Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Lästid: 7 min

Som förare färdas du nästan kusligt tyst och superbekvämt i Mercedes EQE 350+. Släktskapet med lyxkryssaren EQS är tydligt, men lillebror EQE är betydligt ”billigare”. Tyvärr hittar vi även en del plumpar i protokollet.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Räckvidden! 40–45 mil på motorväg är inte många andra som klarar.
  • Detta bara älskar man: Hög teknik- och kvalitetsnivå. EQE ligger i framkant och är prisvärd.
  • Men detta är uselt: Förvånansvärt dåligt baksäte för vuxna. Hur tänkte ni här, Mercedes?

När Mercedes väl bestämde sig för att bygga elbilar gjorde man det med besked. På bara några få år har vi fått en hel uppsjö av alternativ i olika segment och prisklasser.

Nu har turen kommit till att provköra Mercedes EQE 350+. Tekniskt finns det stora likheter med storebrorsan EQS, som vi också testat (klicka för att läsa testet).

Men Mercedes EQE 350+ har betydligt lägre pris och är på sätt och vis en elektrisk version av Mercedes E-klass. Det finns likheter och skillnader mellan EQE och EQS. På gott och ont.

Är Mercedes EQE 350+ den perfekta familjebilen för dig? Det ska vi reda ut. Häng med och läs resten av artikeln!

I framsätet trivs man underbart bra. Den här "lilla" skärmen gillar vi bättre än jättelika Hyperscreen.

Nästan kusligt tyst i kupén

Vi glider ner bakom ratten i EQE och kan inte annat än imponeras av design och materialval. Det här är Mercedeskänsla, precis vad man förväntar sig!

Ska vi jämföra med en konkurrent som Tesla Model S, med ganska sparsmakad inredning, är skillnaden stor. Mercedes levererar lyx, kvalitet och en ombonad känsla.

Med det sagt så är inte den upplevda kvalitetskänslan lika hög som förr i tiden. Den som är petig hittar en del smådetaljer som inte har perfekt passform.

Testbilen är utrustad med tillvalet multikonturstolar med massage (18.700 kr) och de är underbart sköna.

Bilen är även utrustad med ett akustikpaket som ska sänka bullret. Och det märks. Mercedes EQE är nästan otäckt tyst i kupén, trots breda 21-tums lågprofildäck. 

Förra sommaren körde vi storebror Mercedes EQS 580 4Matic (klicka för att läsa testet) och det märks att de här två modellerna delar teknik. Även vår testbil har adaptiva dämpare och luftfjädring. Men vi känner att EQE 350+ är aningen mer fast i fjädringen och inte lika ”fluffig” som EQS 580. Lite smaksak vad man gillar bäst.

Fantastisk räckvidd

Med de adaptiva stötdämparna kan du som förare välja olika profil på bilens chassisättning, från komfort till sport. Skillnaden är dock liten och EQE gör ett mycket bra jobb när den automatiskt anpassar sig till hastighet och körsätt.

Den lite stramare chassisättningen har dock inte inverkat på komforten, som vi bara kan ge högsta betyg. Just fantastisk komfort och lågt buller är nog det som får en del att välja Mercedes EQE framför andra alternativ (Tesla Model S, exempelvis).

Tillsammans med lång räckvidd, förstås. Vi körde 40–45 mil i motorvägstempo – inte många andra elbilar som klarar!

Testbilen har även tillvalet bakhjulsstyrning, vilket är att rekommendera med en så här lång bil på nästan 5 meter. Styrradien blir mindre och det är enklare att manövrera i trånga utrymmen, som ett parkeringsgarage.

Det mest praktiska med baksätet är att ryggen kan fällas ner, om man tillfälligt vill få med sig något skrymmande.

Kyrkbänken där bak

Fram sitter man som sagt som en kung. Men bak är det betydligt sämre, tyvärr.

Den låga taklinjen – som är en del av det hala luftmotståndet – har gjort att vuxna får glida ner i sittdynan för att inte slå i eller behöva vinkla huvudet. Sittdynan i baksätet är dessutom ganska kort, vilket gör det svårt att hitta en bekväm position. Bakvända barnstolar funkar dock bra.

Benutrymmet är väldigt bra, med ett axelavstånd som är över tre meter långt. Men den fördelen räcker inte när takhöjden är så begränsad för de över 175 centimeter.

Baksätet i Mercedes EQE är faktiskt förvånansvärt dåligt. För familjen med barn som ännu inte rakat i höjden är det ett mindre problem. Men man åker inte gärna iväg på långtur med 4 eller 5 vuxna i EQE.

Nästa stora besvikelse är bagageutrymmet. 430 liter är dåligt för en bil som är nästan 5 meter lång. Den lilla bakluckan gör inte saken bättre. Hunden får stanna hemma eller sitta i baksätet. 

Bilen hade varit betydligt mer användbar om Mercedes istället valt en halvkombilucka som storebror EQS har. Eller varför inte göra en kombiversion av EQE? Då hade Mercedes skapat ett helt nytt, intressant och unikt alternativ i det här segmentet.

Mercedes EQE är gjord för att vara maximalt hal i luften, och det syns.

Många valmöjligheter

Designen på Mercedes EQE handlar väldigt mycket om att sänka luftmotståndet, och därmed förlänga räckvidden. Siffran för EQE är 0,22 (Cd), bara aningen högre än fantastiskt låga 0,20 för EQS.

Räckvidden för Mercedes EQE anges som ”upp till” 654 kilometer (WLTP), beroende på val av däck.

Som vi kan se är designen på EQE ganska snarlik storebror EQS. Korta överhäng, långt axelavstånd och en speciell front. Gillar man detta eller föredrar mera traditionsenlig Mercedes-design? Smaken är olika, helt klart.

Förutom EQE 350+ erbjuds även mera kraftfulla Mercedes-AMG EQE 43 4Matic (476 hk, räckvidd 505 kilometer, från 1.210.000 kr) samt Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ (625 hk, räckvidd 503 kilometer, från 1.285.000 kr).

De som vill sänka priset något kan välja EQE 300 (245 hk, räckvidd 606 kilometer, 770.000 kr) eller EQE 350 (292 hk, räckvidd 606 kilometer, från 829.000 kr) samt EQE 350 4Matic (292 hk, räckvidd 604 kilometer, från 863.000 kr). Ytterligare ett alternativ ”under” AMG-versionerna är EQE 500 4Matic (408 hk, räckvidd 612 kilometer, från 1.030.000 kr).

Totalt finns det alltså 7 olika EQE-versioner hos Mercedes. Första årsmodellen är 2022 och begpriserna börjar vid 800.000 kronor.

Här ser vi ett utförande av EQE med ljus klädsel. Nackstöden sitter precis under taket. Ont om plats för långa.

Bra – men inte bäst

Vår testbil är utrustad med en ”vanlig”, stående 12,8 tum pekskärm i mitten och ytterligare en 12,3 tum skärm framför ratten. Som tillval finns Hyperscreen med tre integrerade skärmar som är 1,4 meter bred och sträcker sig från dörr till dörr.

Hyperscreen är imponerande med sin storslagenhet men ärligt talat så räcker den vanliga pekskärmen. Det finns gott om möjligheter att göra personliga inställningar.

Infotainmentsystemet, som Mercedes kallar för MBUX, är välbekant för de som kört en Mercedes. Röststyrning är förstås integrerat men har lite problem att förstå vad vi säger. Design och menyer är snygga och logiska. Man lär sig snabbt att orientera rätt bland funktionerna.

Med det sagt så skulle vi inte ha något emot några fler fysiska knappar och rattar. Ibland blir det onödigt krångligt att leta sig fram till en justering. Fortfarande håller vi det Google-baserade systemet hos Polestar 2 (klicka för att läsa testet) som det bästa och mest lättanvända på marknaden.

Mercedes EQE har ett långt axelavstånd och korta överhäng.

Laddar snabbt

Snabbladdningen kan ta emot upp till 170 kW i Mercedes EQE, vilket är relativt högt. Det innebär att man kan fylla på 250 kilometer räckvidd med endast 15 minuters laddning.

Att gå från 10 till 80 procent laddning går på 28 minuter, med en DC-snabbladdare som ger 170 kW eller mer.

Med laddbox och 11 kW växelström (standard) så behövs det nästan 10 timmar att gå från 0–100 procent laddning. Med tillvalet 22 kW halveras den tiden.

Batterigarantin är ovanligt generös och gäller i 10 år eller 25.000 mil.

Dags att summera

Är då Mercedes EQE 350+ den perfekta bilen för dig och familjen? Kanske, om inte baksätets brister är ett stort minus.

Jämförelsen med storebror EQS är svår att undvika. Rent ekonomiskt är EQE ett ”fynd” då man i runda slängar hamnar en halv miljon lägre i inköpspris.

Mercedes EQE må vara prisvärd jämfört med EQS men det handlar ändå om en rejäl slant. Med några trevliga tillval hamnar man snabbt på ”fel” sida om miljonstrecket.

Men med detta sagt så är Mercedes EQE 350+ en elbil som bjuder på lång räckvidd, fantastisk komfort och en väldigt tyst kupé. Den upplevda kvalitetskänslan håller hög klass och hela bilen känns modern.

På tal om modern så är det något som också präglar designen på EQE. Lågt luftmotstånd har fått styra utseendet. Det är förmodligen så att inte alla gamla Mercedes-kunder gör vågen när de ser EQE eller EQS …

Den som fattar beslutet att köpa en Mercedes EQE 350+ sitter förmodligen i framsätet och då är inte takhöjden bak avgörande. Bara att gratulera till ett bra val!

Bakluckan är inte stor. En halvkombilucka som på EQS hade varit bättre. Eller varför inte en kombi?


TEKNISKA DATA
Mercedes EQE 350+ 2022

Motor: Synkronelmotor. Toppeffekt 292 hk (215 kW), 565 Nm. Bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.946/1.961/1.512 millimeter. Axelavstånd 3.120 millimeter. Tjänstevikt 2.505 kilo. Bagagevolym VDA 430 liter. Snabbladdning DC 170 kW. AC-laddare, 11/22 kW. Max dragvikt 750 kilo. Däckdimension fram 255/35-R21, bak 285/30-R21. Batterikapacitet 100/90,6 kWh (brutto/netto).
Prestanda: 0–100 km/h 6,4 sekunder. Toppfart 210 km/h. Energiförbrukning 15,9–18,7 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 654 kilometer (WLTP). 
Pris: Grundpris 836.000 kronor. Pris för denna bil: 1.172.700 kronor. Exempel på tillval: Luftfjädring Airmatic med adaptiva, elektroniska stötdämpare (22.400 kr), multikonturstolar med massage (18.700 kr), innertak i Microcut (21.700 kr), AMG lättmetallfälgar 21” (23.000 kr), bakaxelstyrning 4,5 grader (16.600 kr), SE-edition (7.000 kr), AMG Line exteriör (46.900 kr), Premiumpaket Plus (160.000 kr), akustik komfortpaket (11.500 kr) och mörktonade rutor bak (5.000 kr). Den här modellen hade ett lägre grundpris när byggdes (759 900 kr), jämfört med dagens pris.

 

Liknande artiklar:

 

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit

Mercedes EQC 400 4Matic – med rätta lyxkänslan

Mercedes EQB 350 4Matic – familjens bästa elbil