Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Lästid: 8 min

Skodas varumärke väcker inga himlastormande känslor, men Enyaq iV 80x Sportline är ändå en charmör av rang. Dessutom ombonad och prisvärd. Kanske din nya familjevagn?

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Skoda är bättre än du tror.
  • Detta bara älskar man: Prisvärd och bra räckvidd.
  • Men detta är uselt: Inte speciellt unik.

När Volkswagen köpte den tjeckiska biltillverkaren Skoda 1991 hade man en plan. Skoda skulle erbjuda bra och prisvärda bilmodeller. Men inte för bra – då skulle VW:s egen försäljning drabbas.

Den gamla planen gäller inte längre. Skoda delar förvisso teknik med ”mamma” Volkswagen men varumärket står idag för mycket mer än förnuftiga bilar. Skoda gör kanske till och med bättre bilar än Volkswagen?

Eftersom vi tidigare provkört Volkswagen ID.5 Pro Performance och Audi Q4 e-tron 40 Proline är det nu dags att detaljstudera den interna kannibalismen.

Alla tre vilar på samma tekniska plattform, ändå är de ganska olika. Är då Skoda Enyaq iV 80x Sportline en bättre bil än sina koncernsyskon?

Och viktigaste frågan är förstås: är Enyaq den bästa bilen för dig? Häng med i texten så ska vi besvara alla frågor!

Design är alltid en fråga om tycke och smak. Men nog har Skoda fått till det bra med Enyaq?

Tydligt släktskap

Ger vi oss ut genom staden och till landsvägen så är det uppenbart att Skoda Enyaq har ett tydligt släktskap med Audi Q4 och VW ID.5. Samma trygga, värdiga och understyrda beteende.

Audi Q4 är roligast att köra av dessa tre syskon. Men Enyaq är inte långt efter. Vår testbil har inte det adaptiva chassit – som fått beröm i flera tester – men känns ändå som en välavvägd kompromiss mellan komfort och stramhet.

Däremot hade testbilen de största fälgarna som mäter 21 tum. Lågprofildäcken stjäl förmodligen en del komfort jämfört med 20-tumshjul. Någon sportbil är inte Enyaq men det var heller inte vad vi förväntade oss.

Bullernivån är mycket låg i Enyaq och vindbruset är diskret, förmodligen för att luftmotståndet är riktigt bra på bara 0,267. Akustikglas (laminerade) är standard. Det är nästan lika tyst i Enyaq som i Mercedes EQS, men bara nästan (klicka för att läsa mer om EQS).

Sportline-modellen är mera påkostad som standard.

Bra – men Audi är bäst

I kupén upplever man en relativt hög kvalitetskänsla, bättre än du förväntat dig i en Skoda. Men Enyaq ligger inte riktigt på samma höga nivå som Audi Q4.

Det som skiljer de tre syskonen åt är att Audi Q4 har ett helt eget gränssnitt på sitt infotainmentsystem – dessutom en stor skärm som huvudinstrument framför ratten. På detta område är Q4:an överlägset bäst och minst buggig av de tre.

Men Enyaq har fler fysiska knappar än VW ID.4 och ID.5 (coupéversionen). Framför allt är rattknapparna bättre hos Skoda. Både VW och Skoda har en märkligt liten skärm framför ratten där allt för mycket information trängs. Däremot har Enyaq en större, centralt placerad 13-tums pekskärm som standard, vilket är bra.

Vår testbil var utrustad med paketet Infotainment Plus för 9.900 kronor, där navigationssystem och en ”HUD” ingår. Head-up Display innebär att en bild projiceras på vindrutan med de viktigaste funktionerna, som exempelvis hastighet.

Ett bra tillval då man inte behöver sänka blicken. Men det grafiska utförandet är inte speciellt snyggt, tyvärr.

Vår provkörning pågick i två veckor och under den tiden var det bara någon enstaka gång som infotainmentsystemet kändes segt. Betydligt stabilare än i VW ID.5.

Ingen superlyx, men ändå väldigt ombonat och trevligt.

Rymlig men inte stor

Utrymmena i Skoda Enyaq är hyggliga, ungefär så bra man kan förvänta sig i en bil som är 465 centimeter lång.

Tre vuxna får svårt att få plats i baksätet under några längre sträckor. Bredden är smal, även om takhöjden är okey. Barnstolarna gick in bak men det var på håret och de fick lirkas in och ut.

Hunden får plats bakom baksätet men ska man även få med sig barnvagnen blir det svårt. Enyaq är inte trång men den större familjen får leta upp något annat. Kanske en Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid (klicka för att läsa mer).

Hög standard

Utrustningsnivån i standardutförandet är mycket bra hos Skoda Enyaq. Vid en hastig titt så ser Skodan dyrare ut än VW ID.4/ID.5 och Audi Q4 men prisbilden blir den omvända när man jämnar ut utrustningsnivån hos de tre syskonen – då är Enyaq istället billigast och mest prisvärd.

Luftvärmepump är standard hos Enyaq, vilket är viktigt för räckvidden vid kall väderlek. Dessutom en bra komfortfunktion på sommaren då kupén kan kylas via appen i telefonen.

Backkamera och adaptiv farthållare är också standard. Liksom alldeles utmärkta LED-Matrix strålkastare.

Några av de tillval som man kan ”plussa på” till Enyaq är elektriskt utfällbar dragkrok (10.900 kronor). Panoramaglastaket kostar ungefär lika mycket men är förhållandevis litet, i baksätet har man inte mycket glädje av glastaket.

Vill man ha elektroniskt styrda stötdämpare, ”adaptivt chassi” som Skoda kallar det, får man välja till Advanced + Max Paket för 48.300 kronor. Då ingår också parkeringsminne och 360-kamera.

Ett märkligt val Skoda gjort är att inte ha sidokrockkuddar bak som standard, de kostar 4.400 kronor extra men känns som självklara. Sätt kryss i den rutan.

Skoda Enyaq Coupé är ett alternativ numera, ungefär som VW ID.5.

Familjen Enyaq

Svensk säljstart för Skoda Enyaq var i början av 2021. Under de två år som gått har utbudet breddats till en hel liten familj av mer eller mindre påkostade Enyaq-syskon. Dessa finns idag:

• Enyaq iV 80. Instegsmodell med upp till 538 kilometer räckvidd. 204 hk. Bakhjulsdrift. Grundpris 640.500 kronor.

• Enyaq iV 80x. med upp till 515 kilometer räckvidd. 265 hk. Fyrhjulsdrift. Grundpris 665.800 kronor.

• Enyaq Sportline iV 80. Mer påkostad grundutrustning med upp till 533 kilometer räckvidd. 204 hk. Bakhjulsdrift. Grundpris 658.100 kronor.

• Enyaq Sportline iV 80x. Mer påkostad grundutrustning med upp till 510 kilometer räckvidd. 265 hk. Fyrhjulsdrift. Grundpris 683.400 kronor.

• Enyaq RS iV. Sportigaste modellen med upp till 514 kilometer räckvidd. 299 hk. Fyrhjulsdrift. Grundpris 699.000 kronor.

• Enyaq Coupé iV 80. Suvcoupé med upp till 546 kilometer räckvidd. 204 hk. Bakhjulsdrift. Grundpris 670.300 kronor.

• Enyaq Coupé iV 80x. Suvcoupé med upp till 522 kilometer räckvidd. 265 hk. Fyrhjulsdrift. Grundpris 695.700 kronor.

• Enyaq Coupé RS iV. Sportig suvcoupé med upp till 520 kilometer räckvidd. 299 hk. Fyrhjulsdrift. Grundpris 699.000 kronor.

Lite smalt för tre vuxna, men takhöjden är bra.

Se upp med inroparen

Från början fanns också Enyaq 60 med bakhjulsdrift, 58 kWh batteri (netto), 180 hk och en räckvidd på upp till 408 kilometer. Men den erbjuds inte på svenska marknaden sedan 2022. Budgetmodellen Enyaq 50 (148 hk) togs aldrig in till Sverige.

Det finns gott om begagnade Enyaq, både 60- och 80-modeller, på exempelvis Blocket. Modellen är mycket populär i Sverige och antalet registrerade bilar närmar sig 8.000.

Är du spekulant på en Enyaq 60 är det viktigt att komma ihåg att värmepump inte var standard (fanns som tillval) och snabbladdningen nådde endast 50 kW (större med tillval). Kontrollera dessa tillval innan du slår till.

Priserna har stegvis justerats upp under de två år som Enyaq funnits på marknaden, men nu är frågan vad som händer efter Teslas besked att sänka priserna på Model 3 och Model Y med som mest 150.000 kronor (klicka för att läsa mer). Måste Skoda följa med nedåt?

Begagnatpriserna börjar med några enstaka exemplar under 480.000 kronor. Merparten ligger dock betydligt högre och grundtipset är att vänta ett halvår med begagnatköp av Enyaq, priserna på elbilar lär gå ner under 2023.

Lågt luftmotstånd sänker energiförbrukningen hos Enyaq.

Ganska energisnål

Den elektriska räckvidden hos Skoda Enyaq iV 80x Sportline är 495–510 kilometer, enligt den standardiserade mätnormen WLTP. Det är cirka 20 kilometer kortare än den tvåhjulsdrivna Sportline iV 80.

Räckvidden är alltså bra, i nivå med jämförbara konkurrenter i detta segment. Praktiska tester som motortidningar gjort visar att Enyaq är lite bättre på att snåla med energin jämfört med Audi Q4 och VW ID.4.

Den inbyggda omformaren av växelspänning till likspänning har kapaciteten 11 kW, alltså den mängd ström som de flesta laddboxar maximalt kan ge. Då laddar man från 0–100 procent på 7,5 timme.

Snabbladdaren kan som mest ta emot 135 kW och med en tillräckligt kraftfull laddstolpe ska det gå att komma från 10–80 procent på 36 minuter. Kapaciteten har ökat till 175 kW efter uppgradering under 2022.

Varför brukar alltid 80 procent användas som ”gräns” när man anger laddtid vid snabbladdning? Det beror på att motståndet ökar i batteriet, ju mer fulladdat det blir. Att gå de sista 20 procenten upp till 100 – vid snabbladdning – tar i sammanhanget lång tid och blir missvisande.

Den lilla skärmen framför ratten känns fjuttig. Men 13-tums pekskärm i mitten är bra.

Dags att summera

Vi skrev i början att Skoda inte längre bara handlar om att erbjuda förnuftiga bilar. Men det är svårt att komma undan att Enyaq känns precis så – förnuftig.

Skoda Enyaq iV 80x väcker inga himlastormande känslor men Sportline-utförandet känns påkostat och ombonat. Dessutom prisvärt, när vi jämför med Audi Q4 och VW ID.4. Även Enyaq finns i ett mera flärdfullt utförande som suvcoupé, precis som VW ID.5.

Lägg till detta att Skoda Enyaq har tre år nybilsgaranti och servas vartannat år (fritt miltal). Fyrhjulsdrift känns tryggt och det som behövs ibland för att ta sig upp för en brant backe. Fem krockstjärnor hos Euro NCAP bidrar också till trygghetskänslan.

Är du och familjen redo att ta klivet till en elbil är Skoda Enyaq iV 80x Sportline en modell med många fördelar och väldigt få nackdelar. Känns nybilspriset för högt så finns det gott om begagnade Enyaq som är 1–2 år gamla.

Ett annat alternativ är att privatleasa, från cirka 6.000 kr/mån. Det går även att ta över någon annans leasingkontrakt och förhandla sig fram till ett bra avtal.

TEKNISKA DATA
Skoda Enyaq iV 80x Sportline 2022

Motor: Dubbla elmotorer. Toppeffekt 265 hk (195 kW), 425 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.653/1.879/1.620 millimeter. Axelavstånd 2.765 millimeter. Tjänstevikt 2.344 kilo. Bagagevolym VDA 585/1.710 liter. Max dragvikt 1.200 kilo. Däckdimension 235/45-R21 (fram), 255/40-R21 (bak). Batteristorlek (netto) 77 kWh (brutto 82 kWh).
Prestanda: 0–100 km/h 6,9 sekunder. Toppfart 160 km/h. Energiförbrukning 16,9–18,4 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 513 kilometer. Snabbladdning 175 kW.
Pris: Grundpris 683.400 kronor. Pris för denna bil: 738.700 kronor.
 

Grillen är upplyst, när det är mörkt. Kanske lite för mycket bling-bling för en del?

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit