Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Lästid: 9 min

Om Leaf känns otillräcklig så är nya Nissan Ariya en modern, välutrustad elbil med mycket bättre egenskaper och futuristisk design. Dessutom är Ariya nyligen prissänkt och har ett lågt förmånsvärde. Är detta den perfekta tjänstebilen för dig?

Text och foto: Pär Brandt

  • Därför ska du slå till: Lågt förmånsvärde och låga driftkostnader.
  • Detta bara älskar man: Modern, välutrustad och stort baksäte. Stora valmöjligheter.
  • Men detta är uselt: Testbilen var buggig och för privatpersoner är priset fortfarande högt.

Nissan Ariya lanserades i Sverige för ett år sedan och har genomgående fått ett positivt bemötande. Men trots det har försäljningen varit högst måttlig och därför sänktes priserna i början av augusti.

Det innebär en rabatt på mellan 25.000–30.000, beroende på modell. Därmed följer Nissan tidigare prissänkningar från exempelvis Tesla och Ford samt flera kinesiska biltillverkare.

När vi testade Nissan Ariya fick vi flera gånger positiva kommentarer om designen. Och även på plats bakom ratten är det lätt att trivas med snygga material, påkostade detaljer och alla funktioner man vill ha.

De som har möjlighet att disponera en bil via arbetsgivaren kan glädjas åt ett förmånsvärde från 2.185 kr/mån (nettokostnad med 50 procent marginalskatt). För de som tankar hemma blir driftkostnaderna låga.

Är det bara att slå till på en Nissan Ariya? Kanske, men läs först vår provkörning så får du själv avgöra om detta är den perfekta familjebilen just nu!

Taklinjen meddelar att detta är en "suv-coupé", högsta mode nu.

Generösa utrymmen

Nissan Ariya är relativt kompakt med en längd på 4,6 meter. Det gör bilen enkel att hantera i stadstrafik och det är inte allt för svårt att fickparkera – viket underlättas av sensorer och en 360-vy som ger en ”helikopterbild” av Ariya.

Fram sitter man bra och lite upphöjt, som brukligt i elbilar där batteripaketet är integrerat i golvet. Även med panoramatak (ingår i Evolve) så behöver man vara cirka 185 centimeter för att nå upp till taket.

Baksätet är riktigt rymligt och golvet utan upphöjning. Även långa personer har knäutrymme. Med lite god vilja går det att sitta tre vuxna bak, men kanske inte under långresa. Taklinjen sluttar nedåt men det inkräktar inte menligt på takhöjden i baksätet.

Bagageutrymmet är hyggligt stort med sina 468 liter och baksätet går att fälla 60/40. Dock ingen skidlucka. Något främre förvaringsutrymme – den så kallade frunken – finns tyvärr inte på Ariya.

Det som lyfter intrycken är de fina materialvalen och moderna designen. Trivselfaktorn är hög. Glöm alla fördomar du har om plastiga, japanska bilar.

Med 20-tumsfälgar finns det ett visst däckbuller, liksom ett svagt vindbrus. Men Ariya är ändå relativt tyst och bekväm.

Ett riktigt bra och stort baksäte – kanske det bästa i segmentet.

Kul att köra

Ute på landsvägen känns det att Nissan Ariya är lite stram i sitt uppförande, men utan att offra allt för mycket komfortkänsla.

Med 242 hästar och 300 Nm har Ariya den effekt som behövs i vardagen. 0–100 km/h på 7,6 sekunder är godkänt. Önskas mer så får man välja fyrhjulsdrivna Ariya e-4Orce+, som nästan dubblar effektsiffrorna. 0–100 tar då 5,1 sekunder. 

Allt sammantaget så är Ariya en trevlig bil att köra. Ingen sportbil, givetvis, men en tillräckligt kul familjebil som är roligare än flertalet konkurrenter. Detta trots en tjänstevikt på 2,2 ton.

Elbilar är tunga, det går inte att snacka bort. Vilket märks om man pressar Ariya hårt i kurvorna, då understyr bilen och kränger en hel del.

Alla säkerhetssystem, som exempelvis autobroms och döda-vinkel-varning, är standard i basversionen Engage. Bra beslut, Nissan!

Tekniskt vilar Ariya på en teknisk plattform, CMF-EV, som utvecklats i samarbete med Renault. Liknande teknik hittar vi hos Renault Megane E-Tech Electric och fler modeller på samma plattform är att vänta de närmaste åren.

Säkerheten är hög med maximala 5 stjärnor hos Euro NCAP.

Navigering används mest för att hitta lämpliga laddstolpar längs färdplanen.

Dubbla skärmar

Till skillnad mot många andra elbilar har inte Nissan Ariya en gigantisk pekskärm i mitten av instrumentbrädan. Istället sitter det två ganska låga skärmar som mäter 12,3 tum på diagonalen.

Grafiken är snygg och lätt att förstå. Väldigt lik den som också finns hos Nissan Qashqai e-Power, elbilen som drivs av en bensinmotor (klicka för att läsa provkörningen).

Trådlöst Apple Carplay ingår, liksom Android Auto (med sladd). Därmed går det att spegla de flesta appar i skärmen. Väldigt smidigt sätt att exempelvis använda den realtidsuppdaterade navigeringen i Waze, Spotify eller betala parkeringen med EasyPark. Allt utan att röra telefonen.

Apparnas placering och utseende går att variera efter eget tycke och smak.

Väljer man utrustningsnivån Evolve så ingår även ”Head Up Display” som projicerar de viktigaste uppgifterna upp i vindrutan. Då slipper man sänka blicken för att till exempel kontrollera hastigheten.

Både fram och bak finns det uttag för laddning, USB-A och USB-C. Fram sitter det även ett 12V-uttag.

Ombonat, påkostat och modernt. Lätt att trivas i Ariya!

Stora valmöjligheter

Nissan Ariya finns i flera utförande och därmed går det att välja den kombination av räckvidd, prestanda, utrustning och pris som passar bäst.

Två batteristorlekar finns, 63 och 87 kWh. Det räcker för en räckvidd på upp till 404 respektive 536 kilometer (enligt WLTP).

Bilköparen kan även välja mellan framhjulsdrift med 218 hk/300 Nm (63 kWh) eller 242 hk/300 Nm (87 kWh). För bättre vinteregenskaper och snabbare prestanda erbjuds fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer och 394 hk/600 Nm.

Utrustningsnivåerna är fyra: Engage, Advance, Evolve och Evolve+. Standardutrustningen är omfattande redan från början (Engage). Samtliga modeller har värmepumpsystem och 130 kW snabbladdning.

Efter prissänkningen i augusti så börjar instegsmodellen Ariya Engage, med 218 hk och 63 kWh batteri, på 513.500 kronor. Toppmodellen Ariya e-4Orce Evolve+ med fyrhjulsdrift och 394 hk kostar 720.700 kronor. Förmånsvärdet, nettokostnad, är 2.185 respektive 2.665 kr/mån.

Fram till 30 september sockrar Nissan erbjudandet med ett nedsatt ”Trygghetspaket” vilket ger 3 års service och 19-tums vinterhjul på Nissan-fälgar. Paketet kostar nu 7.900 kronor, normalpris 24.000 kronor.

Som privatkund är det svårt att ”räkna hem” en Nissan Ariya. Även om driftkostnaderna är låga så är inköpspriset högt, speciellt nu med den höga räntenivån. Möjligtvis kan privatleasing vara ett alternativ då Nissan i dagarna sänkte månadskostnaden till 5.995 kr/mån. De som kan välja Ariya som förmånsbil har ett enklare val – då är det bara att slå till!

Ska man köpa en Ariya privat så är det ekonomiskt bättre att vänta 3 år tills tjänstebilarna lämnas tillbaka. Ariya känns modern idag och lär inte uppfattas som speciellt ”gammal” om några år. Garantitiden för batteriet är 8 år eller 16.000 mil och övriga elbilskomponenter har garanti i 5 år eller 10.000 mil.

Inte det största bagageutrymmet i segmentet, men förmodligen stort nog för de flesta.

Medelbra laddning

Flertalet elbilar och laddhybrider har en ”ombord-laddare” med kapaciteten 11 kW. Den omvandlar laddboxens växelström till likström, vilket är det system som elbilsbatteriet använder.

Men Nissan Ariya har kapaciteten 22 kW som standard. Då kan man ladda betydligt snabbare. 0–100 procent tar cirka 4 timmar. Med 11 kW laddbox får vi dubbla den tiden.

För att kunna ladda med 22 kW måste dock laddboxen klara denna nivå och dessutom ska huset ha en tillräckligt stor huvudsäkring. De flesta villor har 20 eller 25 ampere men för att kunna ladda 22 kW behövs minst 35 ampere huvudsäkring.

Snabbladdningen (DC) har maxkapaciteten 130 kW, vilket inte är så högt jämfört med de bästa konkurrenterna. Att ladda från 10–80 procent ska ta cirka 35 minuter. Billigast blir det förstås att kunna ladda hemma, under natten, när taxan är som lägst.

För övrigt har Nissan Ariya det numera dominerande CCS-uttaget (typ 2). Till skillnad från Leaf som har japanska CHAdeMO-uttag. Laddkablarna får plats under golvet i bagageutrymmet.

Hur vi än kämpade fungerade inte AC:n. En tillfällig bugg?

En liten bugg …

Redan när vi lämnade parkeringen vid Nissans huvudkontor i Stockholm så noterade vi att kupén i värmen var inställd på 26 grader. Lite märkligt, med tanke på sommarvädret.

Luftkonditioneringen blåste kalluft för att sänka temperaturen, som brukligt när en bil stått parkerad i solen. Men bilen slutade inte producera kyla. Efter 20 minuter var risken för frostskador överhängande och fläkten fick ställas ner på ett minimum. Alla möjliga inställningar testades, utan nämnvärd förbättring.

Det här fenomenet pågick under hela testperioden. Oavsett sol/moln och yttertemperatur var det ”fullt blås” och iskallt i kupén. Enda sättet att slippa frysa var att ställa kupévärmen på 26–28 grader och manuellt sänka fläkthastigheten till ett minimum.

En annan, mindre allvarlig bugg var att stolsinställningen ibland glömde föregående förares justeringar. Inte varje gång, men kanske var 4–5:e. Lite irriterande eftersom förarstolen alltid körs längst bak när man stiger ur bilen.

Efter testperiodens slut undersökte Nissan bilen. Felen upprepade sig inte och det fanns inga felkoder som indikerade vad som eventuellt hänt. Någon förklaring till det som hände har varken vi eller Nissan.

Design är alltid svårt att betygsätta, men inte behöver man skämmas för Ariya?

Dags att summera

Det är svårt att inte charmas av Nissan Ariya. Den har många goda egenskaper i en snygg förpackning. Tveklöst en av de bästa modellerna från Nissan i modern tid. Men Datsun 240Z var fränare …

Baksätet i Ariya är riktigt bra – trots coupétaket – och fram är det lätt att trivas. Standardutförandet ligger på en hög nivå och för den som vill lägga till finesser finns det flera nivåer av paket och tillval.

Bra är också valmöjligheterna med olika batteri, räckvidd, prestanda och även fyrhjulsdrift som en möjlighet.

Förmånsvärdet är attraktivt lågt, för de som har möjlighet till att köra bil via arbetsgivaren. Köpa privat är lite värre att räkna hem, men det är samma för flertalet av de mera påkostade elbilarna. Privatleasing är kanske ett alternativ, nu när priset sänkts till 5.995 kr/mån.

Trots alla goda egenskaper finns det inte mer än cirka 550 Nissan Ariya registrerade i Sverige. En handfull begagnade Ariya går att hitta på Blocket och där börjar priserna vid cirka 500.000 kronor.

Men varför inte provköra en Ariya innan du bestämmer dig för nästa bil? Du blir positivt överraskad – det lovar vi!

Avdelningen onödigt vetande: Vad betyder Ariya? Namnet eller ordet förekommer i flera kulturer. I Indien och Japan är det ett flicknamn, i Japan även ett pojknamn. På japanska betyder ariya hemby eller födelseplats. Närliggande Aria är ett italienskt flicknamn men även ordet för ett vokalt operasolo – samma som på svenska.

Man kan välja vanlig backspegel i glas, eller den här kameravyn. Kameran är bäst på natten och vid skymning, då förstärker den ljuset.

TEKNISKA DATA
Nissan Ariya 2WD 87 kWh Evolve 2022

Motor: Enkel elmotor. Toppeffekt 242 hk (178 kW), 300 Nm. Framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.595/1.850/1.650 millimeter. Axelavstånd 2.775 millimeter. Tjänstevikt 2.193 kilo. Bagagevolym VDA 468/1.690 liter. Max dragvikt 750 kilo. Däckdimension 255/45-R20. 
Prestanda: 0–100 km/h 7,6 sekunder. Toppfart 160 km/h. Energiförbrukning 0,0–0,0 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 0 g/km.
Pris: Grundpris 653.200 kronor. Pris för denna bil: 675.500 kronor (20-tumsfälgar 10.300 kr, 2-tone metallic lack 12.000 kr). Förmånsvärde för denna modell: nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är 2.600 kronor per månad.

Den här smarta förvaringen sitter dold under instrumentbrädan. Körs ut med en elmotor.

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit
 

I baksätet finns stolsvärme och USB-uttag.

Prydligt armstöd som dessutom går att justera med elmotor.

Parkering underlättas med backkamera och 360-vy som i ett fågelperspektiv visar hur bilen rör sig.

Trådlöst Apple Carplay gör att man får upp de viktigaste apparna på skärmen.