Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Lästid: 11 min

Med nästan 500 hk är Nio ET5 en kraftfull mellanklassare som kan utmana de flesta premiummodeller. Förmånsvärdet är lågt och unikt för Nio är möjligheten till batteribyte. Kanske är Nio ET5 den perfekta familjebilen för dig?

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Det går att byta batteri istället för att snabbladda.
  • Detta bara älskar man: Hög kvalitetskänsla, enkla och smarta funktioner.
  • Men detta är uselt: Infotainmentsystemet är inte kul, inget Apple Carplay. Batterihyran är hög.

Du och familjen är redo att ta klivet till elbil. Men inte en Tesla Model 3, som redan står på de flesta uppfarter i kvarteret.

Gärna något med bättre kvalitetskänsla, snygg design och helst ett lågt förmånsvärde. Då kan Nio ET5 vara precis rätt.

Precis som med storebror EL7 (läs provkörningen genom att klicka på länken) så har Nio ET5 en unik egenskap: batteribyte. Förutom att snabbladda och ladda hemma så kan hela batteriet bytas på 5 minuter. Det gör det enklare för de som fortfarande tvekar inför en elbil.

Med nästan 500 hk är Nio ET5 riktigt kvick. Och skulle utrymmena inte räcka så kommer ET5 snart i ett kombiutförande med namnet Touring.

Nackdelar? Jodå, ingen bil är helt perfekt och det finns en del att anmärka på också. Fortsätt läsa så ska vi se om Nio ET5 är rätt val för dig och familjen.

När alla bygger suvar så är det härligt att se en klassisk sedanmodell.

Varför så högt?

När vi hoppar in bakom ratten är det två saker som märks direkt. Designen är verkligen sparsmakad och antalet knappar mycket få. Men materialkänsla och utseende skapar ändå en ombonad miljö.

Det andra, starka intrycket är den höga sitthöjden. I en mellanklass sedanbil brukar man sitta ganska lågt men inte i Nio ET5. Sannolikt är det batterilådan i golvet som höjer upp sittpositionen. Trångt blir det dock inte, även med 185 centimeter så finns det marginal upp till panoramataket.

I baksätet sitter två vuxna hyggligt bekvämt, även de med marginal upp till taket. Möjligen kan man med lite god vilja även sitta tre vuxna bak, om det inte är en allt för lång resa. 

Golvhöjden märks även bak och man sitter ganska högt med knäna. Fotutrymmet under framstolarna är verkligen begränsat, det är nog bara barn som får in skorna där. Baksätet har dubbla isofixfästen för barnstolar.

Under fjärde kvartalet ska ET5 Touring börja levereras i Sverige.

Vänta på kombin 

Bagageutrymmet är ganska brett och men inte speciellt djupt/högt. Stora resväskor eller en stor barnvagn kan bli svårt när det bara ryms 386 liter. Bagageluckan är inte av typ halvkombi – som vi hade föredragit – utan rätt liten, inte helt olik den i Tesla Model 3.

Baksätesryggen går att fälla, i två delar. Då får man plats med lite längre föremål, exempelvis platta paket från möbelföretaget med fyra bokstäver.

De som behöver större utrymmen kan dock hejda sig några månader tills Nio börjar leverera ET5 Touring – en kombi! Elbilar i kombiutförande är fortfarande mycket sällsynta så Touring blir ett välkommet bidrag. Bagageutrymmet är 450 liter och det växer till 1.300 om man fäller baksätet.

Tyvärr är inte sikten bakåt den bästa i ET5. I backspegeln så ser bakrutan ut som ett brevinkast. Dock får man hjälp att hålla koll på bakomvarande fordon av de utmärkta sensorerna.

Nästan alla fysiska knappar är borta i Nio ET5.

Häftiga prestanda

Nio ET5 är en kul bil att köra, vilket till stor del har att göra med att den är så kraftfull. 490 hästkrafter och 700 newtonmeter, i princip från ”tomgång”, är väldigt mycket för en familjebil.

Av någon anledning har Nio valt att gömma toppeffekten i tre olika steg, eller körprofiler. Det är först när man väljer läget ”Sport Plus” som all kraft finns tillgänglig. Accelerationen de första 20 metrarna är i det närmaste brutal och 0–100 km/h avverkas på bara 4,0 sekunder.

Den tjocka och kantiga ratten skulle gärna få förmedla en bättre styrkänsla, men Nio ET5 är inte sämre på detta område än de flesta elbilar.

Hjulupphängningen förmedlar en trygg känsla. Precis som med alla andra elbilar så är det rätt många kilo som förflyttar sig, vilket inte går att trolla bort på något enkelt sätt. Nio ET5 är ingen sportbil men väl en kul familjesedan med sportbilsprestanda när det gäller accelerationen.

Komfortmässigt får ET5 godkänt med en silverstjärna i marginalen. I lägre hastigheter är det tyst i kupén men det tillkommer ett visst vindbrus högre upp i fart.

I stort sett alla funktioner styrs via pekskärmen. Inte det snabbaste sättet, tyvärr.

Inget Apple Carplay

Som vi ser finns det inte många fysiska knappar i Nio ET5. Några på ratten och faktiskt även fyra knappar i förardörren för elhissarna till fönstren.

Allt annat sköts via den stående pekskärmen på 12,8 tum. Eller via Nomi, det runda huvudet på instrumentbrädan som ska förkroppsliga röststyrningen.

Än så länge kan Nomi inte svenska – men faktiskt norska – så enklast är att testa engelska. Man får ropa ”Hey Nomi!” och sen vänta några sekunder tills hon svarar. Först då får man be om information eller den funktion man önskar. Men även med ditt bästa skolengelska uttal så har Nomi ofta svårt att förstå.

När man väl lärt sig pekskärmen fungerar de flesta kommandon relativt smidigt. Dock skulle vi rekommendera nybörjare att stå still med bilen, i början. Nios skärm är inte alls lika lätt att förstå som Polestars Android Automotive system, ett samarbete med Google.

Vingelvarning och hastighetsvarning upplevs mest som irriterande och för att slå av dessa måste man in i pekskärmens menyer. Vilket behöver upprepas varje gång bilen startas. Enerverande i längden.

Precis som Tesla så har Nio fattat det strategiska beslutet att se Apple och vissa andra mjukvaruföretag som konkurrenter. Därför har inte Nio någon anpassning till Apple Carplay och Android Auto. Vilket är rätt trist …

Vår testbil är på väg att byta batteri.

Unikt batteribyte

Det mest unika med Nios bilmodeller är helt klart möjligheten att byta batteri – som ett alternativ till snabbladdning.

Just nu finns det 7 Power Swap-stationer i Sverige och fler planeras nästa år. Nios målsättning är att antalet stationer ska växa snabbt de närmaste åren. Globalt finns det cirka 1.700 Power Swap-stationer och merparten av dessa återfinns i hemlandet Kina.

Vi har provat att byta batteri och lite ovant är det, första gången. Men egentligen mycket enkelt, dock måste man föranmäla lite innan till stationen att man tänker byta batteri. Sen är det bara att låta bilen köra in och allt sker automatiskt på cirka 5 minuter.

Nuvarande Power Swap-stationerna ligger en bit från huvudlederna. Att svänga av, leta upp stationen och sedan köra tillbaka till motorvägen tar också tid. Totalt sett tar alltså ett batteribyte längre tid än de 5 minuterna som själva bytet kräver.

I augusti öppnade Nio en ny typ av Power Swap station i Stockholm. Den stationen rymmer nästan dubbelt så många utbytesbatterier och tiden för ett byte är förkortat till 4 minuter. Alla nya stationer som byggs i Sverige blir i samma utförande, det som Nio kalla för "tredje generationen" Power Swap.

Svårt att enas om standard

Många ställer sig kanske frågan varför det inte finns en gemensam standard för batterier som flera biltillverkare kan använda. En sådan standard hade varit mycket svår att genomföra, inte minst för att flera tillverkare använder batterilådan som en integrerad och ”bärande” del av chassit.

Man kan likna tekniken vid en bärande vägg i ett hus. Tar du bort en bärande vägg så riskerar taket att rasa ner.

Batteribyte kan också ses som en typ av försäkring. Nio kontrollerar de batterier man får in och ser till att de som hyrs ut alltid är 100 procent fungerande med full kapacitet.

Med alla sensorer och kameror är det inte svårt att placera bilen.

Det ekonomiska

En nackdel med Nios batteribyten är att tjänsten bara är tillgänglig för de som hyr sitt batteri ("Battery-as-a-service" som det heter). Eller hyr/privatleasar sin Nio ("NIO Subscription").

De som väljer att köpa både sin Nio och batteripaketet kan inte byta batteri utan får snabbladda eller ladda hemma, precis som med andra elbilar. ET5 med 75 kWh batteri kostar 686.000 kronor, med 100 kWh batteri är priset 796.000 kronor.

Den andra nackdelen är kostnaden för batterihyra. Batteriet på 75 kWh kostar 1.799 kronor i månaden att hyra, stora batteriet på 100 kWh kostar 2.999 kr/mån.

Allt sammantaget så hamnar Nio ET5 på en klart högre nivå jämfört med exempelvis Tesla Model 3 Long Range Dual Motor med ungefär samma prestanda men längre räckvidd (börjar vid 599.990 kr). Polestar 2 Long range Dual motor med 421 hk och räckvidden 593 kilometer kostar från 674.000 kronor. 

Nio ET5 går att privatleasa, i skrivande stund är priset från 10.899 kronor i månaden med ”lilla” batteriet på 75 kWh. Vill man ha 100 kWh batteri börjar priset vid 13.410 kr/mån. Låter kanske mycket, men då ingår försäkring, service och batteribyten (under resten av 2023).

Betydligt bättre blir det om man kan ha Nio ET5 som förmånsbil, via sin arbetsgivare. Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är 2.850 kronor per månad med 75 kWh batteri, 3.750 kr/mån med 100 kWh batteri.

Den lilla skärmen framför ratten visar den viktigaste informationen.

Ladda inte – byt istället

Snabbladdningen med likström, DC, är på 125 kW (100 kWh) respektive 140 kW (75 kWh). Nio ET5 är alltså inte riktigt i nivå med de bästa konkurrenterna.

Att snabbladda 10–80 procent tar 30 minuter för 75 kWh-batteriet, 40 minuter med 100 kWh-batteriet. Sen går det givetvis att byta batteri också, för den som hyr batteriet och har tillgång till en av Nios Power Swap-stationer.

Det finns nu 7 Power Swap-stationer i Sverige och 26 i Europa. Nios nätverk för batteribyte växer i snabb takt för att göra långresor enklare, både i Sverige och Europa.

Med en laddbox hemma eller på jobbet får man lägst driftkostnader. Jämfört med en konventionell bensin- eller dieselmodell handlar det om minst en halvering när man ”tankar” el istället för fossilbränsle.

Den inbyggda ombordladdare på 11 kW behöver 7 timmar och 45 minuter att ladda från 0–100 procent med 75 kWh batteriet, motsvarande för 100 kWh är 9 timmar och 45 minuter.

Någon V2L-funktion (vehicle to load), som gör att bilen kan ladda upp andra strömförbrukare, finns inte hos Nio ET5. Värmepump är standard, viktigt speciellt på vintern.

Enkelt, snyggt och avskalat. Men fina materialval, genomgående.

Hög säkerhetsnivå

Säkerhetsmässigt ligger Nio ET5 på en mycket hög nivå. Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har krocktestat ET5 och det blev full pott – 5 stjärnor. Även i de fyra delmomentet blev det höga betyg.

De flesta har nog noterat de uppstickande små ”hornen” i ovankant på vindrutan. Här har Nio placerat en del av de sensorer som behövs till förarassistans och säkerhetssystem.

I mitten sitter en långverkande och framåtriktad Lidar-sensor. Det är en typ av ljusradar som ritar en finmaskig, tredimensionell karta av trafiken framför bilen. Till detta kommer en mängd kameror, radarsensorer, ultraljudssensor, med mera. Sammanlagt 33 sensorer.

Med hjälp av lidar-sensorn kan Nio ET5 identifiera ett fordon nästan 700 meter framför bilen, gångtrafikanter på drygt 200 meter. På skärmen ritar bilen upp omgivningen och på skärmen ser man vilka bilar som ligger framför eller bakom, lastbilar och bussar får sina egna markeringar.

Allt sammantaget så känns det som att Nio verkligen tagit i från tårna för att göra körningen säkrare. Det är bra och inte minst viktigt är att alla dessa säkerhetssystem är standard i ET5.

Det finns även en stor potential för autonom körning, men där återstår det mycket utvecklingsarbete. I nuvarande utförande så är man på helspänn när bilen ska köra själv, det är i praktiken ingen hjälp till föraren.

Kan det vara italienska Brembo som levererar bromsarna? Jodå, det är det!

Dags att summera

Ska vi skriva en lista med positiva egenskaper hos Nio ET5 blir den ganska lång. De viktigaste punkterna är hög säkerhetsnivå, fin kvalitetskänsla och roliga köregenskaper.

Men det helt unika är möjligheten att byta batteri som komplement till att snabbladda. När det finns fler Nio Power Swap Stations i Sverige kan möjligheten till batteribyte bli ett avgörande argument för många som ska välja bil.

Utrymmesmässigt har Nio ET5 sina begränsningar. Men som vi vet kommer ET5 Touring under slutet av året, dessutom en ny suv i mellanklassen – EL6.

Listan över negativa egenskaper blir kortare. Avsaknaden av Apple Carplay och Android Auto är en. Men viktigast för de flesta är förmodligen finansieringen. Nio ET5 ligger högt i pris om man jämför med exempelvis Tesla Model 3 och Polestar 2.

Batteribyte är bara tillgängligt för de som hyr batteriet eller leasar bilen. Vingelvarning och hastighetsvarning är mest irriterande och måste avaktiveras varje gång man startar bilen.

Allt sammantaget så hamnar den månatliga kostnaden för en Nio ET5 på en nivå som inte passar alla. Den blir dessutom så dyr att den hamnar farligt nära konkurrenter som exempelvis Mercedes EQE Sedan.

Har du däremot möjligheten att välja ET5 som förmånsbil, via arbetsgivaren, så är situationen den omvända. Med en nettokostnad som startar vid 2.850 kronor per månad är Nio ET5 ett klipp!

TEKNISKA DATA
Nio ET5 2023

Motor: Två elmotorer, fram (150 kW) och bak (210 kW). Sammanlagd toppeffekt 490 hk (360 kW), 700 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.790/1.960/1.499 millimeter. Axelavstånd 2.888 millimeter. Tjänstevikt 2.285 kilo. Bagagevolym 386 liter. Max dragvikt 1.400 kilo, elektrisk dragkrok är standard. Däckdimension 245/45-R19. 
Prestanda: 0–100 km/h 4,0 sekunder. Toppfart 200 km/h. Energiförbrukning 155–168 Wh/km (WLTP). Maximal räckvidd enligt WLTP-normen: upp till 456 kilometer med 75 kWh batteri, 590 km med 100 kWh batteri. Maximal snabbladdning: 140 kW med 75 kWh batteri, 125 kW med 100 kWh batteri.
Pris: Grundpris utan batteri 556.000 kronor. De som väljer att hyra 75 kWh batteri betalar 130.000 kronor och sedan 1.799 kr/mån i hyra. Väljer man att hyra ett 100 kWh batteri betalar kunden 240.000 kronor och sedan 2.999 kr/mån i hyra. De som inte vill hyra köper ET5 med 75 kWh batteri för priset 686.000 kronor, med 100 kWh batteri är priset 796.000 kronor. Tillval för denna bil: komfortpaket, 15.000 kronor. Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är 2.850 kronor per månad med 75 kWh batteri, 3.750 med 100 kWh batteri. 

Glastak hela vägen. Men ändå är inte sikten bakåt speciellt bra.

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit