Citroën C5 X Plug-In Hybrid – en "suvkombi" med himmelsk komfort

Citroën C5 X Plug-In Hybrid – en "suvkombi" med himmelsk komfort

Lästid: 7 min

Vill du sväva fram, som på en flygande matta? Då ska du köra Citroën C5 X Plug-In Hybrid. Gillar du dessutom högbyggd kombi, egensinnig design och låga driftkostnader har du hittat helt rätt.

Text och foto: Christian Nilsson 

  • Därför ska du slå till: En otroligt skön bil, speciellt under långfärd.
  • Detta bara älskar man: Komforten, komforten, komforten. En riktig glidarbil – härligt!
  • Men detta är uselt: Känns som att elektroniken behöver en uppdatering. En hel del buggar.

Vad får du för tankar i huvudet när någon säger ”Citroën”? Många har nog hört talas om en fluffig komfortkänsla och egensinnig teknik.

Och det är inte helt fel. Citroën C5 X Plug-In Hybrid är verkligen en bilmodell som vågar vara annorlunda. Med eget utseende, sagolikt skön fjädring och en tyst kupé.

Som laddhybrid är C5 X billig i drift, speciellt om man kan pendla elektriskt till jobbet. Fordonsskatten är låg, liksom förmånsvärdet.

Utrymmena i denna högbyggda kombi (eller kombicoupé, som vi svenskar skulle säga) är bra med ett generöst baksäte.

Den sammanlagda toppeffekten från elmotor och bensinmotor är 225 hk, vilket räcker för de flesta. Den 8-växlade automatlådan fungerar utmärkt.

Är allt frid och fröjd med Citroën C5 X Plug-In Hybrid? Nja, det finns en del egenskaper som gör att den här modellen inte passar alla familjers behov. Vilket vi ska reda ut – häng med i artikeln!

Snygga material och de viktigaste funktionerna styrs av fysiska knappar.

Egensinnig design

Vi svenskar är ju galna i kombimodeller. Något som utländska besökare i Sverige brukar reagera på. Medan vi själva är hemmablinda.

Därför tycker vi att Citroën C5 X Plug-In Hybrid är helt naturlig. Men för de flesta européer är det rätt djärvt att lansera en bilmodell som bara finns som kombi.

När man tittar på Citroën C5 X är den lite kombi, lite högbyggd men ändå med en ganska låg takprofil. Man får lite vibrationer från saliga Volvo XC70 – även om C5 X förstås har en helt annan design.

Med en längd på 4,8 meter hamnar Citroën C5 X i mellanklassen, tillsammans med exempelvis VW Passat, Audi A4 och BMW 3-serie. Bagagevolymen anges till 485 liter och det är mindre än de tidigare nämnda modellerna erbjuder.

Räknar man in utrymmet under bagagegolvet blir det 545 liter. Med baksätet fällt växer volymen till 1.640 liter. De som behöver mer använder dragkroken (1.350 kg dragvikt).

Den kraftigt lutande bakrutan stjäl också en del utrymme. Men inte mer än att hunden trivs bra där bak, tillsammans med några matkassar.

Ganska rymligt med 60/40-baksäte och skidlucka i mitten.

Generöst baksäte

På plats i förarsätet så infinner sig trivseln direkt. Stolarna är väldigt sköna, även på långfärd.

Citroën använder ett viskoelastiskt material i stoppningen (tänk Tempur-kudde) och det funkar alldeles utmärkt. Något som fler biltillverkare borde ta efter.

Materialvalen är snygga, genomgående, och den upplevda kvalitetskänslan är god. Nästan på tysk premiumnivå, om man nu får svära i den franska kyrkan?

Baksätet är rymligt och det är inga problem att få in bakåtvända barnstolar. Däremot var det onödigt pillrigt att trycka ner och låsa mot isofixfästena. Långt axelavstånd gör att även vuxna sitter bra bak. Takhöjden räcker upp till 185 centimeter, cirka.

Bullernivån är låg och det hörs inte mycket från varken däck eller vind. Motorn kan däremot bli rätt surrig och man pressar på.

Kombi, kombicoupé, crossover eller suv? C5 X har en egen profil.

Bensin och el

Som familjebil räcker 225 hk men helst kör man med det extra krafttillskott som elmotorn ger. Är batteriet urladdat så känns bensinmotorn ganska slö, på egen hand.

Elmotorn ger 110 hk och det räcker för lugn, elektrisk pendling i vardagen. Även i svensk motorvägsfart går det att köra med enbart elmotorn.

Den åttastegade automatlådan gör sitt jobb perfekt. Växlingarna märks knappt och det lirar fint med komforten i övrigt. 

Styrkänslan är som den brukar med elektriskt styrservo, rätt distanserad. Men servoverkan ligger på rätt nivå.

Mindre bra är att C5 X understyr kraftigt i kurvor när det är blött eller halt. Det går att undvika genom att vara försiktig på gasen och sänka hastigheten. Men har man för mycket gas så ”plogar” bilen utåt i kurvan. Känns lite 90-tal, faktiskt.

Som laddhybrid har C5 X den lägsta fordonsskatten, 360 kronor/år.

Fantastisk fjädring

De som har varit med ett tag minns Citroëns gashydrauliska fjädring, ett avancerat system som man använde i 60 år för att uppnå en fantastisk komfort. 

Men nu är det nya tider och den dyra tekniken med hydraulik är ersatt av något som man döpt till ”Citroën Advanced Comfort active suspension”. De elektroniskt styrda stötdämparna kan ställas i tre lägen: normal, komfort och sport.

Citroen C5 X laddhybrid är ingen speciellt sportig bil så man kan nöja sig med normal- eller komfortläget. Vilket fungerar fantastiskt bra. 

Till detta använder man också ”Progressive Hydraulic Cushions”. Dessa används inte vid normala, mindre fjädringsrörelser, men om man kör ner i ett potthål eller över ett farthinder så aktiveras dämpningen. Känslan är ganska lik gamla tiders gashydrauliska teknik.

Det går att fördjupa sig ytterligare i Citroëns fjädringsteknik men vi kan förenkla det till tre ord: mycket bra komfort! På rak arm vet vi ingen annan bilmodell – i den här prisklassen – som har lika bra komfort som Citroën C5 X Plug-In Hybrid. Och även om vi bortser från prislappen blir det svårt att hitta något bekvämare.

Citroën C5 X har en väldigt bra head up-display.

Lite struligt

Citroëns infotainmentsystem känns lite ovant i början. Men grafiken är tydlig och efter ett tag lär man sig de snabba genvägarna.

Apple Carplay kopplas in trådlöst och funkar bra – för det mesta. Ibland uppstod fel eller långsamma reaktioner. Och det kan man säga om flera funktioner.

Regnsensorn levde ett eget liv. Startknappen ville ibland varken starta eller stoppa. Ibland fungerade centrallåset, men ibland förblev bilen olåst. Räckviddsmätaren hade en märkligt positiv inledning, för att sedan plötsligt varna för att el eller bensin nästan var slut. Och så vidare.

Kanske kommer Citroën med en uppdatering? Lite allmän buggfix vore välkommet.

Däremot kan vi inte klaga på ljudanläggningen, bra kvalitet, och framför allt inte på Citroëns head up-display. Den är i högsta nivå, lika bra som Mercedes faktiskt.

De fysiska knapparna på ratten är bra och det finns fler för de vanligaste funktionerna. Tack för det, Citroën.

Öppningsbart glastak ingår i den mest påkostade versionen, Shine Exclusive.

Tre nivåer

Citroën C5 X Plug-In Hybrid finns i tre utrustningsnivåer: Feel, Shine (+20.000 kr) och Shine Exclusive (+40.000 kr).

Redan i Feel-utförandet ingår Apple Carplay, läderklädsel, adaptiv farthållare, backkamera och den fantastiska fjädringen. Pekskärmen mäter 10 tum.

Lägger man till Shine-paketet så växer pekskärmen till 12 tum, head up-display ingår samt navigation och LED-strålkastare. Toppmodellen Shine Exclusive tillför utöver det öppningsbart glastak och Hifi sound system.

Eftersom Citroën C5 X Plug-In Hybrid är en laddhybrid är den årliga fordonsskatten lägsta möjliga, 360 kronor.

Som laddhybrid har C5 X också en helt missvisande siffra för bränsleförbrukning. Vilket beror på den mätmetod som WLTP standardiserat. 1,3 l/100 km har inget med verkligheten att göra.

De som kör kortare sträckor på eldrift har noll bensinförbrukning. När batteriet är slut kan man räkna med en bit över 5 l/100 km vid stadskörning och på landsväg runt 6,5 l/100. Det är låga siffror för en bensinmotor.

Baksätet är generöst och takhöjden tillräcklig även för långa.

Dags att summera

Vill du uppleva maximal komfort, i nivå med en flygande matta? Då är Citroën C5 X Plug-In Hybrid rätt val.

Bagagerummet är inte det största, men baksätet är i gengäld generöst. Sittkomfort i stolar och baksäte är mycket bra. Det är lätt att trivas i Citroën C5 X.

En del elektroniska fel kom och gick. Men det här är ju en fransk bil, ingen hade väntat sig att precis allt skulle vara perfekt.

När det gäller det ekonomiska så är det mesta positivt. Lägsta fordonsskatten, hyggligt låg bensinförbrukning och låga driftkostnader om du kan pendla elektriskt i vardagen.

Som lätt begagnad blir kalkylen ännu trevligare. 1–2 år gamla Cittra C5 X med ett par tusen mil går att hitta för under 400.000 kronor. Och då har man 5 års fabriksgaranti (från 2022-04-01).

Citroën är kanske inte det första varumärket du tänker på när det är dags att byta bil. Men vi kan verkligen rekommendera en provtur i en C5 X Plug-In Hybrid. Du kommer att älska komforten!


TEKNISKA DATA
Citroën C5 X Plug-In Hybrid Shine Exclusive 2022

Motor: Rak fyra, turbo, bensin. 1.598 cm3. 180 hk, 250 Nm. Elmotor 110 hk. Sammanlagd systemeffekt 225 hk (165 kW) vid 6.000 rpm, 360 Nm vid 1.750 rpm. Åttaväxlad automatlåda, framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.805/1.865/1.490 millimeter. Axelavstånd 2.785 millimeter. Tjänstevikt 1.847 kilo. Bagagevolym VDA 485/1.640 liter. Max dragvikt 1.350 kilo. Däckdimension 205/55-R19. Batteristorlek 13,2 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 7,9 sekunder. Toppfart 233 km/h. Bränsleförbrukning 1,3 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 30 g/km. Uppgiven räckvidd på el är 59 kilometer. AC-laddare ombord 7,4 kW.
Pris: Grundpris 579.990 kronor. Pris för denna bil: 619.990 kronor (Shine Exclusive). Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är från cirka 3.200 kronor per månad.
 

Senaste tester och provkörningar:

 

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blir billigare

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit