Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön

Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön

Lästid: 5 min

Väldigt många bilar kör med för lågt däcktryck, vilket ökar slitaget, rullmotståndet och bränsleförbrukningen. Genom att välja rätt däck och hålla koll på däcktrycket kan du spara tusenlappar och samtidigt skona miljön!

Text: Pär Brandt

Bästa sättet att spara pengar är väl att köpa billiga däck? Nej, det är faktiskt tvärtom, budgetdäcken är ofta en dålig affär.

Istället ska du välja däck med ett lågt rullmotstånd och regelbundet kontrollera däcktrycket. Då rullar bilen maximalt lätt, vilket minskar bränsleförbrukningen.

Alla däck (utom dubbdäck) ska vara försedda med en så kallad EU-märkning. Där visas bland annat hur lättrullat däcket är, i en betygsskala från A till E (tidigare G).

Skillnaden mellan bättre och sämre däck är stor, förmodligen mycket större än de flesta bilister är medvetna om. Den skillnaden förstärks förstås av dagens skyhöga bränslepriser.

För en bilist som kör runt 1.500 mil om året kan några betygsklassers skillnad ge en besparing på cirka 500 kronor om året. Och går vi från de sämsta till de mest lättrullade däcken, då kan det handla om upp till 1.500 kronor per år.

Med så stora besparingar i minskad bränsleförbrukning inser alla att några hundralappars skillnad i inköpspris inte ska vara avgörande när man väljer däck. Leta efter däck som har A eller B i rullbetyg!

Läs också: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Har du kollat däcktrycket?

För dig som inte behöver byta däck på ett tag finns det en effektiv metod att spara bränsle. Den är billig och kräver bara att du böjer på benen en gång i månaden: kontrollera däcktrycket!

Tyvärr är det väldigt många bilar som rullar med alldeles för lågt däcktryck. Sannolikt på grund av okunnighet, men kanske också en smula lathet …

Under flera år har en årlig kontroll – kallad för ”Däckrazzia” – visat att bara tre av tio bilförare regelbundet kontrollerar däcktrycket. Var 15:e bil som kontrollerades hade så lågt däcktryck att det kunde jämföras med en punktering, var 7:e bil hade minst 30 procent för lågt däcktryck.

Så handen på hjärtat – när kontrollerade du själv däcktrycket senast?

Här är ett exempel på den nya EU-märkningen, gäller för ett odubbat nordiskt vinterdäck. Rullmotståndet är det nästbästa, vilket sparar bränsle. 

Leta upp rätt däcktryck

Det är den komprimerade luften i däcken som bär upp bilens vikt. Däcktrycket är mycket noggrant utprovat av biltillverkaren för att ge en bra kompromiss mellan säkra vägegenskaper, lågt rullmotstånd och god komfort.

Av den anledningen bör man inte själv experimentera med däcktrycket. Det är biltillverkarens rekommenderade tryck som gäller och dessa anges i manualen. Ibland finns det också klistermärken med siffrorna i dörrarna, dörrstolparna eller på insidan av tanklocket.

De flesta bilmodeller levereras med flera däckdimensioner. Därför gäller det att kontrollera på däcksidan vad som sitter monterat på bilen. 16-tums hjul kan ha ett däcktryck angivet, medan 17-tums hjul har ett annat, och så vidare.

Den här digitala lufttrycksmätaren hittade vi hos Jula, kostar 99 kronor. Lätt att ha med i bilen.

Billig metod att spara

En digital lufttrycksmätare, som den på bilden längst upp, kostar från en 100-lapp och uppåt. Den kan man ha liggande i bilen, vilket är en fördel som vi förklarar längre ned.

De flesta har inte tillgång till tryckluft hemma, utan man passar förmodligen på att kontrollera däcktrycket när man besöker en bensinstation.

Det luriga med däcktryck är att det stiger när bilen körs. Kör man tre kilometer eller längre har däcken blivit så varma att däcktrycket ökat med cirka 0,3 bar.

Har man kört däcken varma gäller det därför att ”plussa på” 0,3 bar ovanpå det rekommenderade däcktrycket. Anges det rekommenderade trycket till exempelvis 2,2 bar så ska det varmkörda däcktrycket fyllas på tills mätaren visar 2,5 bar.

Kalla och varma däck

Biltillverkaren anger alltid rekommenderat däcktryck med ”kalla” däck, det vill säga en bil som stått still några timmar. Därför är det en fördel att ha en egen tryckmätare i bilen och mäta när bilen stått parkera. Helst över natten.

Om däcken ska ha exempelvis 2,2 bar och du mäter det kalla trycket hemma till 2,0 bar är det skillnaden (0,2 bar) som ska fyllas på vid bensinstationen.

Med varmkörda däck visar kanske bensinstationens tryckmätare 2,3 bar, vilket kan lura många att tro att trycket är tillräckligt. Men eftersom du mätte hemma med kalla däck vet du att trycket ska höjas med 0,2 bar – fyll alltså på tills mätaren visar 2,5 bar.

Blir du osäker är det bara att kontrollera igen, hemma, nästa dag. Om vi använder exemplet ovan ska de ”kalla” däcken mäta 2,2 bar. Då har du gjort en korrekt påfyllning.

Efter några gånger får man rutin på det hela och kontrollerar däcktrycket på ett par minuter. Lät det svårt så läs igenom texten ovan en gång till, det är rätt enkelt när man väl får kläm på metoden med kalla respektive varma däck!

Riktigt kalla vinterdagar kan man behöva justera uppmätt däcktryck på andra hållet. Är det 10 minusgrader så fyller man på 0,1 bar extra.

Spara tusenlappar

Hur mycket pengar går det då att spara med rätt däcktryck? Ganska stora belopp, visar det sig.

Mätningar som gjorts av biltidningen auto motor & sport visar att en sänkning av rekommenderat däcktryck med 0,5 bar gav 3–4 procent högre bränsleförbrukning. Om trycket låg 1,0 bar under rekommenderad nivå ökade förbrukningen med det dubbla, alltså 6–8 procent.

Som vi vet från Däckrazzians mätningar är de här låga däcktrycken inte alls ovanliga i trafiken.

Hur mycket detta innebär i kronor beror förstås helt och hållet på hur långt man kör varje år. Men om vi tar en bensinbil som drar 0,75 liter/mil i blandad körning, 2.000 mil om året och ett bensinpris på 21 kronor/liter ger en 5 procent högre bränsleförbrukning en ökad kostnad på cirka 1.500 kronor per år.

Dessutom ökar däckslitaget med för lågt däcktryck. I värsta fall kan däckslitaget halvera livslängden på däcken, om man kör rejält under rekommenderat däcktryck.

Utslaget på några års körning finns det alltså tusenlappar att spara, genom att välja bra däck med lågt rullmotstånd och hålla regelbunden koll på däcktrycket. Lägre bränsleförbrukning innebär också lägre avgasutsläpp. Win-win, som man säger!

Undvik för högt tryck

Kan man spara ännu mera pengar genom att höja däcktrycket högt över vad biltillverkaren rekommenderar? Nej, på det hållet går det inte att hitta några stora besparingar.

Att tokhöja från rekommenderade 2,5 bar till exempelvis 4,0 bar gör bilen bara marginellt mera lättrullad. Däremot försvinner all komfort och bilen blir stenhård på vägen.

Däremot tillämpar många biltillverkare något som de kallar för ”Eco-tryck”, eller ett liknande namn. Det är i allmänhet det högre däcktryck som rekommenderas med en fullastad bil, med max last och max antal passagerare. Då blir bilen något mer lättrullad, utan att förlora allt för mycket av sina andra goda egenskaper.

Enda gången man kan överdriva däcktrycket (kanske med + 0,5 bar) är till reservhjulet, som ibland kan ligga utan kontroll i flera år.

Läs fler artiklar om däck!

Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Behöver du köpa vinterdäck – då är det bråttom!

Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Dags för sommardäck – dessa regler och datum gäller

Premium- eller budgetdäck?

Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän.