätt att torka ren.

Mercedes multimediasystem Mbux är standard och styrs via en 7 tum stor pekskärm. Den skärmen hade gärna fått vara lite större, det hade förbättrat tydligheten.

Navigation finns med men eftersom trådlös Apple CarPlay och Android Auto ingår kommer nog de flesta att använda sin favoritapp för körningen, till exempel Waze. Men annars funkar det mesta som en van Mercedesförare förväntar sig.

Knappar och rattar i instrumenteringen känns dock lite ovana, även om känslan är okej. Anledningen är att dessa komponenter lånats från samarbetspartnern Renault. Men fysiska knappar är lättare och snabbare, jämfört med att samla alla funktioner hos pekskärmen.

Mercedes-känsla, helt klart. Snyggt och påkostat.

Dags att summera

Man kan sammanfatta Mercedes T-klass i ett ord: praktisk. För hundägare, campare och de som behöver frakta sportprylar är detta ett mycket prisvärt och bra bilval.

Visst finns det andra bilmodeller som också är praktiska och kan frakta ännu mer, som exempelvis Volkswagen Multivan Life 1,4 eHybrid – som vi långtestat, klicka på länken. Men det är en 5 meter lång bil med ett grundpris som ligger en kvarts miljon över Mercedes T-klass.

Med en längd på 4,5 meter är T-klass lätt att hantera och parkera i stan. Dieselmotorn är lite knattrig men annars är komforten godkänd.

För sitt pris är Mercedes T 180 d generöst välutrustad redan som standard. Inredningen är snygg och känns modern. Konstläder med kontrastsöm är perfekt och lätt att torka av. Apple CarPlay ingår och det är egentligen ingenting man saknar.

Det enda som svider är den höga fordonsskatten de första tre åren. Och möjligtvis också den dåliga stoppningen i baksätet, om man ska åka långt.

Har du en aktiv livsstil, med många fritidsprylar eller hundar, då är det faktiskt svårt att tänka sig en bättre bil än Mercedes T-klass!


TEKNISKA DATA
Mercedes T-klass 180 d 2022

Motor: Rak fyra, turbo, diesel. 1.461 cm3. Toppeffekt 116 hk (85 kW) vid 3.750 rpm, 270 Nm vid 1.750 rpm (kan tillfälligt öka till 89 kW och 295 Nm). Sjuväxlad automatlåda (dubbelkopplingslåda, DCT), framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.498/1.859/1.811 millimeter. Axelavstånd 2.716 millimeter. Tjänstevikt 1.775 kilo. Bagagevolym VDA 517/2.390 liter. Max dragvikt 1.500 kilo. Däckdimension 205/55-R17. 
Prestanda: 0–100 km/h 13,2 sekunder. Toppfart 176 km/h. Bränsleförbrukning 5,7 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 150 g/km.
Pris: Grundpris 282.000 kronor. Pris för denna bil: 356.700 kronor Då ingår bland annat automatlåda (23.400 kr), Premiumpaket (22.000 kr), 17-tumshjul (2.880 kr), Progressive-paket (13.200 kr), takreling (2.880 kr), dragkrok (5.450 kr) och metalliclack (4.890 kr). Alla priser gäller för årsmodell 2022.

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit