Bilåret 2022 kan summeras – här är vinnare och förlorare

Bilåret 2022 kan summeras – här är vinnare och förlorare

Lästid: 5 min

Nybilsproduktionen haltade och på begagnatmarknaden var det hela havet stormar. Det gick upp och det gick ner, men nu kan se vilka som blev vinnare och förlorare under 2022.

Text: Pär Brandt

I framtidens historieböcker kommer 2022 vara ett år att minnas. Mest av tråkiga anledningar, tyvärr.

Europa drabbades återigen av ett fullskaligt krig. Förutom allt mänskligt lidande påverkade det även bilindustrin, som redan var hårt drabbad av komponentbrist under pandemin.

När vi ska summera 2022 handlar det inte enbart om vilken tillverkare som hade de mest attraktiva bilmodellerna – utan vem som trots alla bekymmer kunde leverera.

Det osäkra läget och hushållens allt sämre ekonomi syns också i nybilsregistreringarna, som sjönk med 4,3 procent under 2022 (jämfört med fjolåret). Totalt registrerades 288.003 personbilar, vilket är den lägsta siffran på 13 år.

Volvo Cars är en av de biltillverkare som haft stora problem med komponentbrist. Trots det registrerades 45.883 Volvobilar under 2022. Därmed försvarar Volvo sin ställning som marknadsledare i Sverige, en position man haft i 65 år.

Bästsäljande bilmodell blev Volvo XC40 (14.252 bilar) och på andraplats hittar vi XC60 (12.009 bilar). Tredjeplatsen gick till Kia Niro (8.909 bilar) och strax efter på fjärdeplatsen kommer den första renodlade elbilen, Volkswagen ID.4 (8.874 bilar).

Elbilar har varit vinnare, men nu vänder begagnatpriserna nedåt.

Starkt uppåt för laddbart

Under 2022 fortsatte elektrifieringen. Allt fler bilköpare har insett att elbilarnas snåla driftkostnader, låga fordonsskatt och höga andrahandsvärde är bäst för plånboken. Dessa fördelar uppväger det dyrare inköpspriset.

Andelen laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) ökade till 56 procent under 2022, jämfört med 45 procent under 2021. Ändrade skatteregler sänkte dock intresset för laddhybriderna, som minskade med 15 procent.

Den riktiga smällen för elbilar kom på kvällen den 8 november. Med endast ett dygns varsel meddelade regeringen att man helt tar bort miljöbonusen på elbilar! Därmed blev i praktiken de flesta elbilar 70.000 kronor dyrare.

Redan 12 juli bestämde regeringen att inga elbilar över 700.000 kronor skulle få miljöbonusen på 70.000 kronor.

En av ”förlorarna” under 2022 blir alltså de som haft planer på att ta klivet till en elbil. Den kalkylen har blivit betydligt dyrare i år.

Privatleasingen dyker

Regeringens beslut att ta bort miljöbonusen på elbilar har fått stora konsekvenser på ett annat område inom bilhandeln: privatleasing.

De flesta bilar privatleasas under 36 månader. Ett högt andrahandsvärde och miljöbonusen på 70.000 kronor gjorde att finansbolagen kunde erbjuda en mycket förmånlig månadskostnad för elbilar.

Men det går inte längre. Som lök på laxen har Riksbanken dessutom höjt styrräntan kraftigt, vilket också ökar kostnaderna då de flesta leasingavtal har rörlig ränta.

Att privatleasa en elbil idag är i de flesta fall dubbelt så dyrt jämfört med för 1–2 år sedan. Vissa elbilar går inte ens att privatleasa.

Högre styrränta ledde till högre månadsavgifter för de som privatleasar, vilket kom som en total överraskning för flertalet. Även om rörlig ränta nämns i det finstilta i kontrakten så var det många leasingtagare som mindes marknadsföringen. Där stod det uttryckligen ”fast månadskostnad”.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fattade sitt första beslut i början på november och gav leasingtagaren rätt att få tillbaka pengarna. Det ledde i sin tur till ännu flera anmälningar hos ARN.

Sista ordet är inte sagt när det gäller privatleasingen, ARN:s beslut är endast vägledande. Men helt klart är privatleasingen en av ”förlorarna” under 2022 – de goda åren är över!

Företagsköpen minskar, en trend som pågått sedan 2019.

Företag köper färre bilar

En tredje förlorare är bilhandeln själv – och i förlängningen även vi som köper begagnade bilar. Det beror på att företagsförsäljningen har sjunkit.

På den svenska bilmarknaden har företagsförsäljningen varit mycket viktig med en historisk andel kring 60–70 procent. Merparten av dessa bilar används som tjänstebilar, som regel 36 månader. Därefter slussas de ut på begagnatmarknaden.

Men nu sjunker även företagsbilarna, vilket varit en tydlig trend sedan 2019. Det fortsatte nedåt även under 2022 och hamnade på 55 procent.

Om lågkonjunkturen håller i sig kan det leda till uppsägningar och företag som går i konkurs. Då behövs färre tjänstebilar.

När det säljs färre företagsbilar minskar utbudet av begbilar i Sverige. En trend som förstärks av att många ”3-åringar” går på export till Europa, på grund av den lågt värderade kronan (i förhållande till euro).

Minskad nybilsförsäljning innebär att en del bilhandlare får ansträngd ekonomi och i värsta fall tvingas slänga in handsken. Antalet konkurser i bilhandeln ökade tydligt under 2022 och den trenden lär fortsätta i år.

Under hösten 2022 var dieselpriset ibland över 28 kr/l. Huh!

Diesel på väg att utraderas

Tittar vi på vilka bilmodeller som ökar i intresse är det alltså andelen laddbara bilar som är den mest påtagliga trenden.

På andra sidan hittar vi dieselmodellerna, som fortsätter nedåt. Marknadsandelen för dieselbilar var under 2022 endast 11,5 procent, jämfört med 16,1 under fjolåret. Tittar vi på årets sista månad, december, var andelen nere på blygsamma 6,7 procent.

Anledningen att dieselbilarna minskar är förstås det höga bränslepriset. Gasbristen i Europa ökar behovet av olja för uppvärmning, vilket främst drabbar dieseltillverkningen. Kanske går dieselpriset ner något under 2023, men speciellt hoppfullt ser det inte ut.

Det höga bränslepriset har även pressat ner värdet på begagnade dieselbilar. Vill man ha en prisvärd bruksbil så går ”fynden” att hitta bland dieselmodellerna, speciellt de som gått mer än 15.000 mil.

Ren vinst att köpa elbil

Finns det några vinnare inom bilhandeln? De senaste två åren har det tveklöst varit elbilarna som haft en helt osannolikt låg värdeminskning.

I vissa fall har begagnade elbilar till och med gått upp i pris, jämfört med vad de kostade nya. Efterfrågan har vida överstigit tillgången.

Men även här såg vi ett trendbrott under 2022. Allt fler begagnade elbilar och laddhybrider, som rullat som tjänstebilar, kommer ut på marknaden under 2023. Även om efterfrågan är fortsatt hög lär priserna på laddbart gå ner.

Allt fler privatpersoner kommer förmodligen att ta klivet till elbil under 2023, då begpriserna äntligen går ner till en nivå som är inom räckhåll för många hushåll.

Världens dyraste bil, såld av Mercedes till anonym bilsamlare.

Vad vi minns från 2022

Vad hände mer under 2022? Ska vi hålla oss till bilar så kan vi påminna om följande (klicka på länkarna för att läsa mer):

• Kia EV6 utsågs till Årets Bil av den europeiska juryn.
• Klassiska VW-bussen återkom som elbilen ID. Buzz.
• Volvo fyllde 95 år.
• Världens dyraste bil såldes för 1,4 miljarder kronor.
• Volvo ska bygga ny fabrik i Europa.
• Antalet A-traktorer fördubblades, och fick kritik.
• I Norge säljs snart bara elbilar.
• Tesla Model Y är säkraste bilen i krocktest.
• I nya Ford Mustang fortsätter V8-mullret.
• Polestar 3 presenterades.
• Volvo presenterade 7-sitsiga elbilen EX90.
• Liten men säker, Volvo XC40 fick toppbetyg i krocktest.