VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

Lästid: 10 min

För lilla familjen eller pensionärsparet är VW Grand California 600 en drömbil för det stora äventyret. Hög kvalitetskänsla, badrum, fyra bäddar och smarta lösningar ökar mysfaktorn till maximal nivå. Men husbil är inte för alla.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Säker, hög kvalitet på nästan allt och går att köra på B-körkort.
  • Detta bara älskar man: Att det finns toalett/dusch och en smart kontrollpanel.
  • Men detta är uselt: Sängen bak är stenhård och markisen håller inte VW-standard. Hög och vindkänslig bil.

Att ge sig ut på äventyr i en husbil är en dröm för många. Och vill du åka i första klass är Volkswagen California ett bra val.

Den välkända VW-legenden finns i fyra varianter och vi har valt mellanbocken Bruse: Grand California 600. Den här modellen har flera fördelar men en av de största är att man kan köra bilen med vanligt B-körkort.

Husbilsfantasterna benämner VW Grand California 600 som en ”plåtis”. De flesta husbilar är annars byggda på ett chassi med en påbyggnad i trä och plast. En plåtis är en säkrare konstruktion där hela konstruktionen är i stålplåt och i det här fallet har VW även lagt till flera viktiga assistans- och säkerhetssystem.

VW Grand California 600 är en stor och framför allt hög bil. Men den är egentligen inte alls svårkörd. Ute på landsvägen tänker man inte på storleken.

Som husbil är Grand California fantastisk på nästan alla sätt. Som vanligt finns det dock en del kompromisser och allt är inte perfekt. Läs vidare så ska vi reda ut om Volkswagen Grand California 600 är rätt husbil för dig och familjen.

Efter ganska mycket jobb fick de bakåtvända barnstolarna plats. Lägg märke till leksaksbilen.

Plåtis är säkrare

Vi börjar med säkerheten. Som alla vet har utvecklingen bland personbilar varit enorm. Säkerhetsnivån är generellt mycket hög hos moderna bilar och det är ett resultat av att konsumenterna ”röstat med fötterna” – de har helt enkelt köpt säkra modeller.

Någon sådan utveckling har vi inte sett bland husbilarna, tyvärr. Krocktester av husbilar är mycket sällsynta och det har inte funnits samma konsumentkrav på tillverkarna.

Trafikverket utförde under 2019 krocktest med två typer av husbilar – med väldigt nedslående resultat. Det var bilar som byggts på med en boendedel i trä och plast. Klicka på länken för att se inslaget hos Trafikverket.

Även skåpbilar har varit försummade när det gäller krav på säkerhet. Där har dock Euro NCAP gjort tester i år och betygsatt några av de mest populära modellerna (klicka på länken för att läsa betygen).

VW Grand California 600 bygger på andra generationen av skåpbilen Crafter, en helt ny konstruktion utvecklad av Volkswagen och lanserad 2017. Crafter fick betyget ”Silver” av Euro NCAP men ingen av skåpbilarna belönades med högsta betyget ”Platina”.

Eftersom inte Grand California 600 är krocktestad är det svårt att säga något tvärsäkert om säkerhetsnivån. Men med tanke på hur Crafter presterat kan vi på goda grunder anta att Grand California 600 är relativt säker – jämfört med andra husbilar som har en påbyggnad i trä och plast.

VW Grand California 600 är 6 meter lång och nästan 3 meter hög. Stor! Men man vänjer sig snabbt.

Bilen hjälper föraren

Sex meter lång och nästan tre meter hög. Det är fordonsmått som de flesta av oss inte är vana att framföra.

Men man lär sig snabbt och VW Grand California 600 är inte på något sätt ”jobbig” att köra. Den höga sittpositionen ger en bra överblick och det finns flera assistanssystem som underlättar för föraren.

Till exempel finns en aktiv varning när man backar som automatiskt bromsar bilen om ett annat fordon kommer för nära. Liknande system finns för skydd längs sidan på fordonet, liksom släpvagnsassistans, vingelvarning och adaptiv farthållare som automatiskt bromsar in bilen.

Det finns även en sidvindsassistent som ska gripa in vid kraftiga kastvindar. Vid vår provkörning var det inga stormvindar men det är en påtaglig känsla att sidvinden ibland greppar tag i bilen, speciellt i motorvägsfart.

Om fickparkering känns knepigt med en 6 meter lång bil så ingår även ”Park Assist”. Den sköter styrningen vid fickparkering.

Grand California 600 har även en elektromekanisk servostyrning som anpassar sig till hastigheten. Den ger en bra styrkänsla på landsvägen samtidigt som bilen är lätt att hantera vid lägre hastighet.

Det lila kylskåpet är riktigt smart och rymmer mer än vad man tror.

Bra komfort

VW Grand California 600 drivs av en 2-liters dieselmotor på 177 hästkrafter. Vridmomentet är 410 Nm redan vid 1.500 rpm. 

Med hjälp av den åttaväxlade, smidiga automatlådan har man alltid rätt växel i förhållande till varvtal. Motorn räcker till för sin uppgift även om det krävs planering vid omkörningar.

I den här typen av fordon har man inte bråttom och själva färden är ju minst lika viktig som resmålet. Vid landsvägstempo i Sverige hamnade vi strax över litern per mil i bränsleförbrukning, vilket är snålt med tanke på bilens storlek och vikt.

Ett visst dieselknatter kan höras ibland och i högre hastighet finns det även lite vindbrus. Men det är absolut inte störande och bullernivån i kupén är låg. Det märks också att byggkvaliteten är hög då det inte hördes något knirr och knarr från inredningen.

Isofixfästena sitter helt fel. Det här får ni ändra om, Volkswagen!

Hur tänkte ni här?

Framstolarna är påkostade och väldigt sköna. Det märks att Volkswagen varit noga med att göra Grand California 600 till en riktig långfärdsbil.

Stolarna går att snurra bakåt och då bildas en liten sittgrupp för fyra personer runt bordet. Bordsskivan förvaras fastspänd vid den bakre bädden under färd och kräver en del handgrepp innan man har den på plats.

De två bakre sittplatserna har isofixfästen för barnstolar, vilket är bra. Men tyvärr sitter dessa alldeles för djupt in i stolen, vilket krävde mycket arbete innan barnstolarna var på plats. Isofixfästena borde sitta 3 centimeter längre ut, med någon stoppning över för att inte förstöra sittkomforten.

Däremot känns det tryggt med en ”plåtis-husbil” där stolsinfästningarna sitter stabilt placerade i stålkonstruktionen. Det är inte alltid fallet i husbilar med en påbyggnad.

VW California finns i flera storlekar. Till vänster Grand California, i mitten California 6.1 och till höger Caddy California.

En legend

Modellnamnet California har vid det här laget en närmast ikonisk klang. I år är det 35 år sedan den första VW California lanserades, baserad på Transporter – en modell som i sin tur varit med ända sedan 1949.

Volkswagen har alltså en mycket lång tradition att falla tillbaka på och det blir uppenbart när man bekantar sig med inredningen i Grand California 600. Det finns många smarta lösningar och förvaringsytor. Genomgående håller allting hög kvalitet och det känns som businessclass i ett modernt trafikflygplan.

I California-familjen ingick fyra modeller: Caddy California, California 6.1 och de två stora Grand California – 600 och 680.

De två minsta bilarna benämns som campingbilar medan de två större Grand California är fullutrustade husbilar med badrum/toalett. Skillnaden mellan de två sistnämnda är längden och den avspeglas i modellnamnet, antingen 6,0 eller 6,8 meter lång.

Men mellan Grand California 600 och 680 går även en viktig gräns (göteborgsskämt), som vi berättar om i nästa stycke.

VW Grand California 600 bygger på andra generationen av skåpbilen Crafter, en nästan ny konstruktion.

Kör med B-körkort

En av de stora fördelarna med Volkswagen Grand California 600 är att den har totalvikten 3.500 kilo. Det innebär att vem som helst med ett vanligt B-körkort kan köra husbilen – även de som ”bara” har ett körkort för automatlåda.

VW Grand California 680 har däremot en totalvikt på 3.880 kilo. Och då blir det lite mer komplicerat med körkortet. 

Om du är gammal nog att ha tagit ditt B-körkort innan 1 juli 1996 – och aldrig förlorat det – då får du köra även Grand California 680. Vilken husbil som helst, faktiskt, så länge den är klassad som personbil (en del är klassade som lastbil).

De som däremot tagit sitt B-körkort efter 1 juli 1996 behöver skaffa ett C/C1-körkort för att köra Grand California 680. C1 gäller för medeltung lastbil med totalvikt på högst 7.500 kilo.

Vi kan varmt rekommendera ett förtält. Även om bilen är rymlig blir det ändå trångt och många prylar på ett litet utrymme.

Se upp med övervikt

När vi ändå är inne på ämnet vikt så gäller det också att tänka på att inte överskrida totalvikten. Vilket är ganska lätt hänt i en Grand California 600 där tjänstevikten är 3.129 kilo.

Allt extra som man lastar in i bilen räknas, även passagerarna, och då behövs det inte så mycket för att närma sig 3.500 kilo.

Polisen är väl medvetna om att en del förare kör husbil med felaktigt körkort eller med övervikt. Därför är det inte ovanligt med kontroller längs vägarna. Olovlig körning och/eller övervikt bestraffas med böter eller i värsta fall med indraget körkort.

VW Grand California 600 följer de vanliga hastighetsgränserna i Sverige, ända upp till 120 km/h. Till skillnad mot en husvagn som får köras i max 80 km/h.

Det här är riktigt smart, fönster och skjutdörren har ett myggnät. Perfekt på kvällen.

Kostar en slant

Att skaffa husbil kostar ju en rejäl slant. Hur man finansierar sin husbil beror förstås helt på vilka ekonomiska möjligheter som finns.

En del ser förmodligen husbilen som ett alternativ till sommarstuga eller fritidsbåt. I ett sådant sammanhang avskräcker kanske inte inköpspriset.

Men det gäller att hålla koll på driftkostnaderna, främst fordonsskatt och värdeminskning. I det sistnämnda fallet är det en lurig kostnad som inte syns förrän husbilen ska säljas.

Värdefallet för husbilar är inte helt olikt det för personbilar och är störst under de första åren. Efter 4–6 år kan värdefallet vara 50 procent. Eftersom husbilar är relativt kostsamma blir värdeminskningen betydande, i kronor räknat.

Fordonsskatten är tyvärr också en sorglig historia. Reglerna för husbilar har ändrats flera gånger, senast bonus-malus (2018) och året därpå WLTP-beskattningen. För de första tre åren så är skatten för denna VW Grand California 600 23.788 kronor (per år).

Därför bör man ställa av sin husbil så fort den inte används. Husbilar har dessutom en kortare avställningsperiod på bara 4 dygn, jämfört med personbilar som har 15 dygn.

De utslagna barnen (4 år) sover gott i överslafen, ovanpå styrhytten. Bra utrymme så länge inte barnen är allt för stora. Takfönstret ger en luftig känsla.

Dags att summera

De som värdesätter en modern, säker husbil med hög kvalitetskänsla gör ett bra val i VW Grand California 600.

Volkswagens långa erfarenhet är uppenbar och ju längre man umgås med husbilen desto fler finesser hittar man. Markisen var lite vinglig och svår att hantera, annars var det genomgående mycket hög kvalitet i detaljarbetet.

Trots sin storlek är VW Grand California 600 lätt att köra och man har bra hjälp av alla assistanssystem. B-körkort räcker – vilket är en stor fördel.

Apple Carplay och Android Auto ingår, men den lilla skärmen på 8 tum hade gärna fått vara större. Badrum/toalett är väldigt lyxigt.

Ekonomiskt sett är en husbil ett fordon som inte passar alla då värdeminskning och driftkostnader snabbt passerar 100.000 kr/år de första åren efter inköp. Det är dock inget unikt för VW Grand California, utan gäller för alla nya husbilar.

Men den frihets- och kvalitetskänsla som Volkswagen Grand California 600 erbjuder är svår att värdesätta. För familjen med inte allt för stora barn – eller pensionärsparet – är det här en drömbil för nya äventyr längs vägarna!

Under den bakre sängen finns ett stort förvaringsutrymme. Tyvärr är madrassen stenhård, nästan omöjlig att sova på.

TEKNISKA DATA
Volkswagen Grand California 600 2023

Motor: Rak fyra, turbo, diesel. 1.968 cm3. Toppeffekt 177 hk (130 kW) vid 3.600 rpm, 410 Nm vid 1.500 rpm. Åttaväxlad automatlåda, framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 5.986/2.040/2.971 millimeter. Axelavstånd 3.640 millimeter. Tjänstevikt 3.129 kilo. Max dragvikt 2.500 kilo (med BE-kort). Däckdimension 235/65-R16. 
Prestanda: 0–100 km/h, ingen uppgift. Toppfart 162 km/h. Bränsleförbrukning 10,9 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 286 g/km.
Pris: Grundpris 873.375 kronor (med moms). Pris för denna bil: 967.650 kronor (då ingår metalliclack, dragkrokförberedelse, adaptiv farthållare med autobroms, parkeringssensorer, solpaneler på taket, DAB-radio, navigationssystem, ambientljus, extra krockkuddar frampassagerare, extra vattenvärmare med gasol, ljuspaket).

Dusch- och toautrymmet är mycket smart utformat.

Är det kul med husbil? Dum fråga! 

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit

 

Fler nyheter från VW:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Volkswagen firar 75-årsdag – första av 2,45 miljoner bilar i Sverige